Eveniment

Cel mai greu an pentru asigurări se încheie cu scumpirea masivă a RCA şi proteste în stradă

 Cel mai greu an pentru asigurări se încheie cu...

Autor: Anelis Baciu

18.12.2015, 00:08 7155

Guvernul Cioloş a fost ieri în faţa unuia din cele mai grele teste de la instalarea sa până în prezent: protestul trans­por­tatorilor la adresa creşterii tari­felor RCA pentru camioane. Trans­porta­torii susţin că tarifele s-au triplat în ultimul an. Sectorul transporturilor, de circa 10 miliarde de euro în 2014, este dominat de companiile private româneşti în proporţie de 67%, iar în balanţa de plăţi transporturile au contribuit pozitiv cu 2,8 miliarde de euro anul trecut.

Mii de maşini şi camioane au blocat ieri Bucu­reş­tiul, iar transportatorii, asi­gu­rătorii, repre­zen­tanţi ai Autorităţii de Su­pra­veghere Financiară şi ai Gu­ver­nului au negociat două presoluţii pentru ieşirea din această situaţie.

După creşterea tensiunii din sec­to­rul bancar, unde însă nemulţumi­ţii, per­soa­ne fizice, nu au ca­pa­citatea de mo­bili­zare a transportatorilor, ne­mul­ţu­mi­rile din industria asigurărilor provoacă ad­mi­nistraţia şi leguitorii să găsească soluţii la o pro­blemă care nu ţine în mod real de competenţa lor, ci de a pieţei libere: tarifele la asigurări. Astfel, la 26 ani de la Revoluţie, Româ­nia de­vine astăzi teatrul unor proteste faţă de practica unor instituţii private, faţă de anii 90 când guvernul era res­pon­sabil pentru tot.

Piaţa asigurărilor, de 2 miliarde de euro, se ba­zea­ză în proporţie de 33% pe încasările din RCA. 2015 devine astfel anul cel mai zbuciumat al indus­triei asigurărilor din ultimele decenii, după ce tot anul acesta a avut loc şi cel mai mare faliment din acest sector, al companiei Astra, cu afaceri de aproape 123 mil. euro. Asigurătorii au sub­scris prime din RCA de 2,5 mld. lei în 2014 şi au plătit daune de 1,9 mld. lei. Transportatorii au spus după întâlnire că nu au ob­ţinut nimic concret, ci doar promisiuni. „ASF ne-a spus că a găsit nereguli în modul de calcul al pri­me­lor de asigurare pentru RCA, dar nu ne-a prezentat ni­mic concret şi nici so­luţii. La fel şi asi­gurătorii. Ne-au spus că daunalitatea este foarte mare. Suntem optimişti. Vom con­ti­nua cu pre­siu­nile, mai ales că domnul vicepremier Dâncu ne-a spus că fără presiuni nu se gă­sesc ne­regulile în România“, a declarat Du­mi­tru Badea, preşedintele Operatorilor de Transport Rutier Apulum din Alba. 

„Cazurile semnalate de transportatori sunt exem­ple punctuale şi nu putem generaliza. Faptul că avem şi minime şi maxime arată că piaţa este competitivă.  Salutăm măsurile luate de ASF, inclusiv liberalizarea reducerii preţurilor, care pot ajuta asigurătorii să facă reduceri mai mari pentru clienţii buni. Sunt demarate câteva grupuri de lucru şi aşteptăm orice propuneri con­structive“, a spus Mădălin Roşu, responsabil cu asigurările auto din cadrul Uniunii Naţionale a Socie­tă­ţilor de Asigurare din România (UNSAR).

Asigurătorii mai atrag aten­ţia asupra impredictibilităţii daunelor pentru vătămări corporale şi daune morale  care reprezintă un alt element de creş­tere a preţului asigurării RCA.

„Este de notorietate faptul că daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic în ultima perioadă, în special pe transportul extern, unde nivelul des­păgubirilor este mult mai mare şi în unele ţări chiar nelimitat. De altfel, o parte a discuţiilor cu transportatorii a vizat măsuri de educare a şoferilor în privinţa siguranţei rutiere. Situaţia din România nu este cu mult mai bună, comportamentul în trafic al şoferilor ridicând riscuri substanţiale“, a mai spus Mădălin Roşu. Transportatorii vor sta marţi, 22 decembrie, din nou la masa dezbaterilor cu reprezentanţii ASF pentru a identifica soluţii pentru rezolvarea problemelor din piaţa asigurărilor auto obligatorii.

Cea mai ieftină asigurare RCA pentru un autoutilitar marca Volvo, cu capacitate cilindrică de 12.777 centimetri cubi costă în prezent 12.000 de lei, triplu faţă de anul trecut, afirmă transportatorii. Poliţa este vândută de Carpatica Asig.

Pe de altă parte, cea mai scumpă asigurare RCA este vândută de Uniqa, prima pe un an ajungând la 50.000 de lei, în timp ce pentru po­liţa pe şase luni tariful afişat este 30.000 de lei.

„Nu poţi să majorezi tarifele cu 300-400% în trei luni. Într-adevăr e un segment cu da­u­nalitate, dar des­pă­gu­birile nu au crescut de trei -patru ori ca să justifice aceste majorări radicale. La rata de daună actuală un tarif corect ar trebuie să fie undeva la 2.000 de euro şi acesta este un tarif care include şi o marjă de profit. În ace­eaşi perioadă a anului trecut tarifele se situau între 3.000 şi 7.000 de lei, acum tarifele variază între 12.000 şi 50.000 de lei. Tarifele sunt foarte mari în comparaţie cu calitatea serviciilor oferite. Problema vine din faptul că ASF nu monitorizează tarifele. Din moment ce impune obligativitatea încheierii poliţei, trebuie să şi reglementeze şi monitorizeze“, a comentat Viorel Vasile, managing partner al brokerului Safety.

Asigurătorii motivează creşterea tarifelor pentru transportatori pe baza daunalităţii foarte mare pe acest segment, însă afirmă că majorările radicale ale tarifelor RCA nu pot fi generalizate la nivelul tuturor companiilor.

 Pe piaţa locală sunt circa 67.000 de camioane, iar gradul de asigurarea a acestora este de circa 90%.

Vicepremierul Vasile Dîncu, care a participat la discuţii din  a cerut ieri ca ASF să prezinte un raport după finalizarea controalelor desfăşurate la societăţile de asigurări pentru verificarea cauzelor care au dus la creşterea poliţelor RCA.

„Cerem ASF să propună măsuri legislative după încheierea controlului şi să-şi continue activitatea, lucrând în beneficiul consumatorului“, a menţionat vicepremierul Vasile Dîncu, adăugând că va continua dialogul cu transportatorii, care să conducă la o reglementare „mai bună şi mai sănătoasă“, a spus Dâncu.

Astfel, înaintea întâlnirii deja programate pe 25 ianuarie 2016, la care vor participa şi reprezentanţii Parlamentului (având în vedere că ASF este sub autoritatea forului legislativ), va avea loc o discuţie intermediară, marţi, între reprezentanţii ASF, ai asiguratorilor şi cei ai transportatorilor.

Discuţiile vor viza găsirea unor soluţii la problemele semnalate de reprezentanţii asociaţiilor transportatorilor, respectiv: încheierea poliţie de asigurare RCA pe orice perioadă de timp, nu obligatoriu pe 6 sau 12 luni, posibilitatea suspendării plăţii poliţiei RCA în cazul în care autovehiculul este imobilizat, achitarea poliţei RCA în mod individual, pe Codul Numeric Personal al conducătorului auto, precum şi plata mai rapidă a despăgubirilor.

Potrivit sursei citate, vicepremierul Dîncu „a luat act“ de cererea transportatorilor pentru devansarea termenului pentru eliminarea accizei suplimentare pentru combustibil, afirmând că va transmite această cerere Ministerului Finanţelor Publice, în condiţiile în care bugetul pentru 2016 a fost adoptat de Parlament.

De asemenea, vicepremierul Dîncu le-a transmis transportatorilor că până la sfârşitul anului, Guvernul are în procedură de avizare un act normativ privind plata arieratelor, inclusiv pe cele din domeniul transporturilor.

La rândul său, reprezentantul ASF, prim-vicepreşedintele Cornel Coca Constantin a afirmat că până la sfârşitul anului vor fi finalizate controalele desfăşurate la societăţile de asigurare şi că posibilitatea individualizării riscului (care va avea ca efect plata poliţei RCA în mod individual) este o temă aflată în analiza unui grup de lucru.

Vicepremierul Vasile Dîncu şi ministrul pentru Dialog Civic, Violeta Alexandru, au stabilit continuarea dialogului şi în ceea ce priveşte proiectul de lege privind serviciul de transport public local, aflat pe agenda Ministerului Dezvoltării şi Administraţiei Publice, astfel că, vineri, va fi organizată consultare publică asupra acestui proiect, urmând ca propunerilor asociaţiilor de transport public să fie luate în calcul la definitivarea actului normativ.

Delegaţia transportatorilor invitată la negocieri la Guvern a ieşit după mai bine de două ore, liderii protestatarilor arătându-se dezamăgiţi pentru că supraacciza va rămâne în vigoare anul viitor şi anunţând că vor continua discuţiile privind RCA, iar protestele ar putea fi reluate de anul viitor.

Pe de altă parte, Comisia de transporturi din Camera Deputaţilor a făcut ieri apel la ASF să intervină de urgenţă pentru a găsi soluţii în cazul transportatorilor, escaladarea preţurilor la asigurările RCA putând duce la falimentul firmelor mici de transport şi la migrarea în alte state.

„Facem un apel la Autoritatea de Supraveghere Financiară pentru a identifica soluţii şi a interveni de urgenţă pentru ca transportatorii şi posesorii de autovehicule să plătească sume rezonabile pentru asigurarea RCA-Cartea Verde, având în vedere faptul că aceste asigurări sunt obligatorii pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice din România sau în orice altă ţară semnatară a sistemului Carte-Verde“, a declarat preşedintele Comisiei de transporturi, deputatul PNL Mihai Lupu

Deputatul mai spune că escaladarea preţurilor acestui tip de asigurări poate determina falimentul firmelor mici de transport rutier şi migrarea în alte ţări a firmelor medii şi mari de transport rutier din România.

 

ASF:  Am trecut în revistă un pachet de măsuri pentru protejarea intereselor consumatorilor şi stabilizarea pieţei

„În urma numeroaselor semnale privind majorarea semnificativă a tarifelor RCA aplicabile în special transportatorilor rutieri, Consiliul ASF a trecut în revistă un pachet de iniţiative şi măsuri, atât pe termen scurt, cât şi pe termen mediu şi lung, având drept ţintă protejarea intereselor consumatorilor şi stabilizarea pieţei.

Astfel, pe lângă acţiunile de control inopinat declanşate la toate cele nouă societăţi de asigurare autorizate să vândă poliţe RCA în vederea verificării modului de determinare a tarifelor, ASF le-a solicitat deja asigurătorilor să reconsidere formulele de calcul care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016 şi aşteaptă, până cel târziu la 31 decembrie 2015, noi notificări cu tarifele recalculate pentru perioadele următoare. Din setul de acţiuni pe termen scurt întreprinse de ASF, ca reacţie la reclamaţiile privind creşterea tarifelor RCA, face parte şi decizia de modificare a Normei nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă prin eliminarea plafonului de 10% la acordarea de reduceri comerciale pentru această categorie de poliţe. Nu în ultimul rând, ASF a hotărât contractarea unui consultant în servicii actuariale cu ajutorul căruia să poată fi realizată o grilă de referinţă la nivel de piaţă RCA şi la care să se poată raporta atât asigurătorii, cât şi consumatorii.“

 

ASF:  Am trecut în revistă un pachet de măsuri pentru protejarea intereselor consumatorilor şi stabilizarea pieţei

„În urma numeroaselor semnale privind majorarea semnificativă a tarifelor RCA aplicabile în special transportatorilor rutieri, Consiliul ASF a trecut în revistă un pachet de iniţiative şi măsuri, atât pe termen scurt, cât şi pe termen mediu şi lung, având drept ţintă protejarea intereselor consumatorilor şi stabilizarea pieţei.

Astfel, pe lângă acţiunile de control inopinat declanşate la toate cele nouă societăţi de asigurare autorizate să vândă poliţe RCA în vederea verificării modului de determinare a tarifelor, ASF le-a solicitat deja asigurătorilor să reconsidere formulele de calcul care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016 şi aşteaptă, până cel târziu la 31 decembrie 2015, noi notificări cu tarifele recalculate pentru perioadele următoare. Din setul de acţiuni pe termen scurt întreprinse de ASF, ca reacţie la reclamaţiile privind creşterea tarifelor RCA, face parte şi decizia de modificare a Normei nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă prin eliminarea plafonului de 10% la acordarea de reduceri comerciale pentru această categorie de poliţe. Nu în ultimul rând, ASF a hotărât contractarea unui consultant în servicii actuariale cu ajutorul căruia să poată fi realizată o grilă de referinţă la nivel de piaţă RCA şi la care să se poată raporta atât asigurătorii, cât şi consumatorii.“

 

UNSAR: Majorările radicale ale tarifelor nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asigurătorilor

În primul rând trebuie precizat că transportatorii prezintă în spaţiul public exemple punctuale de majorări radicale ale tarifelor RCA, care nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asigurătorilor. 

În al doilea rând, nivelul daunalităţii asiguraţilor este o parte importantă în calculul preţului RCA. Este de notorietate faptul că daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic în ultima perioadă, în special pe transportul extern, unde nivelul despăgubirilor este mult mai mare şi în unele ţări chiar nelimitat. De altfel, o parte a discuţiilor cu transportatorii a vizat măsuri de educare a şoferilor în privinţa siguranţei rutiere. Situaţia din România nu este cu mult mai bună, comportamentul în trafic al şoferilor ridicând riscuri substanţiale. Pe de altă parte, nivelul despăgubirilor pe vătămări corporale şi daune morale în România este impredictibil, practica instanţelor fiind neunitară, iar despăgubirile acordate pe acelaşi tip de accident fiind foarte diferite ca valoare. Acest fapt poate constitui, de asemenea, un element de creştere a preţului asigurării RCA. UNSAR a purtat mai multe runde de discuţii constructive cu reprezentanţii transportatorilor, ASF şi membri ai Parlamentului României, unde s-au discutat propuneri care sunt în curs de analiză atât la nivelul societăţilor de asigurări, cât şi la nivelul UNSAR.

UNSAR: Majorările radicale ale tarifelor nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asigurătorilor

În primul rând trebuie precizat că transportatorii prezintă în spaţiul public exemple punctuale de majorări radicale ale tarifelor RCA, care nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asigurătorilor. 

În al doilea rând, nivelul daunalităţii asiguraţilor este o parte importantă în calculul preţului RCA. Este de notorietate faptul că daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic în ultima perioadă, în special pe transportul extern, unde nivelul despăgubirilor este mult mai mare şi în unele ţări chiar nelimitat. De altfel, o parte a discuţiilor cu transportatorii a vizat măsuri de educare a şoferilor în privinţa siguranţei rutiere. Situaţia din România nu este cu mult mai bună, comportamentul în trafic al şoferilor ridicând riscuri substanţiale. Pe de altă parte, nivelul despăgubirilor pe vătămări corporale şi daune morale în România este impredictibil, practica instanţelor fiind neunitară, iar despăgubirile acordate pe acelaşi tip de accident fiind foarte diferite ca valoare. Acest fapt poate constitui, de asemenea, un element de creştere a preţului asigurării RCA. UNSAR a purtat mai multe runde de discuţii constructive cu reprezentanţii transportatorilor, ASF şi membri ai Parlamentului României, unde s-au discutat propuneri care sunt în curs de analiză atât la nivelul societăţilor de asigurări, cât şi la nivelul UNSAR.

 

Dumitru Blaga, preşedintele Operatorilor de Transport Rutier Apulum din Alba

„ASF ne-a spus că a găsit nereguli în modul de calcul al primelor de asigurare pentru RCA, dar nu ne-a prezentat nimic concret şi nici soluţii. La fel şi asigurătorii. Ne-au spus că daunalitatea este foarte mare, dar nu au venit cu cifre prin care se ne explice cum au ajuns la tarifele acestea foarte mari. Urmează să avem din nou o întâlnire marţi cu ASF pentru a identifica modalităţi pentru rezolvare a problemelor. Nu am obţinut nimic concret astăzi, dar vom continua. Mai ales că domnul vicepremier Dâncu ne-a spus că fără presiuni nu se găsesc neregulile în România.“

 

Viorel Vasile, managing partner Safety Broker

„Nu poţi să majorezi tarifele cu 300-400% în trei luni. Într-adevăr e un segment cu daunalitate, dar despăgubirile nu au crescut de trei - patru ori ca să justifice aceste majorări radicale. La rata de daună actuală un tarif corect ar trebui să fie undeva la 2.000 de euro şi acesta este un tarif care include şi o marjă de profit. În aceeaşi perioadă a anului trecut tarifele se situau între 3.000 şi 7.000 de lei, acum tarifele variază între 12.000 şi 50.000 de lei. Tarifele sunt foarte mari în comparaţie cu calitatea serviciilor oferite. Problema vine din faptul că ASF nu monitorizează tarifele. Din moment ce impune obligativitatea încheierii poliţei, trebuie să şi reglementeze şi monitorizeze.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO