Eveniment

Cel mai mare risc al unei restructurari: sa vina prea tarziu pentru a fi gasite solutii de iesire din criza

Cel mai mare risc al unei restructurari: sa vina prea tarziu pentru a fi gasite solutii de iesire din criza
04.12.2008, 18:47 123

"Majoritatea managerilor romani iau in calcul initierea unui program de restructurare doar in momentul in care compania ajunge in faza de criza de lichiditate, ceea ce diminueaza semnificativ numarul de masuri care pot fi luate pentru iesirea din criza", a declarat Mihnea Radulescu, project manager al companiei de consultanta de management Roland Berger, la seminarul "Restructurarea si cresterea eficientei - cea mai sigura investitie a unei companii", organizat ieri de Ziarul Financiar impreuna cu Romtelecom.

Studiul Roland Berger privind restructurarea, realizat in acest an in randul managerilor din Europa, arata ca 60% din companiile romanesti reactioneaza abia la criza de lichiditati, in timp ce la nivel european 35-39% dintre oamenii de afaceri initiaza un program de restructurare din faza crizei de strategie, premergatoare fazelor de criza de profit si criza de lichiditati.
De asemenea, mai mult de jumatate dintre managerii intervievati, la nivel european, au estimat un interval de 1-2 ani in care se va mentine criza financiara.
Radulescu a mai precizat ca cele mai des intalnite cauze de esec al unei restructurari de companie sunt planificarea nerealista, existenta unor planuri insuficient detaliate, neglijarea reactiei competitorilor sau lipsa de incredere si de credibilitate.
La randul sau, Harm Aben, directorul executiv pentru transformarea si dezvoltarea afacerii al Romtelecom, a afirmat ca unul dintre elementele care au ajutat cel mai mult compania in procesul de restructurare a fost construirea credibilitatii in fata angajatilor si a clientilor.
Romtelecom a demarat in 2007 procesul de restructurare, care pana acum a dus la o reducere a numarului de angajati de la 12.500 la 10.500 de persoane. Aben a mai subliniat importanta comunicarii permanente, atat interne, cat si externe. "Multe initiative in cadrul procesului de reorganizare au venit din partea angajatilor. Este foarte important ca atunci cand discuti cu ei sa fii transparent si deschis conversatiei", a afirmat el.
Insa cum se poate crea un spirit de echipa in interiorul organizatiei, in conditiile diminuarii numarului de angajati prin taierea unor joburi?
"Pe noi ne-a ajutat foarte mult faptul ca ne-am imbunatatit pozitia pe piata si credibilitatea in fata clientilor", a explicat Aben.
Si Radu Timis, presedintele si actionarul majoritar al producatorului de mezeluri CrisTim, a subliniat importanta oamenilor, care reprezinta principalul "asset" al unui antreprenor. In ultimii patru ani, restructurarea CrisTim a generat 800 de disponibilizari. Timis a precizat ca in acest moment compania sa este restructurata in proportie de 90%. "Fac aceasta transformare si ma pregatesc pentru aceasta criza de patru ani. Astazi suntem pregatiti pentru tot ce este mai rau deoarece criza financiara inca nu a lovit Romania, dar o va lovi puternic incepand cu ianuarie anul viitor", a mai spus Timis. In aceste conditii, antreprenorul estimeaza pentru anul viitor o repozitionare a tendintei de consum catre segmentul economic, segment pe care se va axa si CrisTim in 2009.
Potrivit estimarilor lui Timis, divizia de mezeluri va finaliza anul acesta cu afaceri de 90-95 milioane de euro, in crestere cu 25% fata de anul precedent, in timp ce intregul grup va inregistra afaceri de 120 de milioane de euro, cu un plus de 20% fata de anul trecut. Cu toate ca producatorul si-a planificat pentru anul viitor o crestere a afacerilor similara cu cea din acest an, respectiv de 20%, Radu Timis estimeaza ca in 2009 volumul vandut de CrisTim va ramane constant.
Managementul CrisTim are insa in acest moment planuri si pentru situatii in care criza va scadea volumul CrisTim de vanzari cu marje intre 10 si 50%.
"De doua luni realizam planuri cu ceea ce se va intampla in cazul in care anul viitor volumele vor scadea cu 10%-20%-30% pana la 50%. Primele masuri pe care le luam sunt functionale. De exemplu, consumam 100.000 de litri de combustibil pe luna la un parc de 400 de masini, in loc de 150.000 de litri, cat consumam anterior.
Mai mult, in aceasta perioada in care multi producatori de mezeluri vor ajunge in pragul falimentului din lipsa de lichiditati, actionarul CrisTim este interesat de achizitii.
"Dupa patru ani de restructurari, conduc un business cu cifra de afaceri dubla, profit substantial, cu 2.800 de angajati si ne pregatim pentru achizitii. Presupunem ca foarte multi dintre colegii nostri vor intra in incapacitate de plata si deja am contactat bancile de investitii", a afirmat Timis.
Actionarul a declarat ca principalele companii vizate sunt cele de marime medie, locatia acestora fiind mai putin importanta. Suma pe care producatorul o va aloca acestor investitii va depinde de imprumuturile care vor fi alocate de bancile de investitii. "Nu am purtat inca nicio discutie cu alti producatori. Asteptam", a spus el.
CrisTim a disponibilizat in ultimii patru ani aproximativ 800 de angajati, iar in urma acestor restructurari doar 20-25% din angajatii cu care Radu Timis a pornit compania se mai afla acum in business.
Procesul de restructurare in cazul liderului pietei de uleiuri vegetale Bunge Romania, producator al brandurilor Floriol, Unisol si Ulvex, a fost mult mai rapid si mai complex, acesta inchizand numai in ultimii doi ani doua fabrici din Oradea si Iasi, dupa ce in 2005 mai inchisese o fabrica din Bucuresti. Peste 700 de angajati au fost concediati in urma inchiderii celor trei fabrici. In acelasi timp, Bunge a achizitionat anul trecut divizia de uleiuri vegetale a producatorului Agricover Buzau.
"Bunge nu are strategii nationale. Noi avem un program strategic aplicat la nivelul regiunii Dunarii care a capatat aspecte specifice odata cu intrarea Romaniei si Bulgariei in UE", a declarat Eugenia Zorila, director de operatiuni al Bunge. In cazul Bunge, restructurarea a fost necesara pentru obtinerea unei repozitionari strategice in zona Dunarii, pentru eficientizarea pe termen lung a operatiunilor, pentru optimizarea costurilor logistice si pentru a face fata cerintelor legate de mediu odata cu intrarea in Uniunea Europeana.
"In urma acestor restructurari, peste 90% din angajatii fabricii din Bucuresti au noi locuri de munca, la fel si in fabrica de la Oradea, iar la fabrica de la Iasi 65% din angajati au participat la programul de consiliere, iar 47% dintre ei si-au gasit pana in acest moment locuri de munca", afirma Zorila.
Una dintre cele mai mari greseli pe care companiile le fac in restructurare este lipsa unor criterii echitabile de alegere a angajatilor care urmeaza sa fie disponibilizati.
"Am intalnit companii care si-au redus personalul si apoi si-au dat seama ca au pierdut competente-cheie", a afirmat Viorel Ghete, managing partner al companiei de consultanta in management si resurse umane BPI. El crede ca restructurarile pot fi vazute si ca o etapa din ciclul normal de viata al unei companii, insa a subliniat existenta riscului majorarii ratei somajului in anumite regiuni ale tarii.
Numarul disponibilizarilor pentru lunile noiembrie, decembrie si primul trimestru din 2009 este estimat la 34.500-35.000 de persoane, potrivit ANOFM (Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca).
"Din pacate, nu toate companiile respecta faptul ca au obligatia de a ne anunta ca vor face disponibilizari cu 30 de zile inainte", a declarat Sonia Diaconescu, sef serviciu ANOFM.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO