Eveniment

Cea mai complexă lucrare de infrastructură din ultimii 27 de ani intră în linie dreaptă şi va fi scoasă la licitaţie

Podul suspendat va fi poziţionat între km 4+596,10 şi km 6+570,52, pe drumul principal Brăila-Jijila.

Podul suspendat va fi poziţionat între km 4+596,10 şi km 6+570,52, pe drumul principal Brăila-Jijila.

06.05.2017, 14:02 1726

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a postat pe SEAP (sistemul electronic de achiziţii pu­blice) „contractul pentru proiectarea şi exe­cuţia podului suspendat de la Brăila”, despre care susţine că „va fi cea mai complexă lu­crare de infrastructură din ultimii 27 de ani”.

Scoterea la licitaţie a proiectului este pa­sul cel mai avansat făcut până acum de ad­mi­nistraţiile care au condus România de 27 de ani, având în vedere că lucrurile se opreau de obicei la ieşirea din sala de seminarii unde se discuta despre utilitatea podului sau, în cel mai bun caz, la finalizarea studiilor de prefezabilitate sau fezabilitate.

Podul ar folosi în primul rând deplasărilor interne, dar şi deplasărilor din/către Polonia, Ucraina sau Federaţia Rusă. Acum cei care vor să ajungă de pe malul drept pe malul stâng al Dunării în zona Brăila trebuie să fo­losească bacul sau să ocolească peste 100 km pentru a traversa fluviul pe podul de la Giurgeni-Vadu Oii.

„Anunţul de participare pentru proiectarea şi execuţia podului suspendat peste Dunăre la Brăila a fost validat astăzi, 28.04.2017, de către ANAP (Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice), iar mâine, 29.04.2017, va putea fi vizualizat în SEAP”, a anunţat CNAIR la sfârşitul săptămânii trecute.

Valoarea de proiectare şi execuţie este de 2 mld. lei fără TVA, după cum anunţă compania de drumuri (2,38 mld. lei cu TVA de 19%, adică 528 mil. euro). Termenul-limită pentru primirea ofertelor este 11 august 2017.

„Acesta reprezintă cel mai mare contract pentru un proiect de infrastructură atribuit în ultimii 27 de ani”, spune sursa citată.

Contractul ar urma să fie atribuit în baza celui mai bun raport calitate-preţ, iar durata acestuia va fi de 114 luni (nouă ani şi ju­mă­tate), dintre care un an şi jumătate (18 luni) proiectarea, trei ani (36 de luni) execuţia şi cinci ani (60 de luni) garanţia.

CNAIR mai precizează că proiectul de investiţie, cu o lungime totală de 23,4 km, cuprinde inclusiv proiectarea şi execuţia drumului principal, Brăila – Jijila, şi a drumului de legatura cu DN22, Smârdan – Măcin. CNAIR dă şi detalii tehnice ale construcţiei. Astfel, podul va fi suspendat prin cabluri, lungimea totală a acestuia fiind de 1.974 de metri la care se adaugă două deschideri laterale, de 489 metri pe malul dinspre Brăila şi 364 metri pe malul dinspre Tulcea. De o parte şi de alta vor fi construite două viaducte de acces, în lungime de câte 110 me­tri, care se vor adăuga lungimii podului sus­pendat. Gabaritul pe verticală al podului suspendat va fi de cel putin 38 m de la nivelul maxim de inundaţie al Dunării, astfel încât să fie îndeplinite criteriile de navigaţie fluvială.

Lăţimea totală a podului suspendat va fi de 31,7 metri. Calea pe pod va avea 22 de metri şi va fi alcătuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,5 m lăţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lăţime, două acostamente de 1,5 m lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 m. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având lăţimi de câte 2,80 m fiecare. Podul suspendat va fi poziţionat între km 4+596,10 şi km 6+570,52, pe drumul principal Brăila-Jijila, respectiv la km 165+800 pe fluviul Dunărea (kilometraj pe Dunăre, măsurat de la Sulina).

Despre un pod peste Dunăre la Brăila se vorbeşte insistent de 27 de ani. Mai aproape de noi, în 2011, guvernul includea podul de la Brăila în lista proiectelor de interes naţional care urma să fie construite în parteneriat public - privat.

Proiectul avea studiu de fezabilitate – după cum anunţa atunci Gheorghe Bunea Stancu, preşedintele Consiliului judeţean Brăila - dar bani zero şi totul se aştepta de la aceste viitoare parteneriate public-privat.

Proiectul podului de la Brăila aşa cum era imaginat în 2011 a murit o dată cu parteneriatele public – privat, dar, în 2014, un alt guvern scotea la licitaţie reactualizarea studiului de fezabilitate – expirat între timp - pentru acest pod. De aceeastă dată finanţarea urma să vină de la Comisia Europeană prin facilitatea „Conectarea Europei“, din exerciţiul financiar multianual al UE 2014 – 2020. Acum CNAIR anunţă că podul este cuprins în Master Planul General de Transport al României şi face parte din categoria proiectelor de tip ITI (Investiţii Teritoriale Integrate), finanţabile din Prpgramul Operaţional Marea Infrastructură  2014-2020.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO