Eveniment

CFR Marfa ar trebui privatizata prin listarea la bursa ca sa nu-si piarda identitatea

CFR Marfa ar trebui privatizata prin listarea la bursa ca sa nu-si piarda identitatea
11.05.2010, 23:02 145

CFR Marfa este una dintre principalele companii care urmeaza safie privatizate de Guvern pana in primavara anului viitor potrivitnegocierilor cu Fondul Monetar International (FMI), insa companiiledin sectorul feroviar considera ca vanzarea catre un investitorstrategic ar conduce la pierderea identitatii CFR Marfa, cea maibuna varianta fiind listarea la Bursa. CFR Marfa are in prezent ocota de piata de 50% pe transportul feroviar de marfa si areextindere la nivel national.

"Listarea la bursa ar fi cea mai transparenta metoda de atragerea unor investitori straini si in acest caz CFR Marfa nu-si vapierde identitatea. Daca luam exemplul Ungariei, unde Rail Cargo(divizia grupului austriac OBB, controlat de stat - n.r.) a preluatMAV Cargo si i-a schimbat deja denumirea in Rail Cargo Ungaria,urmand sa ajunga doar o subsidiara a grupului austriac", afirmaStefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei IndustrieiFeroviare din Romania (AIFR), care reprezinta interesele a 20 decompanii, cu afaceri anuale de circa 1 mld. euro. Transportulferoviar de marfa este vazut de majoritatea statelor ca oactivitate strategica, prin care un guvern poate sa sprijine sau sacontroleze un anumit sector din industrie, in functie denecesitati. De aceea, tari precum Germania sau Austria detincontrolul operatorilor de transport de marfa DB Schenker (parte aDeutsche Bahn) si Rail Cargo (parte a grupului OBB), care au cautatin ultimii ani sa se extinda in regiune. Radu Berceanu, ministrultransporturilor, a declarat inca de la sfarsitul anului trecut caintentioneaza sa scoata la privatizare CFR Marfa in perioada2010-2011 si estima ca statul va avea de castigat peste un miliardde euro din vanzarea companiei. "CFR Marfa poate fi atractivapentru investitorii straini, dar si pentru cei locali, avand invedere logistica companiei si numarul mare de triaje si depouri pecare le detine, astfel incat cel care o cumpara nu va fi nevoit safaca investitii masive in infrastructura. Insa sunt sceptic cutermenul propus pentru realizarea privatizarii (primavara lui 2011- n.r.), pentru ca este deja al saptelea sau al optulea anunt deprivatizare al Guvernului si pana anul viitor pot sa apara iarmodificari de strategie", afirma Roseanu. CFR Marfa ar putea fi maiatractiva anul viitor pentru investitori, avand in vedere ca si-apropus pentru 2010 profit zero, dupa ce in 2009 a avut pierderi de78 mil. euro. Veniturile estimate pentru anul acesta se ridica la292 mil. euro, mai mult cu 8% mai mult fata de anul trecut,potrivit proiectului de buget. Compania a fost pe profit pana in2007, doar criza si managementul slab au determinat-o sa treaca pepierdere. Operatorii privati precum Grupul Feroviar Roman sauUnifertrans au dovedit ca sectorul transportului de marfa poate fiprofitabil. Transportul total de marfa a scazut anul trecut cu 24%,pana la 50,6 milioane de tone, din cauza reducerii activitatii dinsectorul industrial, care a condus la diminuarea drastica acomenzilor pentru transportul de marfa. "Activitatea industrialaeste la pamant, volumele sunt mult mai jos fata de acum doi ani,dar asta nu inseamna ca aceasta situatie se va mentine pe operioada lunga. Odata cu revenirea economiei, isi va reveni siindustria si implicit comenzile pentru transportul de marfa", spuneRoseanu. Presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, IulianMantescu, considera ca prin privatizarea CFR Marfa se incearcadistrugerea societatii, careia in ultimii trei ani i-a scazutvaloarea de la 5 mld. euro la 2 mld. euro. Mantescu considera ca oprivatizare nu se poate face "peste noapte", ci trebuie prezentatun program de privatizare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO