Eveniment

Chiriasii fac acum legea in malluri: „Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte”. Cum comentati?

Chiriasii fac acum legea in malluri: „Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte”

Majoritatea proprietarilor de mall-uri au acceptat sa reduca chiriile pentru a nu ramane fara chiriasi

01.10.2009, 00:00 77

Proprietarii de centre comerciale si chiriasii acestora seconfrunta in prezent cu o problema comuna: tot mai putinivizitatori intra in centre comerciale, iar dintre acestia si maiputini fac cumparaturi. Pentru a putea face fata situatiei, astfelca retailerii sa nu fie nevoiti sa inchida magazinele, iarproprietarii de malluri sa isi plateasca in continuare creditele dedezvoltare, cele doua parti ar trebui sa colaboreze, dar piata adevenit una a chiriasilor, dupa ce ani intregi proprietarii au"facut legea in malluri", cerand chirii consideratenesustenabile.

Renegociaza chirii

"In prezent in piata este o situatie de tipul ochi pentru ochi,dinte pentru dinte. M-ai ranit in trecut si te ranesc si eu acum.Au fost in trecut numeroase probleme intre proprietari si chiriasi,precum ar fi mixul de chiriasi oferit de malluri: ti se promiteaMercedes si primeai de fapt un Golf", a declarat directorul deexpansiune al retailerului de incaltaminte Deichmann, MarkusPingerra, in cadrul unui seminar organizat la Bucuresti deInternational Council of Shopping Centers.

Dorin Catana, directorul general al retelei de farmaciiCentrofarm, spunea recent pentru ZF ca exista proprietari demalluri care au acceptat ca reteaua sa nu mai plateasca chirie inurmatoarele luni doar ca sa ramana in centrul comercial. SiOctavian Radu, proprietarul grupului RTC, a reusit sa obtinareduceri de pana la 70% a chiriei pentru o parte din magazineleDiverta situate in centre comerciale. O atitudine mai transanta aavut-o Dragos Petrescu, cu afaceri de 15 mil. euro din restaurante,care spune ca nu va mai deschide restaurante in centre comercialenici gratis.

Grigoris Zarifopoulos, general manager al firmei Marinopoulos,care a adus brandul GAP pe piata locala, spune ca simpla atragere avizitatorilor in mall nu este suficienta, conteaza si serviciileacestora, deoarece spatiile unui centru comercial pot fi inchiriatesi catre un birou de evidenta populatiei, "dar nimeni nu itigaranteaza ca acei vizitatori vor face si cumparaturi in restulmagazinelor. "A calculat cineva cati dintre clientiisupermarketurilor cumpara si din celelalte magazine?", s-a intrebatreprezentantul GAP.

Multi retaileri nu investesc in servicii

De cealalta parte dezvoltatorii de malluri se plang de faptul caun numar mare de branduri de pe piata locala sunt vandute in sistemde franciza, motiv pentru care pana de curand "nu investeau inservicii, deoarece oricum inregistrau vanzari bune", potrivitreprezentantilor Baneasa Shopping City. In acelasi timp,reprezentantii Anchor Grup, proprietarul mallurilor Plaza Romaniasi Bucuresti Mall, spun ca multi dintre retailerii locali nu isischimba colectiile la timp si nu au promotii ca in alte piete, faptce le afecteaza vanzarile.

In plus, alti dezvoltatori au facut business planuri pe bazacosturilor de constructie din perioada 2006-2008, motiv pentru carenu pot reduce prea mult chiriile, cum solicita majoritateachiriasilor. "Costurile constructiei pentru mallul nostru(Cotroceni Park - n.r.) au ramas cele semnate in zilele bune, desiantreprenorul general este firma noastra sora (Danya Cebus - n.r.).Am lasat putin la chirii, nu pot sa spun ca nu am lasat, dar pertotal veniturile estimate au scazut cu 5-6% din cauza crizei.Vazand aceasta, am cautat sa marim suprafata inchiriabila amallului cu circa 7%, preluand niste spatii din zona parcarii", adeclarat Reuven Havar, country manager al firmei AFI Europe,dezvoltatorul proiectului.

Spre deosebire de piata locala, unde timpul mediu petrecut incentre comerciale este de 2-3 ore, in SUA vizitatorii centrelorcomerciale pot petrece la cumparaturi intreaga zi.

"In SUA oamenii sunt obisnuiti sa stea toata ziua in mall, sa iamasa de pranz acolo, sa cumpere si apoi sa vada un film seara.Dezvoltatorii locali mai au de lucrat la retinerea oamenilor inmall, deoarece asa cresc sansele ca acestia sa cumpere", a spus siGonzalo Llaras, director de expansiune prin francize a retaileruluiMango.

Sfaturi pentru dezvoltatori: Agricultura in loc demalluri

"Dezvoltatorii (care au cumparat terenuri in orase cu prea multeproiecte de centre comerciale - n.r.) au facut o mare greseala sitrebuie sa accepte acest lucru. Nu stiu ce sa le recomand sa facacu aceste terenuri. Sa planteze cartofi. Sunt sigur ca terenurilecare in ultimii ani au costat 50 de milioane de euro, in viitor vorfi tranzactionate cu un pret cuprins intre 10 si 20 de milioane deeuro", apreciaza Jorg Banzhaf, managing director al companieigermane ECE, unul dintre cei mai mari dezvoltatori de centrecomerciale din Europa. El spune de asemenea ca nivelul chiriilordin mallurile de pe piata locala sunt inca prea ridicate, tinandcont de puterea de cumparare a locuitorilor. "Consider ca nivelulchiriilor din centrele comerciale din Romania este in continuareprea mare, inclusiv pentru centrele comerciale cu vanzari bune. Elesunt comparabile cu cele ale mallurilor din Germania, unde putereade cumparare este mult mai mare. Poate si acesta este unul dinmotivele pentru care oamenii nu cumpara", a mai spus Banzhaf. Elapreciaza ca piata tranzactiilor imobiliare din Europa Centrala side Est va atinge punctul minim in primul trimestru al anului 2011,cu un decalaj de aproximativ un an fata de pietele dezvoltate dinvestul Europei, precum Franta sau Germania,. "Volumul tranzactiilorimobiliare din regiune tinde spre zero in regiune si nu cred ca vamai reveni curand la nivelurile din perioada 2004-2007", a mai spusreprezentantul ECE in cadrul unui seminar organizat deInternational Council of Shopping Centers.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO