Eveniment

Cine se lupta pentru cel mai asteptat proiect de infrastructura, metroul Drumul-Taberei

Cine se lupta pentru cel mai asteptat proiect de infrastructura, metroul Drumul-Taberei
11.03.2010, 00:00 357

Douazeci de de consortii din 11 tari se lupta in prezent pentrucastigarea a doua contracte cu o valoare totala estimata de 1,16mld. lei (276 mil. euro), fara TVA, pentru constructia structuriide rezistenta a Magistralei V de metrou intre Drumul Taberei siEroilor. Licitatia se afla in faza de precalificare pentru celedoua loturi, respectiv Raul Doamnei - Hasdeu (920 de milioane delei) si Romancierilor - Valea Ialomitei (246 de milioane de lei),Metrorex primind in total 36 de oferte, cate 18 pentru fiecarelot.

Printreconsortiile care au depus oferte se numara si companiile romanestiSIRD Timisoara si Prospectiuni (detinute de Ovidiu Tender), DeltaACM (Florea Diaconu), PA&CO International (Costel Casuneanu),Euro Construct Trading '98 (Dan Besciu), Hidroconstructia(management si angajatii), Straco Grup (Alexandru si TraianHorpos), AB Construct si Cominco (detinuta de Catalin Gemanar,Florin Rusu si Sorin Apostol). Acestea participa in consortii cufirme straine, pentru ca singure nu s-ar fi putut califica, avandin vedere ca printre criteriile de selectare a participantilor incaietul de sarcini era sa fi avut cel putin 1-3 contracte executatesimilare in ultimii cinci ani.

Gheorghe Udriste, directorul general al Metrorex, considera caieri a fost una dintre cele mai importante zile pentru metrou dedupa 1990, avand in vedere ca au fost deschise ofertele pentruprimul proiect de metrou inceput de la zero din ultimii 20 de anisi ca presedintele Traian Basescu a participat ieri in Japonia lasemnarea unui imprumut de 340 mil. euro pentru realizarea metrouluispre Aeroportul Otopeni. Imprumutul va fi acordat de Banca deCooperare Internationala a Japoniei (JBIC) si va acoperi o treimedin valoarea totala a investitiei, estimata la 1 miliard deeuro.

"Primi pasi pentru metrou in Drumul Taberei au fost facuti in1990, cand au fost aprobati indicatorii tehnico-economici. Deatunci au fost tot felul de intentii, dar niciuna nu s-aconcretizat. Indicatorii au fost revizuiti de trei ori de atunci,ultima oara in 1998. Este cel mai important proiect inceput dupa1990 de catre Guvern si este finantat in intregime de catre statpentru administratia publica din Bucuresti", afirma GheorgheUdriste, directorul Metrorex. Fondurile pentru realizareaproiectului provin dintr-un imprumut acordat de Banca Europeana deInvestitii (BEI), in valoare de 370 mil. euro.

Dupa Polonia, chinezii vor sa intre si pe piatalocala

China Railway Engineering Group, companie detinuta de statulchinez, a fost una dintre companiile surpriza de la prezentareaofertelor pentru metroul Drumul Taberei- Eroilor, fiind pentruprima data cand o companie chineza participa la o licitatie localaimportanta din infrastructura. Chinezii au reusit anul trecut saintre pentru prima data pe piata din UE, in Polonia, dupa ce aureusit sa castige doua tronsoane de autostrada intre Berlin siVarsovia. Pe langa chinezi, la licitatie au mai participat si firmedin Italia, Spania, Germania, Austria, Portugalia, Grecia, dar sidin Turcia, Rusia si Ucraina.

Lucrarile pot incepe in toamna, daca nicio companie nu va depuneconstestatii, iar durata de constructie va fi de 30 de luni.

"Dupa faza de precalificare va urma un termen de doua sau treiluni in care companiile selectate vor elabora oferta finala.Termenul maxim pentru elaborarea ofertei finale este de trei luni,astfel ca la inceputul semestrului doi putem avea un castigator", aspus Udriste.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO