Eveniment

Compania de Drumuri reconstruieşte în regie proprie un tronson de pe autostrada Sibiu - Orăştie pentru a evita întârzierile

Lucrările la tronsonul Sălişte-Cunţa au accelerat puternic în toamna anului 2014 şi a fost deschis de fostul premier Victor Ponta, pe atunci şi candidat la prezidenţiale, cu două zile înainte de cel de-al doilea tur de scrutin. Tronsonul a fost inaugurat cu limite de viteză de 80 km/h pe anumite sectoare din cauza lucrărilor încă în derulare. Circulaţia a fost închisă la mai puţin de un an pe fondul crăpăturilor apărute în asfalt

Lucrările la tronsonul Sălişte-Cunţa au accelerat puternic în toamna anului 2014 şi a fost deschis de fostul premier Victor Ponta, pe atunci şi candidat la prezidenţiale, cu două zile înainte de cel de-al doilea tur de scrutin. Tronsonul a fost inaugurat cu limite de viteză de 80 km/h pe anumite sectoare din cauza lucrărilor încă în derulare. Circulaţia a fost închisă la mai puţin de un an pe fondul crăpăturilor apărute în asfalt

Autor: Bogdan Alecu

04.04.2016, 00:06 5422
La şapte luni de la închiderea tra­ficului pe lotul trei al autostrăzii Sibiu-Orăştie, dintre Sălişte şi Cunţa, şi la şase luni de când a fost complet demolat un tron­son de 200 de metri din autostradă, acesta fiind construit neconform, fapt ce a dus la apariţia unor crăpături şi denivelări de mari di­mensiuni, Compania Naţională de Dru­muri (CNADNR) a decis să recon­struiască drumul în regie proprie.

De asemenea, din data de 30 martie, di­rec­torul general al CNADNR Cătălin Homor a decis constituirea grupului de lucru - Unitatea de Implementare: refacere Lot 3 Orăştie - Sibiu. Persoanele desemnate să facă parte din unitatea de implementare vor avea ca principală sarcină repunerea tra­ficului pe sectorul de 22 de kilometri în con­diţii de siguranţă. Potrivit companiei de dru­muri, din grupul de lucru fac parte specialişti în domenii precum construcţii drumuri şi poduri, proiectare, geologie şi topometrie.

Personalul necesar pentru realizarea obiectivului va fi asigurat de direcţiile re­gio­nale de drumuri şi poduri din Cluj şi Braşov.

„În paralel cu expertiza tehnică dema­rată pentru întreg lotul 3 al autostrăzii Orăştie - Sibiu în lungime de 22 de kilometri, ne apucăm de lucru să reconstruim por­ţiu­nea excavată şi să remediem toate defi­cien­ţele cunoscute la această dată. Am hotărât să refacem acest sector în regie proprie tocmai pentru a scurta timpii de execuţie, astfel încât acest tronson de autostradă să fie refăcut cât mai repede. Această măsură de rezi­liere şi finalizare a lucrărilor în regie pro­prie, abordată pentru prima dată de com­panie, poate fi pusă în aplicare oricând pen­tru orice proiect care nu merge şi unde constructorul dă dovadă de neseriozitate şi întâr­zie proiectul nejustificat“, a declarat Cătălin Homor, directorul general al CNADNR SA.

Potrivit oficialilor companiei de dru­muri, această decizie a fost adoptată tocmai pentru a se respecta termenul de septembrie 2016 anunţat în decembrie de Dan Costescu, mi­nistrul transporturilor, pentru reluarea circulaţiei pe tronsonul dintre Sălişte şi Cunţa. 

CNADNR a decis anul trecut să rezi­lieze contractul cu constructorul italian Salini-Impregilio, constructorul tronsonului închis şi care totodată nu vor mai avea voie să participe la licitaţii din cauza neregulilor des­­coperite. Lotul are o lungime de 22 de kilo­­metri, dintre care 6 kilometri au fost afec­­­taţi de alunecări de teren. Contractul pentru acest tronson a fost semnat în mai 2011, având o valoare de 182,9 milioane de euro.

În 2014, la doar o săptămână de la inau­gu­rarea lotului 3 din Orăştie - Sibiu au apărut pri­mele fisuri în carosabil. Atunci, CNADNR anunţa că era vorba despre „fisuri superficiale“, care vor fi remediate pe banii constructorului, întrucât drumul se află în garanţie.

Statul a plătit deja 99% din sumă construc­torului, însă ministrul transpor­tu­rilor spune că pentru a recupera prejudiciul vor fi executate scrisorile de garaţie depuse de italieni în valoare de 60 mil. lei şi 30 mil. lei în garanţie preliminară, iar dacă va exista o diferenţă, aceasta va fi recuperată în justiţie. De asemenea, fisuri în corpul autostrăzii au apărut şi pe tronsonul în construcţie Lugoj - Deva, dar care nu este încă finalizată, tronson care de asemenea va fi analizat. Construcţia autostrăzii 1, inclusiv tronsonul cu probleme va fi în continuare finanţată prin fonduri europene deoarece s-a trecut în etapa următoare, 2014-2020, cu proiectul.

În plus, CNADNR a iniţiat procedura de licitaţie deschisă pentru atribuirea contractului de servicii având ca obiect „Expertiza tehnică asupra lucrărilor executate pentru obiectivul Autostrada Orăştie - Sibiu lot 3.

În vederea finalizării acestui obiectiv, având în vedere stadiul execuţiei lucrărilor,  defectele existente în şantier şi lucrările rămase de executat, se impune clarificarea calităţii şi cantităţii lucrărilor executate în şantier prin expertizarea acestora. Expertiza se va pronunţa şi asupra proiectului tehnic de execuţie.

Valoarea estimată a contractului de peste 1,8 mil. lei fără TVA (inclusiv cheltuieli diverse şi neprevăzute în procent de 10% din valoarea serviciilor), sumă ce va fi suportată din garanţia de bună execuţie a contractului reziliat.

Durata contractului este 15 luni de la data intrării în vigoare. Primele 5 luni ale con­tractului sunt pentru finalizarea exper­tizei tehnice. După primele 3 luni de la înce­perea contractului vor urma 12 luni necesare pentru instalarea sistemului de monitorizare a zonelor cu instabilitate a terenului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO