Eveniment

Concurenta se uita pentru prima data spre „regii asfaltului”, care fac o piata de miliarde de euro

Concurenta se uita pentru prima data spre „regii asfaltului”, care fac o piata de miliarde de euro
26.02.2010, 00:00 69

Consiliul Concurentei (CC) va investiga in urmatorul an piataconstructiilor de drumuri, un business anual de circa 2-3 mld.euro, daca luam in calcul bugetul Ministerului Transporturilor (1,2mld. euro), cel al administratiilor locale, finantarile de labancile europene de investitii si fondurile europene.

Segmentul proiectelor de infrastructura nu a mai fost analizatniciodata de CC pana in prezent, singurul domeniu de pe piataconstructiilor care s-a incheiat cu o amenda de 27 mil. euro in2005 fiind industria cimentului, cand cei trei producatori localiau constituit un cartel pentru stabilirea ilegala a preturilor.

"Pana in prezent nu a mai fost facuta nicio investigatie privindmediul concurential de la constructia de drumuri si ne-amautosesizat. Ideea ne-a venit dupa ce am vazut ce amenzi s-au datanul trecut in Marea Britanie in acest sector, precum si in Olandain urma cu doi ani", spune Bogdan Chiritoiu, presedinteleConcurentei. Piata constructiilor de drumuri este impartita intrecompaniile locale conduse de "regii asfaltului" precum DorinelUmbrarescu (Spedition UMB), Costel Casuneanu (PA & COInternational), Nelu Iordache ( Romstrade), Dan Besciu (EuroConstruct Trading '98) sau Theodor Berna (Tehnologica Radion) si degigantii straini precum Strabag (Austria), FCC Construction(Spania), Astaldi (Italia) sau Colas (Franta).

"Regii asfaltului" au ajuns in ultimii ani la afaceri de sute demilioane de euro din contracte de reabilitare si constructie dedrumuri.

CC afirma ca datorita complexitatii si volumului lucrarilor,cele mai frecvente sunt asocierile de firme, al caror mecanism defunctionare este unul dintre aspectele care vor fi analizate incadrul anchetei sectoriale.

"Vom analiza doar intelegerile intre firme, nu vom analiza siinfluenta pe care o au in derularea licitatiilor cei care detinaceste companii, insa putem sesiza institutiile de judecataabilitate daca observam o incalcare a legii", sustineChiritoiu.

CC a primit deja sesizari de la companii de constructii caresemnaleaza probleme de natura concurentiala ce vor fi analizate, sidaca sunt utile vor fi preluate in raportul ce va fi intocmitulterior. Cea mai mare sanctiune care se poate acorda pentru ceicare au incalcat mediul concurential este de 10% din cifra deafaceri pe ultimul an.

Modificarea legislatiei privind comisioanele de rambursareanticipata a imprumuturilor va conduce la cresterea concurenteiintre banci, la reducerea ratelor dobanzilor si repornireaprocesului de creditare pentru ca "nu este normal ca bancile saaiba si dobanzi variabile, si comision de rambursare".

Bancile vor modifica, pana in septembrie, aproape toatecontractele de credit incheiate cu populatia pentru a le adapta lanoile reglementari ale UE si nu vor mai putea incasa comisioane larambursarile anticipate pentru imprumuturile cu dobanda variabila,iar la celelalte comisioanele sunt limitate la 1%.

"Consiliul Concurentei sustine aceste propuneri de modificare alegislatiei in domeniu. Chiar daca Asociatia Romana a Bancilor s-aaratat rezervata, cred ca vom gasi intelegere si toti factoriiimplicati vor fi rezonabili. Aceasta modificare nu va rezolvaproblemele economiei, insa va conduce la cresterea concurenteiintre banci", a afirmat Chiritoiu.

Cine sunt "granzii"

Romani:

  • Dorinel Umbrarescu (Spedition UMB)
  • Costel Casuneanu (PA & CO International)
  • Nelu Iordache (Romstrade)
  • Dan Besciu (Euro Construct Trading '98)

Straini:

  • Strabag (Austria)
  • FCC Construction (Spania)
  • Astaldi (Italia)
  • Colas (Franta).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO