Eveniment

Conferinţa Gândul e-Commerce: O treime din populaţia adultă şi-ar putea face până în 2020 o parte din cumpărături pe internet

Imagine din timpul conferinţei e-Commerce organizate de Gândul. Foto: Mihai Dăscălescu

Imagine din timpul conferinţei e-Commerce organizate de Gândul. Foto: Mihai Dăscălescu

Autor: Adrian Popa

25.03.2015, 00:03 217

Ministerul pentru Societatea Informaţională şi-a fixat o ţintă extrem de ambiţioasă: ar vrea ca, până în 2020, 20% din IMM-uri să primească comenzi online, iar peste 30% din populaţia cu vârste curpinse între 16 şi 74 de ani să facă achiziţii de bunuri şi servicii folosind internetul, a declarat Bebe-Viorel Ionică, secretar de stat, la conferinţa Gândul e-Commerce organizată ieri.

Potrivit unor date ale Comisiei Europene din 2014, în 2013 procentul românilor cu vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani care au făcut cumpărături prin intermediul internetului a fost de 10%, iar doar 7% dintre IMM-uri au vândut bunuri şi servicii online.

În cazul companiilor mari, procentul a fost de 14%.

Andrei Radu, fondator al GpeC, a spus, la acelaşi eveniment, că principalii jucători din piaţă estimează că retailul online autohton a generat vânzări de peste 1,1 miliarde de euro în 2014.

Cifra face referire exclusiv la produsele comercializate online (indiferent de natura lor) şi nu la servicii, plata facturilor de utilităţi, bilete de avion, bilete la spectacole sau vacanţe şi călătorii.  

Cele mai vândute produse online au fost cele din categoria electro-IT, urmate de articolele de vestimentaţie şi încălţăminte. Pe de altă parte însă, în comerţul online de produse IT&C, cu cât produsul este mai sofisticat cu atât clientul are nevoie de un ecran mai mare pentru a lua decizia de cumpărare, a explicat Dan Nicolescu, directorul executiv al procesatorului de plăţi Pay U. De aceea, în medie, doar 2% din achiziţiile de produse IT&C făcute online sunt realizate prin intermediul unui smartphone, majoritatea achiziţiilor fachiziţiile se fac de pe computer.

În 2014. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a primit 3.168 de reclamaţii de la consumatori care au făcut cumpărături online, comparativ cu aproximativ 1.000 în 2013, a declarat şi Marius Alexandru Dunca, preşedintele instituţiei.

Potrivit lui Dunca, triplarea numărului de sesizări reflectă creşterea comerţului online din România, dar şi a nivelului de informare a consumatorilor privind drepturile lor. Şeful ANPC a spus că 90% din aceste sesizări sunt întemeiate, iar cele mai multe au fost înregistrate de sărbători şi cu ocazia Black Friday. „Clienţii mediului online sunt mai informaţi, mai critici şi mai exigenţi“, a declarat Dunca.

Cele mai multe reclamaţii (25% din total) făcute de consumatori au avut legătură cu faptul că produsul primit nu a corespuns cu cel prezentat. În total, ANPC a aplicat în 2014 amenzi de peste 107 milioane de lei furnizorilor de bunuri şi servicii şi a acordat cetăţenilor păgubiţi despăgubiri de 6,84 milioane de lei, potrivit raportului de activitate.

La nivel naţional s-au înregistrat anul trecut un număr de 67.270 de petiţii privind conformitatea şi securitatea produselor şi serviciilor.

La conferinţa Gândul e-Commerce au fost prezenţI ca lectori Bebe-Viorel Ionică – secretar de stat, Ministerul pentru Societatea Informaţională; Cosmin Costea – E-business consultant, SAP; Violeta Luca – director executiv, eMAG; Marius Alexandru Dunca – preşedinte, ANPC; Dan Nicolescu - director executiv, Pay U; Octavian Bădescu – founder & board chairman, Sameday Courier; Andrei Georgescu – managing partner, White Image, Raluca Georgescu – Online Marketing & e-commerce sales director, F64 Studio şi Andrei Radu – CEO & founder, GpeC.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO