Comercianţii apreciază că intenţia Guvernului de a impozitacupoanele acordate gratuit de către firme şi magazinepersoanelor fizice va restrânge şi mai mult comerţul, iaranaliştii financiar se întreabă cum va fi colectat acest impozitcare, teoretic, ar trebui plătit de beneficiar adică de cel careprimeşte un cupon, întrucât acesta poate fi asimilat unui venit.Un proiect de ordonanţă de urgenţă de modificare a Coduluifiscal care stabileşte impozitarea cupoanelor nu precizeazăclar cine plăteşte impozitul.
Codul fiscal va fi modificat din nou prin ordonanţă de urgenţă,între prevederile cele mai importante numărându-se revenireala sistemul reţinerii la sursă a impozitelor legate de piaţa decapital (se diminuează astfel obligaţiile declarative privindtransferul titlurilor de valoare), dar şi extinderea bazei deimpozitare prin eliminarea scutiri de taxe pentru cupoanelereprezentând bonuri de valoare acordate gratuit persoanelorfizice. Proiectul în cauză reglează şi un tratatament egal întrefirmele româneşti şi cele străine în sensul că şi firmele străinerezidente în UE sau în ţări din AELS (Islanda, Liechtenstein,Norvegia şi Elveţia) vor plăti impozitul pe dividende obţinute dinRomânia majorat de la 10% la 16%, la fel ca şi firmele româneşti,dacă nu îndeplinesc condiţiile de participare minimă la capitalulcompaniilor locale care acordă dividendele.
Consultanţii fiscali cred că unele modificări din Codul fiscalsunt binevenit pentru că elimină un tratament discriminatoriu(cazul firmelor străine), dar unii se arată deranjaţi defrecvenţa cu care Ministerul Finanţelor modifică Codulfiscal.
În ceea ce priveşte necesitatea introducerii acestormodificări, se poate spune că ele au un fundament bugetar destulde evident, la acest moment însă fiind dificil de determinatimpactul lor asupra mediului economic. Diminuarea obligaţiilordeclarative privind transferul titlurilor de valoare ar trebuisa fie primită în mod favorabil de către mediul de afaceri, ceea cear putea să nu fie şi cazul creşterii impozitării dividendelorobţinute de persoane juridice nerezidente din UE/AELS, credreprezentanţii firmei de consultanţă NNDKP Tax Advisory ServicesAlina Timofti şi Silviu Bădescu.
Timofti şi Bădescu spun că cealaltă măsură, a impozităriitichetelor, ar putea fi privită negativ: "Eliminarea scutiriiprivind bonurile de valoare acordate gratuit persoanelor fizicereprezintă din punctul nostru de vedere o măsură determinată demotive bugetare, efectul introducerii acesteia putând fi perceputnegativ în piaţă".
Emilian Duca, partener Tax Consulting al BDO Tax, arată căeliminarea scutirii pentru cupoanelor de reducere nu este chiar osurpriză, fiind inclusă în înţelegerile cu FMI. Cum se va aplica?"Nu cred că se poate aplica altfel decât făcând copie dupăbuletinul omului căruia i se dau bonurile şi prin reţinereaimpozitului la sursă. Probabil că efectul va fi că se va renunţa laacordarea acestor bonuri", spune Duca.
Retailerii nu văd de ce ar fi impozitaţi pentru o astfel depractică, de vreme ce susţin că acordarea de tichete se face dinpropriile lor profituri.
"Ar fi o eroare pentru că ar bloca şi mai mult comerţul. Retaileriisusţin din propriile profituri acordarea de vouchere decumpărături clienţilor, care este o modalitate de fidelizare alor şi de susţinere a consumului", a declarat Adrian Câzu,directorul de magazine al retailerului de încălţăminte şimarochinărie Benvenuti.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels