Eveniment

Consultanţii şi retailerii: Nimeni nu va aplauda impozitarea cupoanelor gratuite

 Consultanţii şi retailerii: Nimeni nu va aplauda impozitarea cupoanelor gratuite

Autor: Iulian Anghel, Claudia Medrega

19.10.2010, 23:58 63

Comercianţii apreciază că intenţia Guvernului de a im­pozitacupoa­ne­le acordate gra­tuit de către fir­me şi ma­ga­zinepersoa­nelor fizice va restrânge şi mai mult comerţul, iaranaliştii financiar se întreabă cum va fi colectat acest impozitcare, teore­tic, ar trebui plă­tit de bene­ficiar adică de cel careprimeşte un cu­pon, întrucât acesta poate fi asimilat unui venit.Un pro­iect de or­donanţă de urgenţă de modificare a Coduluifis­cal care stabileşte impozita­rea cupoa­ne­lor nu precizeazăclar cine plăteşte impozitul.

Codul fiscal va fi mo­dificat din nou prin or­do­nanţă de urgenţă,între pre­ve­derile cele mai im­portante numă­rându-se re­ve­ni­reala sis­te­mul reţi­nerii la sursă a impozitelor legate de piaţa decapital (se diminuează astfel obli­ga­ţiile declarative privindtransferul titlurilor de valoare), dar şi extinderea bazei deimpo­zitare prin elimi­narea scutiri de taxe pen­tru cupoa­nelereprezentând bonuri de valoare acor­date gratuit persoanelorfizice. Proiectul în cauză reglează şi un tratatament egal în­trefirmele româneşti şi cele străine în sensul că şi firmele străinerezidente în UE sau în ţări din AELS (Islanda, Liech­tenstein,Norvegia şi Elveţia) vor plăti impozitul pe dividende ob­ţinute dinRomânia majorat de la 10% la 16%, la fel ca şi firmele româneşti,dacă nu înde­plinesc condiţiile de participare minimă la capi­talulcompaniilor locale care acordă dividendele.

Consultanţii fiscali cred că unele modi­fi­cări din Codul fiscalsunt bine­venit pentru că eli­mi­nă un tratament dis­cri­mi­natoriu(cazul fir­me­lor stră­ine), dar unii se arată de­ranjaţi defrec­venţa cu care Ministerul Finanţelor mo­difică Codulfiscal.
În ceea ce priveşte nece­sita­tea intro­ducerii acestormo­dificări, se poate spune că ele au un fundament bugetar destulde evident, la acest mo­ment însă fiind dificil de de­ter­minatimpactul lor asupra mediu­lui eco­no­mic. Diminuarea obligaţiilordecla­rative pri­vind transferul titlurilor de va­loare ar trebuisa fie primită în mod favorabil de către mediul de afaceri, ceea cear putea să nu fie şi cazul creş­terii impozitării dividendelorobţinute de per­soane juridice nerezidente din UE/AELS, credreprezentanţii firmei de consultanţă NNDKP Tax Advisory ServicesAlina Timofti şi Silviu Bădescu.

Timofti şi Bădescu spun că cealaltă mă­su­ră, a impozităriitichetelor, ar putea fi privită ne­gativ: "Eliminarea scutiriiprivind bonurile de valoare acordate gratuit persoanelor fizicerepre­zintă din punctul nostru de vedere o mă­sură determinată demotive bugetare, efectul introducerii acesteia putând fi perceputnegativ în piaţă".
Emilian Duca, partener Tax Consulting al BDO Tax, arată căeliminarea scutirii pentru cupoanelor de reducere nu este chiar osurpriză, fiind inclusă în înţelegerile cu FMI. Cum se va aplica?"Nu cred că se poate aplica altfel decât făcând copie dupăbuletinul omului căruia i se dau bonurile şi prin reţinereaimpozitului la sursă. Probabil că efectul va fi că se va renunţa laacordarea acestor bonuri", spune Duca.

Retailerii nu văd de ce ar fi impozitaţi pentru o astfel depractică, de vreme ce susţin că acordarea de tichete se face dinpropriile lor profituri.
"Ar fi o eroare pentru că ar bloca şi mai mult comerţul. Retaileriisusţin din propriile profituri acordarea de vouchere decumpă­rături clienţilor, care este o modalitate de fide­lizare alor şi de susţinere a consumului", a declarat Adrian Câzu,directorul de magazine al retailerului de încălţăminte şimarochinărie Benvenuti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO