Eveniment

„Consumatorul român, cobaiul Europei“. Ministerul Sănătăţii a plătit 2 mil. euro pentru a aduce 100.000 de doze de vaccin Hexaxim cu ambalaj şi prospect în rusă, făcut pentru Kazahstan

„Consumatorul român, cobaiul Europei“. Ministerul...

Autor: Mirabela Tiron

20.04.2016, 19:06 1396
Ministerul Sănătăţii a plătit 8,1 milioane de lei (1,85 milioane euro) pentru 107.000 doze de vaccin pentru bebeluşi, Hexaxim (produs pentru ţări non-UE), cu ambalaj original şi prospect în limba rusă, destinat iniţial pieţei din Kazahstan.
 
În multe cabinete ale medicilor de familie acest vaccin a ajuns fără prospect în limba română, iar tot mai mulţi părinţi au refuzat să îşi imunizeze copilul cu acest vaccin, pe fondul neîncrederii în calitatea şi siguranţa lui.
 
„Este inacceptabil să achiziţio­năm un produs pentru bebeluşi adresat Kazahstanului, ţară cu altă climă, altă alimentaţie, când puteam cumpăra vaccinuri pe care germanii şi francezii le folosesc pentru copiii lor. Părerea mea este că sigur se găsea o soluţie pentru aducerea vaccinului adresat UE şi că problemele cu aprovizionarea (invocate de minister - n.red.) sunt doar scuze“, spune Costel Stanciu, conferen­ţiar universitar doctor la ASE şi preşedintele Asociaţiei Pro Consumatori. „Nu am încredere în modul în care se fac achiziţiile publice în România, sigur interesul celor care au cumpărat vaccinul nu era legat şi de siguranţa copiilor noştri. Eu am ales să îi fac fetiţei mele doar trei vaccinuri obligatorii, nu am încredere în vaccinurile care ajung în România“, a declarat el, adăugând: „La Asociaţia Pro Consumatori facem lunar două-trei studii şi am constatat că în magazinele noastre ajung alimente cu încărcătură chimică ridicată, ajung alimente cu ingrediente de slabă calitate, am devenit cobaiul Europei ca şi consumatori“.
 
La final de martie, Achim Irimescu, ministrul agriculturii, declara că România este o piaţă de mâna a zecea, în care se aduc produse din străinătate cu termene expirate, şi că au fost cazuri în care salamul din magazine era spălat cu oţet şi pus la vânzare. Un caz particular de anomalie este cel al vaccinurilor, produse pentru care autorităţile ar trebui să prezinte un interes mare, având în vedere că ţin de sănătatea publică.
 
ZF a scris săptămâna trecută de absurditatea situaţiei cu vaccinul pentru Kazahstan.
 
„Achiziţia vaccinului hexavalent Hexaxim s-a realizat prin încheierea unui contract subsecvent la acordul cadru încheiat în anul 2013 prin licitaţie pentru o perioadă de patru ani cu furnizorul SC Polisano SRL“, au transmis oficialii ministerului. Vaccinul pediatric Hexaxim, produs de Sanofi Pasteur şi inclus în programul naţional de vaccinare din România, a primit autorizaţie la finalul anului de la Agenţia Naţională a Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale (ANMDM), autoritate competentă cu autorizarea de punere pe piaţă a vaccinului. Anterior, era folosit omologul lui Hexacima, destinat pieţelor UE.
 
Acest vaccin a fost distribuit de Polisano către Direcţiile de Sănătate Publică şi apoi în cabinetele medicilor. Tot mai mulţi bebeluşi sunt vaccinaţi cu întârziere în România din cauză că dozele nu ajung la timp în cabinetele medicilor.
 
„Am întâmpinat dificultăţi în aprovizionarea cu vaccinul hexavalent din cauza unor probleme de producţie întâmpinate de producător (Sanofi Pasteur - n.red.), acest fapt afectând mai multe state din Europa, astfel că România s-a confruntat cu o lipsă acută de vaccin hexavalent, utilizat la vaccinarea copiilor cu vârste între 2,4 şi 11 luni“, indică un răspuns semnat pentru ZF de Amalia Şerban, director general adjunct al Direcţiei Generale de Asistenţă Medicală şi Sănătate Publică, care se ocupă de monitorizarea sănătăţii publice.
 
În răspunsul trimis se mai menţionează că ministerul a făcut demersul pentru a cumpăra acest vaccin de la acelaşi producător, Sanofi Pasteur, şi că, în acest context, compania producătoare a direcţionat o parte din vaccinurile hexavalente, care erau destinate iniţial pieţei din Kazahstan, către România.
 
„Suntem o ţară în care consumatorul nu este respectat şi în care autorităţile care trebuie să protejeze consumatorul nu îşi fac treaba. Nu există o societate civilă puternică care să pună la punct autorităţile. În România ajung tot felul de produse, mai ales alimente, care nu au standardele cerute de ţări dezvoltate din Vestul Europei. Nu mai putem urmări trasabilitatea produselor, nu ştim dacă bucata de carne de vacă pe care o cumpărăm din magazine provine de la o vacă ce a mâncat  produse modificate genetic sau nu şi tot aşa. Mai mult, suntem ţara, în care deşi moneda este leul, preţurile sunt afişate în euro, de la facturi, la case şi tot aşa. Vorbim de o situaţie de anormalitate“, a spus Vasile Cazan, preşedintele Asociaţiei pentru Apărarea Drepturilor Consumatorilor, ce activează de 21 de ani în România.
 
În România erau anul trecut 385.000 de copii cu vârsta până într-un an, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. Anual, se nasc între 180.000 şi 190.000 de copii în România.
 
România este ţara europeană cu cea mai mare rată a mortalităţii infantile, respectiv de nouă decese la fiecare o mie de născuţi vii în condiţiile în care media europeană este de două ori mai mică. În acest timp, Institutul Cantacuzino, care se număra printre cei mai apreciaţi producători de imunologice din lume, şi-a început declinul în februarie 2010, după ce Agenţia Naţională a Medicamentului (ANM) i-a retras autorizaţia de punere pe piaţă a produselor injectabile, inclusiv a vaccinurilor, întrucât îi expirase standardul de bune practici de fabricaţie. În aceste condiţii,  programe naţionale de imunizare au fost blocate, iar autorităţile au fost obligate să importe vaccinuri.
 

Citiţi aici răspunsul Ministerului Sănătăţii

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO