Eveniment

Consumul a avansat cu doar 6,5% în S1/2018, departe de creşterile de două cifre din 2016 şi 2017

Consumul a avansat cu doar 6,5% în S1/2018, departe de...

Autor: Cristina Roşca

06.08.2018, 00:05 381

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai bun indicator pentru consum, a crescut în prima jumătate de an cu 6,5% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2017, evoluţia fiind susţinută de toate cele trei segmente – bunuri alimentare, nonalimentare şi carburanţi.

Ritmul a încetinit însă faţă de 2017, spre exemplu, când consumul „galopa“ cu peste 10%. Anul trecut a fost al doilea an cu creşteri de două cifre, avansuri susţinute de măsurile de relaxare fiscală şi de majorările salariale care i-au îndemnat pe români să consume mai mult. În 2018 însă, efectul acestor măsuri începe să se ducă, arată datele INS.

„Se confirmă procesul de nor­malizare din sfera consu­mului privat, după disiparea impac­tului noului Cod fiscal, evoluţie  influen­ţată şi de  accelerarea inflaţiei, dar şi de majora­rea cotaţiilor inter­naţio­nale la ţiţei“, consi­deră Andrei Rădulescu, director analiză macroe­conomică, la Banca Transilvania.

Totuşi, consumul continuă să crească, iar evoluţia poate avea în spate motive diferite. Spre exemplu, în luna iunie, avansul consumului a fost de 7% comparativ cu iunie 2017, cu un plus relativ similar pe toate segmentele. Mai exact, pe zona de alimente creşterea a fost de 7,4%, depăşită de cea de bunuri nealimentare de 8,2%. Pentru acest segment de piaţă însă, luna iunie a fost una specială, mai exact Campionatul Mondial de Fotbal a tras în sus vânzările de bunuri electro-IT, aşa cum se întâmplă o dată la câţiva ani. Executivii din industrie spuneau că pentru vânzările de te­levi­zoare acest tip de eveniment este major, însă se simt creşteri şi pe pieţe adiacente precum frigiderele sau sistemele audio. Au existat însă şi alţi factori de creştere.

„Dinamica anuală a volumului vânzărilor din comerţul cu amănuntul a accelerat de la 6,3% în mai la 7% în iunie, cel mai ridicat nivel din ianuarie. Se evidenţiază majorarea vânzărilor de produse nealimentare cu 8,2% an/an (cel mai bun ritm din ianuarie), evoluţie susţinută de climatul pozitiv din piaţa forţei de muncă, piaţa creditului şi piaţa imobiliară“, spune Andrei Rădulescu.

Vânzările de carburanţi au crescut şi ele cu aproape 5%, dar acest avans a fost susţinut de creşterile de preţ, volumele fiind mai mici. În prima parte din an, preţul petrolului a crescut cu circa 40%, iar acest lucru s-a simţit şi în piaţa locală, mai exact preţul la pompă a crescut şi el.

Comparativ cu luna mai însă, consumul a scăzut cu 1% în serie brută, singurele pe plus uşor fiind vânzările de bunuri nealimentare.

„Pe parcursul ultimelor luni dinamica anuală a vânzărilor din comerţul cu amănuntul s-a situat sub potenţial, după cum rezultă din estimările econometrice elaborate şi prezentate în al treilea grafic din dreapta. Această evoluţie confirmă faza de maturitate din sfera consumului privat.“ Conform scenariului macro­eco­nomic central al BT revizuit recent, dinamica anuală a principalei componente a PIB va decelera (de la 10,1% în 2017 la 6,0% în 2018, 5,8% în 2019, respectiv 5,2% în 2020), pe fondul normalizării venitului real  disponibil al populaţiei, rebalansării politicii economice interne şi semnalelor de  inflexiune din piaţa imobiliară şi din piaţa creditului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO