Eveniment

Costul autostrăzii Transilvania scade la 50%, Bechtel rămâne pe două tronsoane, restul licitate

 Costul autostrăzii Transilvania scade 50%, Bechtel rămâne pe două tronsoane, restul licitate

Autor: Mediafax

04.08.2011, 09:04 3759

Costul de construire a autostrăziiTransilvaniava fi redus la6,9 milioane euro/km, cu circa 50% mai puţin, iar compania Bechtelva mai lucra doar pe două tronsoane, statul fiind liber să licitezecelelalte şase sectoare de drum, a anunţat, miercuri, la Guvern,ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.

Premierul Emil Boc a susţinut la rândul săucă Bechtel nu va primi despăgubiri pentrumodificarea contractului.

"Se continuă lucrările pe tronsonulSuplacu de Barcău-Borş, iar la nivelul politic am decis,în coaliţie, ca tronsonul de la Gilău la Mihăieşti să fie scosimediat la licitaţie, deoarece proiectarea este finalizată. Pentrutronsonul Târgu Mureş-Câmpia Turzii va fi reluată proiectarea, învederea organizării licitaţiei de execuţie. Evident că Bechtel nuva primi despăgubiri, ce despăgubiri să primească ?", a spusBoc.

Potrivit ministrului Transporturilor,compania Bechtel va continua lucrările doar latronsoanele Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş,reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăziiTransilvania, statul fiind liber să liciteze celelalte şasetronsoane, fără nicio pretenţie din partea constructoruluiamerican.

Proiectul autostrăziiTransilvaniaa fost împărţitîn 8 tronsoane de construcţie. Lucrările nu au fost începute pe 6dintre ele, însumând 297 de kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km),Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şiMihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km).

Costul de construire a autostrăziiTransilvania pe tronsoanele unde Bechtel continuă să lucreze va firedus la 6,9 milioane euro/km, faţă de 14,7 milioane euro/km înprezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat şi raportatinclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km,nivelul final urmând însă să fie stabilit în urmalicitaţiilor.

"Azi, din totalul de 2,2 miliarde europrevăzute iniţial pentru executarea celor 413 kilometri deautostradă, avem executaţi 54 kilometri şi am cheltuit 1,25miliarde euro. Dacă în condiţiile actuale ale contractului existentcu Bechtel am fi terminat autostrada, costul final al acesteia arfi fost de 9,9 miliarde euro, iar acum costul pe care îl vom aveade suportat în final, în urma acestei negocieri pentru finalizarealucrărilor, va fi de 3,8 miliarde euro", a spusBoagiu.

Ea a arătat că au fost negociate şialte clauze din contract, referitoare la penalităţi,termene de execuţie şi achitarea sumelor restante, dar nu aprezentat detalii.

Potrivit ministrului, plăţilerestante pe care Guvernul trebuie să le mai achite companieiBechtel însumează circa 90 milioane euro, achitate în douătranşe, dintre care prima în perioada imediată, iar a doua lafinalul acestui an.

Tronsonul Suplacu de Barcău-Borş va fifinalizat în totalitate de Bechtel în 2013. Boagiu evitând însă săavanseze şi un termen de finalizare a întregii autostrăziTransilvania.

Ministrul a mai precizat căînţelegerea cu constructorul american Bechtel aputut fi modificată cu sprijinul ambasadei americane la Bucureştişi a preşedintelui Traian Băsescu.

"Din fericire, şi compania Bechtel în sfârşita înţeles că, într-un final, România este o ţară europeană unde nupoţi să faci chiar tot ceea ce îţi doreşti şi dacă nu va intra înnormalitate şi nu se va supune standardelor de cost existente,şansele de a continua să lucreze în România sunt minime", a spusBoagiu.

Boagiu a apreciat în acelaşi timp căînţelegerea cu Bechtel încheiată de Guvernul Năstase este"o mostră de rea-voinţă şi indiferenţă" faţă de bugetulstatului, din dorinţa de a-şi îmbunătăţi imaginea pe planinternaţional "pe spinarea românilor".

Proiectul AutostradaTransilvaniaa început în2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentruconstrucţia unui traseu de 415 kilometri, dar porţiunea construităpână în prezent cu finanţarea statului, la şapte ani de la lansareaproiectului, depăşeşte cu puţin 10% din traseultotal.

Până în prezent au fost contruiţi doar 52 kmdin autostradă, iar lucrările sunt oprite de la începutul anului,din lipsă de fonduri.

Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionaledin România avea în luna mai o datorie către Bechtel de 90,4mililoane euro, la care se adaugă TVA în valoare de 90,3 milioanelei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO