Exporturile de servicii IT&C au ajuns la 3,9 miliarde de euro anul trecut, în creştere cu 19% faţă de perioada similară din 2016, arată datele Băncii Naţionale.
Pregătirea bună a programatorilor români, abilitatea de a vorbi mai multe limbi străine şi costul mult mai redus al forţei de muncă din România au făcut ca acest sector să ajungă la fel de important pentru economie ca materiile prime alimentare şi alimentele trimise la export, arată datele centralizate de ZF. În 2017, exporturile româneşti de produse agroalimentare şi băuturi au avut o valoare totală de 4,1 mld. euro, arată datele Institutului Naţional de Statistică.
„Există un trend uriaş de externalizare a serviciilor non-core în toată Europa. Sunt costuri foarte mari acolo, în ţări cum ar fi Germania, unde pe lângă salariile mari există şi o inflexibilitate a muncii, e greu să restructurezi, de exemplu, şi astfel că e mai uşor să faci un contract cu firmă pentru astfel de servicii. Iar România este foarte bine văzută pe piaţa globală de outsourcing, vorbim multe limbi străine, abilităţile de comunicare şi interacţiune cu clienţii sunt mai bune chiar decât în India, avem un număr de programatori mare şi bine pregătiţi, reţeaua de Internet este rapidă şi suntem pe acelaşi fus orar cu Europa“, a spus Andrei Caramitru, partener la firma de consultanţă în management Boston Consulting Group.
Într-adevăr, sectorul IT&C a devenit un star al economiei în ultimii ani, după ce multinaţionale din acest sector şi-au extins activitatea sau şi-au deschis centre de servicii în marile oraşe, influenţate de facilităţile fiscale (scutirea de impozit pe veniturile programatorilor şi ajutoarele de stat) şi de pregătirea bună a IT-iştilor. Faţă de acum cinci ani, exporturile de servicii IT&C au crescut de 2,6 ori, mai arată datele BNR.
„Exporturile de servicii IT vor continua să crească, pentru că dacă ne uităm la salarii, vedem că un dezvoltator software din vestul Europei sau din SUA câştigă 250.000 de dolari pe an, iar România este încă departe de acest nivel. Singura problemă care ar putea împiedica dezvoltarea este legată de deficitul de forţă de muncă“, a mai spus Caramitru.
În 2017 România a exportat servicii în valoare-record de peste 20 mld. euro, în creştere cu 14% faţă de 2016, cu un excedent de 8 mld. euro.
Prin urmare, excedentul de la comerţul internaţional de servicii rezolvă o mare parte din problema creată de deficitul de la comerţul cu bunuri, care a ajuns la 13 mld. euro anul trecut.