Criză la Lukoil: Rafinăria s-a închis, 500 de oameni ajung în stradă, iar 300 de benzinării trebuie să ia marfă de la concurenţi

7 oct 2014 Autor: Radu Bostan

Criza în care au intrat afacerile grupului petrolier rus Lukoil săptămâna trecută s-a adâncit ieri după ce procurorii care anchetează compania sub suspiciunea de evaziune fiscală au pus sub sechestru stocurile de petrol destinate rafinăriei Petrotel de lângă Ploieşti.

Rămaşi fără materii prime, ruşii au decis închiderea rafinăriei, iar cel puţin 500 de persoane ar urma să intre în şomaj tehnic. Procurorii de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti au decis ieri să instituie sechestru asigurător asupra tuturor stocurilor de ţiţei şi benzine deţinute de Petrotel Lukoil în rezervoarele Oil Terminal, companie de stat care administrează un terminal de import-export în portul Constanţa. Valoarea bunurilor blocate este de un miliard de lei (230 milioane de euro), echivalent cu prejudiciul estimat de anchetatori ca provenind din evaziune fiscală şi spălare de bani. Măsura a venit după ce joia trecută procurorii au efectuat percheziţii la sediul rafinăriei şi al altor firme din grupul Lukoil.

„Ca urmare a sechestrului aplicat pe materii prime, ţiţei, produse de către organele de urmărire penală, Rafinăria Petrotel-Lukoil şi-a în­cetat activitatea de producţie şi comercială, iar momentul repornirii sale va fi precizat după soluţionarea contestaţiei depuse în instanţă“, au anunţat ieri-seară reprezentanţii Petrotel după ce informaţia privind închiderea rafi­năriei a circulat neoficial timp de trei zile. Aceştia au mai spus că contestaţia a fost depusă la Tribunalul Prahova, însă primul termen în dosar nu a fost încă anunţat.

Rafinăria a avut anul trecut circa 460 de angajaţi permanenţi, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, însă numărul celor care lucrează pe platforma rafinăriei este de circa 2.500, a declarat Gheorghe Paraschivoiu, liderul de sindicat din cadrul Lukoil, pentru Mediafax. Sindicalistul a precizat că angajaţii „nu exclud“ posibilitatea de a ieşi în stradă în cazul în care conturile nu sunt deblocate.

În scandal a intrat şi Oleg Malginov, ambasadorul Rusiei în România, care s-a arătat îngrijorat de „atmosfera care se creează în legătură cu această situaţie“.

„O preocupare aparte o provoacă faptul că în cadrul măsurilor de anchetă s-a dispus ca uzina să oprească pro­ducţia, ceea ce a pus în pericol funcţionarea întregului lanţ de producţie al companiei Lukoil din România“, a declarat Malginov într-un comunicat de presă.

Ambasadorul a adăugat că rafinăria funcţionează în conformitate totală cu legislaţia română şi şi-a exprimat speranţa ca ancheta să se desfăşoare obiectiv, ţinând cont de interesele mediului de afaceri, ale muncitorilor, „precum şi de interesele relaţiilor ruso-române“. Lukoil este cea mai mare investiţie rusă în România.

Primele lovite de oprirea producţiei de benzină şi motorină sunt cele peste 300 de benzinării din reţeaua Lukoil de pe piaţa locală, care va trebui aprovizionate de la cele două rafinării concurente, deţinute de Rompetrol şi OMV Petrom, sau de la ceilalţi angrosişti de pe piaţă. „Stocuri sunt destule“, spune însă un reprezentant al unei benzinării Lukoil din Bucureşti, menţionând şi că încă nu a primit vreo înştiinţare în alt sens de la managementul superior. Lukoil România SRL, compania care administrează reţeaua de distribuţie, nu este vizată în acest moment de ancheta procurorilor, astfel că conturile nu îi sunt blocate şi poate, de exemplu, importa produse finite de la rafinăria grupului din Bulgaria.

Impactul închiderii rafinăriei se întinde însă şi către combinatul petrochimic Oltchim, care se aprovizionează cu materie primă de la Petrotel şi care funcţionează oricum la un sfert din capacitate din cauza lipsei resurselor.

Şi Oil Terminal ar urma să sufere, în condiţiile în care compania a devenit în ultimii ani tot mai dependentă de veniturile din importurile de ţiţei realizate pentru Lukoil, după ce celelalte rafinării s-au închis sau au renunţat la achiziţiile de petrol din străinătate. De altfel, într-un interviu acordat ZF în luna august, Gabriel Daraban, director comercial în Oil Terminal, preciza că ar fi „extrem de grav“ ca rafinăria să-şi închidă producţia. Importurile realizate pentru Petrotel au reprezentant 34% din afacerile Oil Terminal în primele nouă luni din acest an.

Ancheta desfăşurată la Ploieşti se suprapune peste un proces de reaşezare a operaţiunilor Lukoil în Europa de Est, în contextul în care grupul este vizat de sancţiuni economice din partea Uniunii Europene. Lukoil a anunţat anul acesta că îşi va vinde reţelele de benzinării din Ucraina, Ungaria, Cehia şi Slovacia.

Rafinăria Petrotel este cea mai mică din ţară după capacitatea de prelucrare şi mult mai mică decât rafinăria Lukoil din Bulgaria, care beneficiază şi de ieşire la mare.

Petrotel-Lukoil SA a realizat anul trecut afaceri de 1,24 miliarde de euro şi pierderi de 210 milioane de euro, cele mai mari din ultimii ani. Din 2008 până anul trecut a cumulat pierderi de peste 580 milioane de euro, însă reprezentanţii Lukoil nu au anunţat niciodată vreun plan de a închide rafinăria.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.10.2014

 
Cuvinte cheie:
Criza
, energie
, Lukoil
, Rafinari
, coruptie
, evaziune
, benzinarii
, oameni
, petrol
, procurori
, anchetare
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide