Eveniment

Cu cât vor creşte preţurile la 1 iulie?

FOTO: Shutterstock
27.06.2010, 23:08 252

Fiecare gospodărie din România aloca în ultimul trimestru din2009 circa 170 de euro lunar pe bunurile alimentare, nealimentare,carburanţi, energie şi factura de telefon. După anunţul majorăriiTVA la 24%, fiecare companie din comerţ îşi reface toate calculelepentru a încerca să anticipizeze către ce domenii îşi vordirecţiona românii banii, în contextul în care salariile a 1,36 demilioane de bugetari se vor reduce cu 25%, iar o creştere cu 5% aTVA ar putea echivala cu creşteri de preţ cu un ritm cel puţinsimilar.

Cât vor costa alimentele? Va trece litrul de benzină de 5 lei?Ce se va întâmpla cu piaţa materialelor de construcţii sau cusectorul auto în următoarele luni, în condiţiile în care toateaceste industrii au pierdut deja câteva miliarde de euro dinvânzări în 2009.

Industria alimentară

Cu cât se scumpesc alimentele Şi cât de mult se contractÂconsumul?

Managerii din retail şi din industria bunurilor de larg consumspun că scumpirile nu se vor opri la 5%, cât este rata de majorarea TVA, şi văd o contracţie a consumului de 7-10% în acest an faţăde volumele din 2009. Mai mult, în următoarele luni ar putea fi maimulte runde de majorări de preţuri în comerţ. "Retailerii dejaşi-au redus marjele din cauza economiei slabe, astfel încât acum vatrebui să ducă în preţ majorarea de TVA. Până la finalizareastocurilor de materii prime la producători vor mai fi 2-3 luni, deaceea cred că majorarea preţurilor de la 1 iulie va fi similarăratei de creştere a TVA", a spus Gunter Grieb, directorul executival reţelei de magazine cu discount Profi, cu vânzări de circa 150mil. euro. "Preţurile la consumatorul final vor creşte probabil cu7-8% pentru că se plăteşte TVA pe întregul lanţ logistic", aexplicat Marius Caluian, directorul general al companiei decercetare a pieţei MEMRB România & Republica Moldova. Elestimeză pentru acest an o contracţie a pieţei de profil de 7-10%în volum, comparativ cu 2009, în condiţiile în care la începutulanului vedea posibil un declin de maximum 5%. Sectorul bunurilor delarg consum a avut o scădere de volume de 11% anul trecut faţă de2008, potrivit datelor MEMRB. Cea mai pesimistă prognoză, dupăanunţul creşterii TVA, a fost făcută de către Dragoş Frumosu,preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară: elvede o reducere a pieţei alimentare de până la 40% în 2010,comparativ cu anul trecut, potrivit Mediafax. La rândul său,Romulus Dascălu, preşedintele Federaţiei din domeniul băuturilorspirtoase Garant, estimează pentru acest an o inflaţie de 10%.Mihaela Popescu

Energie

Carburanţii se vor scumpi cu 5% din cauza majorării TVA

Benzina şi motorina se vor scumpi de la 1 iulie cu circa 5%exclusiv din cauza majorării TVA-ului de la 19% la 24%. Dacăcelelalte componente ale preţurilor la carburanţi, cum ar ficotaţiile internaţionale la produsele petroliere sau cursul deschimb, vor creşte, scumpirile ar putea fi chiar mai mari. "Numaidin creşterea TVA-ului, preţurile la pompă vor creşte cu circa4-5%", spun jucătorii din piaţă în contextul în care oricum înprimele luni ale anului cererea de produse petroliere a scăzut cucirca 10%, mai mult comparativ cu anul trecut. "Nu cred că vomvedea o scădere şi mai mare a consumului de carburanţi pentru căaceasta este perioada vacanţelor", spune Andrei Chirilescu,directorul general adjunct al Lukoil România, al treilea jucătordin piaţa locală a distribuţiei de carburanţi. Ţinând cont deaceste creşteri, un litru de benzină premium fără plumb va ajungela 4,63 de lei, în timp ce sortimentele de benzină mai scumpe vorajunge toate foarte aproape de nivelul de 6 lei pe litru. În cazulmotorinei, un litru Euro Diesel va ajunge la circa 4,5 lei, în timpce sortimentele mai scumpe vor depăşi pentru prima dată pragul de 5lei pe litru. Scumpirile au fost calculate pornind de la preţurilede referinţă afişate de Petrom. "Companiile petroliere sunt foarteatente la puterea de cumpărare, aşa că este posibil că acestea sămai renunţe la marjele lor şi să nu crească atât cât ar trebuipreţurile ca urmare a majorării TVA", a spus Ion Sturza, fostdirector general adjunct al grupului Rompetrol, actualul proprietaral fondului de investiţii Greenlight Invest. De la începutulanului, benzina s-a scumpit cu circa 10,8%, iar motorina cu 15%.Roxana Petrescu

Construcţii

Producătorii: Creşterea cu circa 4% a preţurilore inevitabilă

Producătorii de materiale de construcţii afirmă că cererea se vareduce în 2009 peste estimările de la începutul anului, careindicau o diminuare de 8-10% a consumului în volum, din cauzamajorării TVA şi a reducerii salariilor de la bugetari. Noilepreviziuni ale jucătorilor din piaţă indică o scădere de circa 15%în volum, la care se va adăuga reducerea preţurilor de peste 10%derulată deja de producători în primul semestru. "Dacă în iarnăestimam o diminuare de 8% a pieţei, acum credem că va fi de circa15-16% în volum la materialele de zidărie şi considerăm că anulacesta este pierdut. Acum avem certitudinea că 2010 va fi mai prostdecât anul trecut", explică Marius Marin, CEO-ul producătorului demateriale de construcţii Macon. În plus, majorarea TVA cu 5%, pânăla 24%, se va resimţi în majorarea preţurilor la materiale deconstrucţii, însă nu mai mult de 4%, pentru că piaţa nu permite,având în vedere că cererea este foarte jos. "Am redus preţurile laprodusul de bază, BCA, cu 35% faţă de momentul de vârf de dinaintede criză. S-a ajuns la o limită sub care nu mai putem să coborâm şimajorarea TVA ne va forţa să mărim preţurile pentru că vor creştecosturile de producţie. Până acum am reuşit să menţinem numărul deangajaţi şi salariile, să vedem dacă vom reuşi şi de acum încolo",spune Nicolae Duşu, preşedintele Celco Constanţa, producător de BCA(beton celular autoclavizat) şi var. CătălinLupoaie

Auto

"Rabla" compensează şi creşterea TVA

Lansarea programului "Rabla" din acest an în formula cu treivouchere pentru o maşină nouă va putea susţine pe lângă scădereapieţei auto şi majorarea TVA de la 19 la 24%, în opinia jucătorilordin piaţa auto. Practic, majorarea taxei pe valoarea adăugată vascumpi în medie cu 300 de euro un model Dacia Logan, cu aproximativ500 de euro un automobil din segmentul compact precum un VW Golfsau un Opel Astra şi cu peste 2-3.000 de euro un SUV sau o limuzinăde lux. "Ne aşteptăm ca în următoarele luni persoanele juridice săadopte un comportament conservator în ceea ce priveşte achiziţia deautomobile pe fondul creşterii TVA", a spus Alin Tapalagă, caredeţine funcţia de director general al Porsche Inter Auto (PIA). Înacelaşi timp, şeful PIA nu se aşteaptă la un impact prea ridicatasupra persoanelor fizice în acest an, deoarece acesteaachiziţionează o maşină nouă în general prin programul "Rabla",care oferă o "subvenţie" de 2.700 de euro de la stat, în urmacasării a trei maşini mai vechi de 10 ani. "Dealerii auto nu vorcompensa prin discounturi creşterea de 5 puncte procentuale a TVAdeoarece aceştia deja practică marje de profit foarte scăzute.Creşterea TVA se va regăsi în totalitate pe piaţă", a subliniatTapalagă. În acelaşi timp, Constantin Stroe, vicepreşedinteleDacia, se aşteaptă ca dealerii să găsească noi soluţii pentru cacele cinci procente să poată fi "absorbite" de către ambele părţi."Deja multe firme din distribuţia auto sunt cu "un picior îngroapă" din cauza crizei financiare. Această măsură nu va facedecât să crească numărul dealerilor care se vor închide", a spusNicolae Sorescu, directorul diviziei auto a grupului Rădăcini, caredeţine dealeri Opel, Chevrolet, Suzuki şi Mazda. BogdanAlecu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO