Eveniment

Cu un ministru condamnat şi unul încă nedesemnat, privatizarea CFR Marfă rămâne în ceaţă

Traian Băsescu a spus ieri, citat de Mediafax, că firma care a câştigat licitaţia pentru a cumpăra CFR Marfă (GFR-n.red) nu are banii necesari pentru a plăti suma convenită şi caută bani „pe la bănci“, el explicând astfel întârzierea procesului de privatizare. Preşedintele a mai spus că va amâna până pe 23 august desemnarea unui ministru la transporturi şi că vrea să ştie cine va fi propus în locul lui lui Ovidiu Silaghi pentru acest minister, în care nu are încredere, din cauza performanţei ca ministru pe care a avut-o el anterior la acest minister. Sursa foto: Presidency.ro

Traian Băsescu a spus ieri, citat de Mediafax, că firma care a câştigat licitaţia pentru a cumpăra CFR Marfă (GFR-n.red) nu are banii necesari pentru a plăti suma convenită şi caută bani „pe la bănci“, el explicând astfel întârzierea procesului de privatizare. Preşedintele a mai spus că va amâna până pe 23 august desemnarea unui ministru la transporturi şi că vrea să ştie cine va fi propus în locul lui lui Ovidiu Silaghi pentru acest minister, în care nu are încredere, din cauza performanţei ca ministru pe care a avut-o el anterior la acest minister. Sursa foto: Presidency.ro

Autor: Mirabela Tiron

22.07.2013, 20:59 297

Fără un ministru „plin“ şi fără o dată clară pentru instalarea lui, la Ministerul Transporturilor domneşte incertitu­di­nea.

Guvernul întârzie adoptarea unei hotărâri de privatizare a operatorului de stat CFR Marfă şi nu explică de ce este tergiversat acest proces prezentat, cu câ­teva săptămâni în urmă, drept un succes major al mandatului fostului ministru al transporturilor Relu Fenechiu.

Situaţia companiei CFR Marfă rămâne astfel incertă, în vreme ce niciun oficial guvernamental nu explică public ce se întâmplă cu privatizarea. Practic, după desemnarea câştigătorului licita­ţiei, nici oficialii Transporturilor, nici cei din preajma primului ministru Victor Ponta nu au spus nimic referitor la avansul procesului de privatizare. „Este nevoie de avize de la câteva ministere şi Consiliul Concurenţei, pentru adop­tarea hotărârii de Guvern, după care se va semna contractul de privatizare“. Acestea au fost ultimele informaţii oficiale în legătură cu privatizarea, transmise de fostul ministru Relu Fenechiu. De ce întârzie atât de mult luarea unor avize sau dacă acestea au fost deja luate, de ce întârzie adoptarea acestei hotărâri şi semnarea contractului - acestea sunt întrebări la care Trans­porturile nu răspund.
 

Dacă este o problemă, unde estea ea?

Între timp, s-a schimbat ministrul transporturilor Relu Fenechiu care anunţa pe 20 iunie că a „ieşit fumul alb“, adică a desemnat câştigătorul.  El a fost revocat din funcţie după ce a primit cinci ani de închisoare în dosarul „Transfor­matorul“, în locul lui fiind numit Ovidiu Silaghi, un fost ministru al transpor­turilor.

Transporturile şi reprezentanţii de la biroul de presă al Guvernului nu au răspuns solicitării ZF cu privire la contractul de privatizare al CFR Marfă. Gruia Stoica, proprietarul GFR, nu a putut fi contactat până la închiderea ediţiei.

Contractul va fi semnat după ce va fi adoptată o hotărâre de Guvern, spunea pe 11 iulie Relu Fenechiu. În 30 de zile de la semnarea contractului, firma GFR (deţinută de Gruia Stoica) va trebui să depună 10% din valoarea tranzacţiei într-un cont escrow, adică circa 20 mil. euro.

„Este surprinzător că se aşteaptă o hotărâre de Guvern. Contractul este o formă scrisă între Ministerul Transpor­turilor care s-a ocupat de privatizare şi câştigătorul desemnat, GFR. Mi se pare o bâjbâială, o tragere de timp. Dacă există vreo problemă de nu se sem­nează, să fie anulată licitaţia“, a spus George Buruiană, preşedintele Aso­ciaţiei Transportatorilor Feroviari din România (ATFER).

 

Ce spune Consiliul Concurenţei

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a declarat că nu a primit nicio notificare de la Grup Feroviar Român. „Din câte ştiu nu s-a semnat încă acest contract. Aşteptăm să vină acest dosar, să începem analiza şi după aceea vom vedea dacă din punct de vedere concurenţial aprobăm această concentrare economică“, a spus el.

Gheorghe Piperea, avocat, spune că se poate vorbi de succesul unei pri­vatizări în momentul în care există în primul rând un contract semnat: „Este anormal să nu existe un contract“.

În opinia lui, problema cu adevărat delicată în acest proces de privatizare este legată de obţinerea autorizaţiei din partea Consiliului Concurenţei (care va fi cerut după semnarea contractului), dat fiind că GFR va ajunge să deţină peste 70% din cota de piaţă după această preluare.

Compania de transport feroviar care a fost desemnată câştigătoare a licitaţiei pentru vânzarea unui pachet de 51% din CFR Marfă este cel mai mare jucător privat de pe această piaţă din România.

Grup Feroviar Român (GFR) a fost desemnat câştigător după ce a depus o ofertă de 202 mil. euro pentru pachetul majoritar de acţiuni al CFR Marfă şi şi-a asumat investiţii de 900 mil. lei (200 mil. euro), fiind singurul investitor rămas în cursă după ce americanii de la OmniTRAX şi asocierea Transferoviar Grup şi fondul austriac DonauÊFinanz s-au retras.ÊCompania va plăti suma integrală, cererea de plată în rate făcutăÊ fiind respinsă de minister.

Datele financiare aferente anului 2012, publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe, arată că CFR Marfă a avut afaceri de 970 de mil. lei (217 mil. euro) şi pierderi nete de 405 milioane de lei (91 mil. euro). Pe de altă parte, GFR, a finalizat cu afaceri de 813 mil. lei (182 mil. euro) şi profit brut de circa 40 de milioane de lei (8,9 mil. euro).

Mogulul român al căii ferate Gruia Stoica va controla, după preluarea pachetului majoritar al CFR Marfă, 70% din piaţa de transport feroviar de marfă.

În România, piaţa de transport de marfă pe calea ferată este de circa 50 de milioane de tone de marfă, iar ca valoare se ridică la circa 500 mil. euro, potrivit datelor de la Asociaţia Transportatorilor Feroviari.

Privatizarea CFR Marfă a căpătat şi o conotaţie politică după revocarea din funcţie a lui Relu Fenechiu. În timp ce Băsescu întârzie să îşi dea acordul pentru numirea lui Ovidiu Silaghi ca ministru la transporturi, premierul Victor Ponta afirmă că este posibil ca şeful statului, prin amânarea acestui răspuns, să dorească să ”i facă un dosar penal pentru ce va face ca ministru interimar la Transporturi.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO