Eveniment

Cum ajunge carnea de porc de la 6,5 lei/kg la poarta fermei la 15-20 lei/kg în magazine?

Autor: Roana Rotaru

15.06.2017, 15:01 4591

Carnea de porc, cel mai consumat tip de carne din România, ajunge pe raftul retailerilor la un preţ de patru ori mai mare faţă de preţul cu care pleacă de la poarta fermei, potrivit calculelor ZF realizate pe baza datelor din piaţă.

Astăzi preţul cărnii de porc la poarta fermieri este de circa 6,5 lei pe kilogram în viu, potrivit lui Ioan Ladoşi, preşe­dintele Asociaţiei Producă­torilor de Carne de Porc din România (APCPR), în timp ce în galantarele retailerilor carnea de porc proaspătă se vinde la preţuri între 15 şi 20 de lei pe kilogram în funcţie de piesa comercializată.

„Grosso modo, un fermier ajunge să câştige 10% din valoarea adăugată de pe tot lanţul acesta, restul câştigului este la celelalte verigi“, a declarat pentru ZF preşedintele APCPR.

Până să ajungă pe masa consu­matorului, carnea de porc trece prin circa patru verigi, respectiv crescătorul de porcine, abatorul, porcesatorul şi magazinul, fiecare având propriile costuri de producţie sau de procesare, la care se adaugă adaosul comercial practicat. În cazul retailerilor care deţin propriile unităţi de tranşare şi ambalare a cărnii, procesatorul este veriga care lipseşte din întregul lanţul de valorificare.

Reprezentanţii Macro Suin, o companie argeşeană care produce carne de porc în sistem integrat şi care deţine propriul abator, spune că vinde carne de porc sub forme de semicarcase la un preţ de circa 9,5 lei pe kilogram, carne care ajunge pe rafturile Metro, Auchan, Carrefour şi Cora, dar şi în rândul procesatorilor, potrivit reprezentantului companiei.

„Acum vindem cu peste 9,5 lei pe kilogram semicarcasa, cu între 9,5 şi 9,7 lei pe kilogram în funcţie de dimen­siunea clientului respectiv. Acel 0,1 lei - 0,2 lei pe kilogram pentru noi contează“, a declarat pentru ZF Cătălin Ene, administratorul Macro Suin.

Procesatorii de carne vând retai­lerilor cotletul, ceafa şi pulpa de porc la preţuri de circa 14 lei pe kilogram,  potrivit datelor Asociaţiei Române a Cărnii (ARC), în timp ce pe raftul retailerilor cotletul de porc se găseşte la preţuri între 17 şi 20 de lei pe kilogram, iar ceafa de porc la preţuri între 16 şi 21 de lei pe kilogram, potrivit preţurilor afişate de retaileri. „Retailerii adaugă marja lor, adaosul comercial şi TVA. Au costuri cu magazinul, cu angajaţii, dar ei mai câştigă şi de pe urma faptului că după ce se vinde cu preţul acela mai există un discount de listă. Spre exemplu, tu îl dai cu 14 lei pe kilogram, dar tu mai ai condiţii comerciale 2 lei. Tu practic îl vinzi cu 12 lei şi el îşi pune patru lei în plus. Sunt condiţii comerciale care la carnea proaspătă se ridică la 10-15%, iar la mezeluri până la 35-40%“, a declarat pentru ZF Radu Timiş, preşedintele ARC.

Pe piaţă există şi retaileri care nu cumpără carne de la procesatori, ci direct carcase de la abatoare, pe care le tranşează, iar apoi ambalează carnea în uităţiile proprii. Potrivit datelor din piaţă Selgros, Carrefour şi Auchan au propriile măcelării. Este atunci justificată diferenţa de preţ de 5,5 – 10,5 lei pe kilogram dintre preţul practicat de abatoare şi cel de la raft?

„Trebuie să avem în vedere că semicarcasele vândute cu 9,5 lei pe kilogram au slănină, oase, nu doar carne. Slănina are un preţ mai mic, oasele nu au niciun preţ. O carcasă are 20-30% slănină, plus oasele. Nu cred că îşi fac cine ştie ce marjă“, a declarat pentru ZF Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău.

Valoarea pieţei de carne se ridică la circa 3 mld. de euro anual. Printre cei mai mari pro­du­că­tori de carne de porc din România se numără Smithfiled Prod, Premium Porc, Porkprod şi alţii. Românii consuma 31,3 kilograme de carne de porc pe an, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică aferente anului 2015, faţă de 23 kilo­grame carne de pasăre sau doar 2,2 kilograme de carne de ovine şi caprine pe an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO