Eveniment

Cum arată brandul turistic al României. Ce reacţii a stârnit noul slogan al turismului românesc, „Explore the Carpathian garden“

Cum arată brandul turistic al României. Ce reacţii a stârnit noul slogan al turismului românesc, „Explore the Carpathian garden“
28.07.2010, 23:25 2830

Brandul turistic de ţară, lansat astăzi la Shanghai, va promovaRomânia prin sloganul "Explore the Carpathian garden", potrivitunor surse din piaţă, citate de Mediafax. Oficialii MinisteruluiTurismului şi al Dezvoltării Regionale nu au dorit să deainformaţii legate de numele sloganului turistic, însă reprezentanţiai agenţiilor de turism şi ai hotelurilor de pe piaţă au confirmatcă "Explore the Carpathian garden" a fost una din variantele finaleale sloganului.

Oamenii de afaceri din turism şi consultanţii în branding susţincă mesajul pe care îl transmite sloganul este greu de decodificatde către turiştii străini şi poate produce confuzie, având învedere că lanţul din care fac parte Carpaţii traversează mai multeţări. Crearea şi promovarea brandului turistic, finanţate dinfonduri europene, fac parte dintr-un proiect de promovare apotenţialului turistic al României, pentru care sunt alocaţi 75mil. euro până la finalul anului 2013. Pentru realizarea branduluis-au cheltuit până în prezent 900.000 de euro.

"Dacă s-a vrut să se facă din natură un punct diferenţiatorpentru România, mi se pare că s-a supralicitat, dat fiind faptul căsunt ţări care au o natură mult mai ofertantă decât a noastră şi lacare ai acces mult mai uşor, şi aici mă refer la drumuripracticabile", precizează Beatrice Daniş, managing partner alagenţiei de consultanţă în branding BrandTailors. Ea este de părerecă sloganul este greu de reţinut. "Mai mult, am dubii că esteoportun să se includă numele Carpaţilor în slogan, deoarece nu suntsigură de notorietatea acestora la nivel internaţional. Să fimserioşi, nu vorbim despre Alpi", a precizat ea. Mai mult, Danişspune că în ceea ce priveşte turistul şi nivelul său de înţelegereal acestui slogan, probabil că mai degrabă ar decodifica un mesajde tipul: zona carpatică a fost binecuvântată cu o natură foartefrumoasă. "Dar dacă s-a vrut sugerarea diversităţii prin «garden»,rezultatul este departe de cel scontat", a spus Daniş. Asociereaformată din THR şi Taylor Nelson a câştigat licitaţia pentrurealizarea brandului turistic în urma depunerii ofertei cu preţulcel mai mic, respectiv 900.000 de euro. Aceştia au realizat brandulturistic după ce au intervievat telefonic 10.000 de persoane pentrutestarea percepţiei turiştilor români şi a celor străini asupradestinaţiei România. Potrivit reprezentanţilor MinisteruluiDezvoltării Regionale şi Turismului, logoul este, din punct devedere vizual, "proaspăt, inspirat de unul dintre cele maiputernice simboluri ale poporului român" şi în acord cu tendinţelemondiale de "reorientare spre natură, descoperire, conservare".

Oamenii de afaceri din turism spun că s-ar fi aşteptat să li seexplice ce înseamnă şi cum poate fi folosit brandul turistic pentruatragerea de turişti.

"Câţi turişti asiatici vin în România? Mă simt frustrat defaptul că brandul de ţară nu este lansat în România, unde puteamparticipa şi noi. Pentru cine au făcut brandul de ţară dacă nupentru a fi folosit de industria turistică din România?", seîntreabă Radu Enache, proprietarul lanţului hotelier ContinentalHotels.

Lucian Boronea, directorul general al agenţiei de turism AccentTravel & Events, spune că partea bună a sloganului o reprezintăverbul "explore", care invită la cunoaştere şi la vizitare, dar înacelaşi timp incită la acţiune şi susţine faptul că suntem o ţarănedescoperită. În ceea ce priveşte partea cu "grădina", Boroneasusţine că ne duce cu gândul la verdeaţă, aer liber, natură."Singura problemă ar fi că Munţii Carpaţi nu sunt doar ai noştri şidacă alegem să asociem România cu Munţii Carpaţi, excludem altezone, cum ar fi Dobrogea", a spus Boronea. Lanţul muntos din carefac parte Carpaţii trece prin şapte ţări, Austria, Cehia, Slovacia,Polonia, Ungaria, Ucraina, România şi Serbia. Gheorghe Fodoreanu,proprietarul agenţiei de turism Invitation România, care aduceturişti străini în special din Franţa, Belgia şi Germania, spune căi se pare că sloganul este bun.

"Carpaţii reprezintă coloana verticală a civilizaţiei româneşti,aici ne-am născut, am crescut, ne-am apărat. Civilizaţia din jurulCarpaţilor are o multitudine de valenţe, incluzând mânăstirile dinBucovina, din Maramureş, Sibiu, Sighişoara. Prin faptul că s-aadăugat şi verbul «explore», turistul este invitat să vină înRomânia", a spus Fodoreanu.

Pe de altă parte, consultanţi din branding susţin că turismul deaventură, la care îndeamnă acest slogan, are o pondere foarte micăîn total turism, deci promisiunea făcută s-ar putea să nu poată fiîndeplinită.

Ce sloganuri de branding naţional a mai creat companiaspaniolă
Spania: Everything under the sun (Totul sub soare)
Spania: Passion for life (Pasiune pentru viaţă)
Argentina: The land of 6 continents (Pământul celor şasecontinente)
Argentina: Your next temptation (Următoarea ta provocare)
Cancun: The magic word (Cuvântul magic)
Cuba: The land of smiles (Tărâmul zâmbetelor)
Bolivia: The authentic still exist (Există un stil autentic)
Croaţia: Mediterranean as it once was (Mediterana, aşa cum era eaodată)
Andorra: The land of Pyrenees (Tărâmul Pirineilor)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO