Eveniment

Cum au dezvoltat un fost inginer mecanic şi un lăcătuş mecanic câte o pepinieră în care produc 10.000 de pomi fructiferi şi 7.000 de trandafiri

Cum au dezvoltat un fost inginer mecanic şi un lăcătuş mecanic câte o pepinieră în care produc 10.000 de pomi fructiferi şi 7.000 de trandafiri

În România se produc în pepiniere peste 1,5 milioane de pomi fructiferi

Autor: Mirabela Tiron

09.01.2012, 00:07 6331

"Când am început această activitate am folosit terenul pe care îl avea familia soţiei mele şi cunoştinţele pe care le-am dobândit în mod autodidact. Mi-am asigurat strictul necesar în ceea ce priveşte echipamentele pentru a pune bazele unei pepiniere (plantaţie pe care se produc răsaduri sau puieţi de pomi)", susţine Eugen Szepeassy.

Din 2004, antreprenorul a trecut activitatea pe o societate cu răspundere limitată, sub numele de Rosafruct. După ce a demisionat de la firma la care lucra ca inginer mecanic şi a studiat mai multe cărţi de profil, Szepessy a început să se ocupe de producerea, prelucrarea, dar şi co­mer­cializarea materialului săditor pomicol şi ornamental (trandafiri) pe un teren din apropierea cursului Mureşului. În pepiniera care în prezent se întinde pe 1,2 hectare, Szepessy cultivă anual între 10.000 şi 15.000 de pomi fructiferi (meri, gutui, pruni, peri, cireşi, vişini, caişi, piersici, migdali, nuci) şi între 4.000 şi 7.000 de trandafiri. O parte dintre trandafiri sunt vânduţi către primării.

În 2010, compania Rosafruct a finalizat cu o cifră de afaceri de 265.000 de lei (63.000 de euro) şi un profit de 3.069 (730 de euro), la un număr de cinci angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. În 2006, compania avea un profit de 18.630 lei (5.300 euro), arată aceeaşi sursă.

Fostul inginer mecanic cultivă şi soiuri de pomi de mărime medie sau chiar pitici, precum mărul columnar sau nectarinul miniatur, altoiurile pentru acest tip de pomi fiind aduse din străinătate. Un măr, păr sau cireş se vinde cu 10 lei la magazinul din judeţul Alba şi cu 25 de lei de pe internet (costurile de transport fiind incluse). Preţurile sunt mai mari însă pentru soiurile mai speciale, ajungând chiar şi la 100 de lei pentru un măr duo 5 ani sau un nuc de Milota.

Un trandafir (de parc) se vinde cu 6 lei la magazin şi cu 15 lei online (include taxele de transport), în timp ce un trandafir cu trunchi înalt se vinde cu 25 de lei şi respectiv 45 de lei online, potrivit datelor de pe site-ul companiei.

"Aproape 5% din pomii fructiferi se vând online, restul în magazin şi angro celor care au plantaţii comerciale, care îşi doresc pomi pentru gospodării sau care redistribuie pomii fructiferi", a spus el.

Eugen Szepeassy şi-a împărţit terenul în trei sectoare, într-unul produce portaltoi (plantă pe care se grefează altoiul), în altul cultivă plantaţiile-mamă şi în alt sector cultivă pomii altoiţi.

"Din 100 de portaltoi se recoltează doar 50-60, restul se pierd. Activitatea agricolă se face sub cerul liber, adică producţia depinde foarte mult de vreme: ploile în exces sau seceta îşi spun cuvântul", menţionează el.

Eugen Szepeassy susţine că sunt multe dificultăţi cu care se confruntă: concurenţa neloială, reprezentată de cei care vând la preţuri foarte mici pomi fructiferi, a căror origine nu este cunoscută, dar şi scăderea cererii pentru pomi fructiferi.

"În 2006 obţineam un profit pe care nu cred că îl voi mai atinge. Nu am făcut niciun proiect pentru atragerea de fonduri europene, pentru că cerinţele sunt foarte riguroase, iar în zilele noastre eu nu pot spune că pepiniera mea va mai rezista în următorii cinci ani", spune el.

În România se produc în pepiniere peste 1,5 milioane de pomi fructiferi, potrivit lui.

Şi Nicolae Becheanu, 52 de ani, fost lăcătuş-mecanic, a pus în 2006 bazele unei pepiniere în comuna Băleşti, Târgu-Jiu. În pepinieră se produc meri, peri, cireşi, gutui, nuci şi alţi pomi fructiferi. Anul acesta, famila Becheanu se aşteaptă ca producţia să ajungă la 10.000 de pomi fructiferi, faţă de 8.000 de pomi anul trecut.

Preţul unui pom este de 12 lei. Suprafaţa pe care s-a dezvoltat pepiniera are 6.000 de metri pătraţi.

"Aproape 60% din comenzile pentru pomii fructiferi le primim prin telefon şi pe internet, livrarea se face printr-o firmă de curierat. Restul se comercializează direct către persoanele care au plantaţii", a declarat Lucian Becheanu, fiul admi­nistratorului.

El susţine că este o afacere de familie rentabilă, care a fost dezvoltată pe surse proprii şi nu pe bani europeni, din cauza dificultăţilor de accesare a acestor fonduri. Vânzările de pomi fructiferi se ridică la 120.000 de lei (28.000 euro) anual, profitul nu a fost făcut public de reprezentantul pepinierei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO