Eveniment

Cum răspund primăriile de sector supraaglomerării din şcolile din Capitală: 2016, anul fără nicio investiţie în şcoli sau grădiniţe construite de la zero

Cum răspund primăriile de sector supraaglomerării din...

Autor: Mihaela Pascari

08.03.2017, 15:44 730

Pentru primăriile de sector din Capitală, ridicarea unei şcoli intră la capitolul „planuri de viitor“, deşi creşterea numărului de locuinţe noi din anumite cartiere a supraaglomerat multe unităţi de învăţământ.

„Având în vedere că numărul copiilor este în creştere, am hotărât să construim şase grădiniţe noi care vor avea o capacitate totală de circa 1.500 de locuri, dar şi extinderea clădirilor a trei unităţi de învăţământ preuniversitar“, au spus reprezentanţii primăriei sectorului 2. Anul trecut însă nu au fost realizate investiţii în unităţi noi pentru că, spun reprezentanţii primăriei, anterior au fost construite 18 corpuri noi de grădiniţă cu o capacitate de 2.450 de locuri.

Ziarul Financiar a scris recent că în nouă şcoli din Capitală copiii învaţă în trei schimburi, orele au o durată de 40 de minute, iar clasele numără peste 30 de elevi, deşi legea învăţământului spune clar că într-o clasă nu pot învăţa mai mult de 25 de copii.

„În situaţii excepţionale, formaţiunile de preşcolari sau de elevi pot funcţiona sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, pe baza unei justificări din partea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ care solicită exceptarea de la prevederi“, a fost răspunsul Mi­nis­terul Educaţiei şi al Inspectoratului Şcolar al Capitalei, care susţin astfel că nu există încălcări ale legii educaţiei.

Cele mai aglomerate şcoli şi grădiniţe din Capitală sunt cele din sectoarele 1 şi 6, zone care s-au extins în ultimii ani în ce priveşte construcţia de noi blocuri de locuinţe, fără să se ţină cont că, odată cu noii locatari, o să crească şi numărul de copii. Un alt factor care a supraaglomerat şcolile şi grădiniţele este şi introducerea clasei pregătitoare în ciclul primar.

Reprezentanţii primăriilor din sectorul 1 şi 6 spun că sunt preocupaţi de nevoile locuitorilor, însă în niciunul dintre cele două sectoare nu s-a început contrucţia unei noi unităţi de învăţământ anul trecut, primăriile limitându-se la renovarea, modernizarea sau extinderea celor existente.

În ultimii cinci ani totuşi Primăria sectorului 6 spune că a dat în folosinţă patru noi grădiniţe care au în medie 8-10 grupe, totalul pe fiecare grădiniţă fiind de 200 de copii (ceea ce înseamnă o medie de 20-25 de copii într-o grupă, adică aproape la capacitatea maximă). În acest moment, în sectorul 6 al Capitalei sunt 28 de grădiniţe şi 27 de şcoli primare, potrivit reprezentanţilor primăriei sectorului 6. Ei au mai spus că sunt în curs de elaborare documentaţiile tehnico-econo­mice pentru executarea de grădiniţe cu program prelungit.

În ce priveşte sectorul 1 al Capitalei, care, de asemenea, este unul dintre cel mai aglomerate, acolo funcţionează 78 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, dintre care 20 de grădiniţe.

Reprezentanţii Primăriei spun că în construcţie se află o şcoală şi o grădiniţă. În sectorul 4 al Capitalei sunt 18 unităţi de învăţământ preşcolar şi 23 de unităţi de învăţământ primar şi gimnazial, la ale căror cursuri sunt înscrişi peste 6.000 de preşcolari şi puţin peste 23.000 de elevi în clasele primare şi de gimnaziu.

Reprezentanţii Primăriei sectorului 4 spun că pentru următoarea perioadă, autoritatea locală are în plan construirea unei grădiniţe şi a unei creşe, în cadrul unui complex social în care va funcţiona şi o policlinică.

Fără nici o grădiniţă sau şcoală în construcţie este şi sectorul 3, unde la momentul de faţă funcţionează 25 de grădiniţe şi 30 de şcoli, în care învaţă peste 7.000 de preşcolari şi peste 22.000 de elevi.

„În perioada 2012-2016 au fost renovate şi modernizate aproape toate şcolile din sector. Reparaţiile şi modernizările interioare au constat în refacerea finisajelor, schimbarea corpurilor de iluminat, înlocuirea corpurilor de încălzire, refacerea instalaţiilor electrice. Totodată, din 2015 am început un proces amplu de reabilitate şi modernizare a grădiniţelor din sector“, au spus reprezentanţii Primăriei sectorului 3 din Capitală.

În prezent, în nouă şcoli din Bucureşti care au ciclul de învăţământ primar copiii merg în trei schimburi la şcoală, în 338 de unităţi există câte două schimburi şi doar în 74 este un singur schimb, potrivit datelor de la Inspectoratul Şcolar al Capitalei. Astfel, 81% dintre elevi învaţă în două schimburi în Bucureşti, în 18% merg într-un singur schimb, iar 2% merg în trei schimburi.

La nivelul municipiului Bucureşti în prezent sunt 420 de unităţi de învăţământ de stat la o populaţie şcolară de circa 230.000 de copii, potrivit informaţiilor de la Inspectoratul Şcolar al Capitalei. În acelaşi timp, învăţământul particular are  227 de unităţi şcolare la o populaţie de peste 30.000 de copii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO