Eveniment

Cum s-a ajuns la insolvenţa Blue Air, decizie contestată de acţionari

Cum s-a ajuns la insolvenţa Blue Air, decizie contestată de acţionari

Autor: Adelina Mihai

10.10.2010, 23:51 212

Tribunalul Bucureşti a publicat vineri după-amiază pe sitedecizia prin care admite intrarea în insolvenţă a companiei aerienelow-cost Blue Air, controlată de Nelu Iordache, la cerereaformulată încă din martie de către operatorul aerian Carpatair şicompania Service Excellence Solutions, pentru datorii de 30.000 deeuro şi respectiv 48.000 de euro.

"Tribunalul deschide procedura generală a reorganizăriijudiciare. Debitoarea (Blue Air-n.red.) decade din dreptul de aformula un plan de reorganizare a activităţii. Tribunaluldesemnează provizoriu, până la prima adunare a creditorilor, peadministratorul judiciar Assistance Insolv Sprl", se precizează pesite-ul tribunalului la rubrica soluţionarea dosarului din martie,în care Carpatair cerea insolvenţa Blue Air.

Reprezentanţii Blue Air au contestat imediat decizia şi autransmis că datoriile către Carpatair şi Service ExcellenceSolutions au fost plătite, ceea ce nu explică decizia tribunalului.Şi reprezentanţii Carpatair au confirmat recuperarea datoriei încădin luna martie.

De la începutul anului au mai cerut intrarea în insolvenţă aBlue Air şi Regia Autonomă Aeroportul International George Enescu,complexul hotelier Decebal, Zenith Media, Regional Air Services,potrivit datelor publicate pe Tribunalul Bucureşti, cererileacestor companii neavând încă soluţia finală.

Potrivit datelor Ministerului de Finanţe, la sfârşitul lui 2009Blue Air avea datorii totale de 79 mil. euro, adică mai mult dejumătate din cifra de afaceri, datorii care însă au fost plătite,după cum spuneau anterior reprezentanţii companiei.

"Pasagerii noştri, care sunt panicaţi, au asaltat call-center-ulpentru a cere informaţii legate de ce se întâmplă cu zborurilecompaniei. Ecoul ştirilor legate de insolvenţă, care

ne-au afectat imaginea, se propagă şi se va vedea clar înreacţia pasagerilor. Cu siguranţă că vor fi şi pasageri care vorrenunţa să îşi mai facă rezervare la zborurile noastre, ceea ceînseamnă pentru noi pierderi", a declarat Florentina Ivan,directorul de comunicare al companiei Blue Air, care a mai adăugatcă Blue Air nu a făcut încă o evaluare a zborurilor dinweekend.

Ivan a mai spus că Blue Air nu a anulat nicio cursă şi continuăsă opereze după programul normal.

Mai mult, compania a organizat o conferinţă de presă sâmbătă încare reprezentanţii Blue Air au încercat să explice paşii pe care-iva face compania în perioada următoare.

Gheorghe Răcaru, directorul de strategie al grupului de firmecontrolat de Nelu Iordache, a declarat că această hotărâre a fostluată de Tribunalul Bucureşti în necunoştinţă de cauză.

"Avem copia dosarului de la tribunal în care sunt toate dovezilecă plăţile datoriilor au fost prezentate instanţei", a declaratRăcaru. El a mai spus că Blue Air a făcut recurs împotrivasentinţei judecătoreşti şi că luni va depune o cerere de suspendarea procedurii de începere a insolvenţei.

Cu o situaţie aproape similară s-a mai confruntat anul acesta şidezvoltatorul imobiliar Impact Developer&Contractor, care acerut şi a primit ulterior suspendarea intrării în insolvenţă, dupăce Tribunalul Bucureşti a admis intrarea companiei în insolvenţăpentru o datorie de 308.000 de euro către compania Romconstrcut dinPloieşti, de la care dezvoltatorul imobiliar avea de recuperatcreanţe mai mari (după cum susţineau oficialii companiei).

Preşedintele Impact, Dan Ioan Popp, care a făcut recurs ladecizia luată de instanţă în iulie, susţinea atunci că nu îşiexplică cum a fost posibilă admiterea intrării în insolvenţă şi cădecizia tribunalului este o aberaţie.

"Încă o dată avem de-a face cu erori judiciare pe care le plătimcu toţii. S-a comis un act de injustiţie strigător la cer. Existătoate dovezile la dosar că ne-am achitat debitele", a declaratLaura Stanciu, coordonatorul departamentului juridic al Blue Air,citată de Mediafax. Ea a mai spus că în acest dosar judecătorul s-apronunţat "pe altceva decât pe ce a rămas în pronunţare", ceea ceeste foarte grav.

Informaţia intrării în insolvenţă a companiei Blue Air s-avehiculat încă de vineri dimineaţă, deşi pe Tribunalul Bucureşti nuera publicată nicio informaţie oficială în acest sens.Reprezentanţii Blue Air au reclamat un atac la imaginea companieişi influenţarea negativă a activităţii comerciale, având în vederecă sentinţa judecătorească a apărut mai întâi în presă, înainte dea fi emisă oficial.

Trece printr-un proces de reorganizare

Compania aeriană low-cost Blue Air, care a finalizat anul trecutcu o cifră de afaceri de 150 de milioane de euro şi un profit de1,5 milioane de euro, a demarat în august un proces derestructurare, în urma căruia a returnat patru din cele 11 aeronavepe care le opera sub contract de leasing, a renunţat la zborurileinterne şi a făcut disponibilizări.

Răcaru spune că restructurarea companiei, care a transportatanul trecut 1,7 milioane de pasageri, s-a făcut în proporţie de 75%şi Blue Air va continua să opereze singură sau cu administratoruljudiciar desemnat.

Compania desemnată de tribunal ca administrator judiciar aloperatorului aerian, Assistance Insolv Sprl, a fost şiadministratorul judiciar al companiei Plafar. ZF nu i-a pututcontacta pe reprezentanţii Assistance Insolv Sprl până laînchiderea ediţiei, iar date legate de veniturile acestei companiinu sunt disponibile pe site-ul Registrului Comerţului.

Calendarul unei reorganizări dure

21 mai. Blue Air anulează zborurile de pe aeroportul din Suceavape perioada verii, mai exact cursele către Veneţia şi Roma şiretur.
3 august. Compania anunţă că va anula, din 10 august, trei zboruridin Arad, Cluj-Napoca şi Timişoara spre Bucureşti, cu retur, dincauza cererii scăzute pe aceste destinaţii.
12 august. Blue Air iese complet de pe cursele interne, considerateneprofitabile, dar creşte frecvenţa de operare pe anumitedestinaţii externe.
30 august. Operatorul aerian anunţă că a returnat patru avioaneBoeing companiei de leasing operaţional cu care colabora, reducândastfel capacitatea totală de zbor cu 33%.
2 septembrie. Sherif Ussama, directorul general al companieiaeriene low-cost Blue Air, se pregăteşte să disponibilizeze piloţişi însoţitori de bord.
5 septembrie. Blue Air are blocate la sol două avioane peaeroporturile Paris Beauvais (Franţa) şi Luton (Marea Britanie)pentru neîndeplinirea obligaţiilor financiare.
17 septembrie. Compania Blue Air a renunţat la cinci din cele 11avioane pe care le opera şi la 300 din cei 800 de angajaţi, încadrul procesului de restructurare care se va încheia la 1noiembrie.
8 octombrie. Tribunalul Bucureşti a admis intrare în insolvenţă aBlue Air, decizie pe care compania o contestă pe motiv că nu aredatorii către firmele care au cerut în martie intarea în insolvenţăa transportatorului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO