Eveniment

Cum s-a vazut Pastele in turism, consum si transporturi: Cifrele raman jos, dar managerii spun ca „vanzarile sunt bune, la cum merge economia”

Cum s-a vazut Pastele in turism, consum si transporturi: Cifrele raman jos, dar managerii spun ca „vanzarile sunt bune, la cum merge economia”
06.04.2010, 00:00 45

"Am avut acelasi numar de turisti (comparativ cu perioadaPastelui 2009 - n.red.). Gradul de ocupare este de 30 - 40%, multmai slab ca la Craciun, cand a fost de circa 60%", spunreprezentantii hotelului International din Sinaia. Turistii aupreferat in cele mai multe dintre cazuri sejururile de 3 zile, careau costat circa 1.000 de lei (245 de euro) pentru doua persoane,suma care a inclus cazarea, micul dejun si cina festiva.

Reprezentantii hotelului au mai spus ca aceste grad de ocupareeste considerat bun, avand in vedere "situatia financiara (aeconomiei in ansamblu - n.red.)". Compania International Sinaia(care potrivit ultimelor informatii disponibile are in portofoliuhotelul International, clasificat la patru stele, precum si vileleBistrita, Stejarul, motelul si campingul Izvorul Rece) a avut anultrecut o cifra de afaceri de 7,3 mil. lei (1,7 mil. euro), inscadere cu 25% comparativ cu 2008, potrivit datelor preliminaretransmise Bursei.

"Gradul de ocupare a fost comparativ cu cel din 2009 si prinprisma faptului ca avem clienti fideli care revin in acesteperioade speciale gen Revelion, Paste, 1 Mai. Cheltuielile(turistilor - n.red.) au fost similare, dar imbunatatite prinservicii suplimentare", a spus Iuliana Tasie, director general alAna Hotels Eforie Nord, hotel de patru stele controlat de omul deafaceri George Copos, care detine in total sapte unitati hotelierein tara.

Numarul persoanelor care si-au petrecut sarbatorile de Pasteintr-o structura de primire turistica omologata din tara s-a reduscu aproape 25% in acest an, la circa 37.500, potrivit datelorFederatiei Patronatelor din Turismul Romanesc, citate deMediafax.

Pretul unui sejur achitat de un turist roman a fost, in medie,de 405 lei, in timp ce anul trecut era de 518 lei pentru fiecareturist.

La "Arcade", unul din cele mai vechi localuri din centrulCapitalei, a fost program normal de Paste, desi multi dintrepatronii din zona au preferat sa traga obloanele. "Am avut destuiclienti, in principal straini. Nu am facut un calcul, dar vanzarileau fost peste ce am avut la Pastele din 2009", spune VladCernahoschi, managerul Arcade.

Trafic ca de Craciun pe Valea Prahovei

Traficul pe Valea Prahovei a fost de Paste aproape la fel deaglomerat ca de Craciun. In dreptul localitatii Barcanesti, pe DN1inainte de Ploiesti s-a inregistrat in data de 2 aprilie un traficde 24.900 de autovehicule pe sensul catre Brasov, fata deaproximativ 27.300 de masini pe data de 26 decembrie.

In statiunea Sinaia s-au inregistrat in aceeasi zi un trafic deaproape 17.500 de masini.

Traficul pe Aeroportul International Henri Coanda nu ainregistrat fluctuatii importante in perioada premergatoaresarbatorilor, mentinandu-se constant, la mai mult de 12.500 depasageri in fiecare zi. "Cursele au fost regulate, asa ca ovariatie de 10% a numarului de pasageri poate trece neobservata", aexplicat Valentin Iordache, purtator de cuvant pentru AeroportulHenri Coanda. El a explicat ca de sarbatori in Otopeni numarulpasagerilor ramane constant sau scade in timp ce pe aeroportulBaneasa, unde opereaza in special operatori low cost si cursecharter, se inregistreaza un varf de trafic.

Unde au mers romanii in strainatate

Aproape 15.000 de romani, numar similar cu cel de anul trecut,au mers in vacanta in strainatate in perioada sarbatorilor pascaleanul acesta prin agentiile de turism, potrivit oficialilorAsociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). Cei mai multiau ales sejururile la vecinii nostri bulgari, dar si pe cele dinGrecia, Cipru sau Spania. Turistii care au petrecut vacanta inafara tarii au cheltuit 4 mil. euro, potrivit calculelor ZF, careiau in considerare un cost mediu de 250 de euro pe vacanta."Vanzarile de vacante in strainatate pentru perioada Pastelui aufost neasteptat de bune, mai ales intr-o perioada de criza, cumeste cea cu care ne confruntam. Pastele reprezinta un varf invanzarile agentiei, in perioada ianuarie-aprilie", a declaratMircea Vladu, proprietarul agentiei de turism Prestige Tours, carea rulat anul trecut o cifra de afaceri estimata la 8 mil. euro.

Agentia de turism a vandut pentru vacanta de Paste de anulacesta aproape 600 de pachete in Grecia, Cipru, Bulgaria, Spania,Egipt, dar si Dubai. "Pachetele noastre, al caror cost mediu estede 400 de euro, nu se adreseaza chiar maselor de turisti, ciclientilor care cauta sejururi mai de lux", spune Vladu, careestimeaza ca a incasat 300.000 de euro numai din vacanta de Paste,mai mult cu 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Sorin Vaduvoiu, directorul general al agentiei de turism PerfectTour, spune ca pentru vacanta de Paste au fost vandute 1.000 depachete, la un pret mediu de 300 de euro. "Week-end-ul din perioadasarbatorilor de Paste a adus venituri mai mari decat cele dintr-unweekend obisnuit."

Vanzarile de produse alimentare, instagnare

Nici producatorii de alimente nu au inregistrat cresterispectaculoase ale vanzarilor in perioada Pastelui, majoritatearealizand o stagnare comparativ cu aceeasi perioada din 2009. Cutoate acestea, vanzarile cumulate de cozonaci, pasca, oua sibauturi alcoolice de import s-au ridicat de Paste anul acesta lapeste 80 mil. euro, potrivit calculelor ZF pe baza informatiilorfurnizate de principalii jucatori ai acestor piete.

"Vanzarile de cozonaci au fost la nivelul anului trecut", spuneConstantin Boromiz, actionarul si directorul general al Boromir,unul dintre cei mai mari producatori de panificatie locali, cuafaceri de 148 mil. euro in 2008.

In perioada Pastelui, Boromir a vandut aproximativ 1,5 milioanede cozonaci, in valoare de 1,6 - 1,8 mil. euro, adica aproximativ30 - 40% din vanzarile anuale de cozonaci ale producatorului dinRamnicu Valcea. De Paste anul acesta s-au vandut 30 de milioane debucati de cozonaci si pasca in valoare de 50 mil. euro.

"Fata de o luna obisnuita vanzarile de oua cresc de Paste cuaproximativ 50%, ceea ce inseamna ca se vand aproximativ 150 demilioane de oua produse in ferme industrializate", a spus Ilie Van,presedintele Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR).Luand in considerare un pret de 0,5 lei, pretul mediu al unui ou perafturile lanturilor de magazine din retailul modern, romaniiachizitioneaza de Paste oua in valoare de peste 18 mil. euro,potrivit calculelor ZF.

"De Paste intotdeauna avem un varf de vanzare", a declaratGrigore Horoi, presedintele Agricola Bacau, cel de-al doilea celmai mare producator local de carne de pasare care are activitati siin productia de oua pentru consum.

Singura categorie in care jucatorii vorbesc de cresteri inperioada Pastelui a acestui an sunt importurile de bauturialcoolice. "2009 a fost un an in care criza a avut un impactnegativ asupra comportamentului consumatorilor si cred ca nivelulde incredere al acestora este in crestere, determinand astfel ocrestere a consumului in aceasta perioada fata de anul trecut.Vanzarile de Paste reprezinta aproximativ 12 - 15% din vanzarileanuale (ale importatorilor de bauturi alcoolice - n.red.)", adeclarat Tudor Furir, directorul general al Pernod Ricard Romania,filiala locala a producatorului francez de bauturi alcoolice cuacelasi nume.

Vanzarile Pernod Ricard au fost in perioada sarbatorilor cu5-10% mai mari decat in 2009, in conditiile in care preturile auramas la acelasi nivel ca in anul precedent, iar jucatoriipregatesc promotii.

Plecand de la estimarile managerului Pernod Ricard, vanzarile debauturi alcoolice din import se ridica in perioada Pastelui la12-15 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO