Cum vor arăta autostrăzile în 2013: încă 140 kilometri, cel puţin pe hârtie

15 iun 2013 Autor: Andreea Neferu

Aproape 140 de kilometri de autostrăzi, cu un cost de 930 de milioane de euro, au ca termen de finalizare anul 2013, arată o analiză a ZF pe baza datelor transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Circa 18 kilometri de autostradă, între Simeria şi Orăştie, au fost deja inauguraţi la finalul lunii mai, astfel că alţi 120 de kilometri ar urma să fie deschişi circulaţiei în a doua jumătate a anului. Cel puţin acestea sunt planurile CNADNR. Pe teren, cea mai mare parte a tronsoanelor de autostrăzi erau finalizate în proporţie de 60-70% la începutul lunii mai, în contextul în care lucrările au început în urmă cu un an şi jumătate.

Următoarele tronsoane de autostradă pe care se va tăia panglica sunt primul lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu, cu o lungime de circa 24 m, şi cel de-al doilea lot al sectorului Nădlac-Arad, cu o lungime de 16,6 km. Cele două tronsoane vor fi inaugurate în luna august, potrivit noilor termene de finalizare. De altfel, cel mai înaintat tronson de autostradă din punctul de vedere al stadiului de execuţie este Nădlac-Arad, lot 2, care la începutul lunii mai era finalizat în proporţie de circa 83%.

Tot anul acesta, dar în toamnă, vor fi finalizaţi 16 din cei 22 km ai lotului al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu, restul de 6 km urmând să fie gata cel mai probabil anul viitor. Acest tronson, care cuprinde şi cel mai mare viaduct din România, cu o lungime de 1 km şi o înălţime de 74 metri, era finalizat în proporţie de 71% la începutul lunii mai.

În noiembrie va fi gata şi lotul al doilea  (20 de kilometri) al autostrăzii Orăştie-Sibiu, care în urmă cu o lună avea un stadiu de execuţie de 55%, în timp ce în decembrie se vor finaliza lotul al patrulea (16 kilometri) al autostrăzii Orăştie-Sibiu, precum şi primul lot (27,5 kilometri) al Lugoj-Deva.

Iniţial, majoritatea autostrăzilor care se află în construcţie pe Coridorul IV paneuropean trebuia finalizate în luna aprilie a acestui an, însă termenele au fost prelungite pentru a doua jumătate a anului sau chiar pentru anul viitor. De altfel, ZF scria recent că autostrăzile aflate în construcţie pe Coridorul IV paneuropean vor acumula întârzieri totale de 46 de luni, adică aproape 4 ani, în contextul în care termenele iniţiale de finalizare au fost prelungite.

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură Dan Şova, care are în subordine autostrăzile, spunea la finalul lunii aprilie pentru Ziarul Financiar că vina pentru întârzierile în finalizarea tronsoanelor de autostrăzi nu aparţine constructorilor, ci CNADNR, care nu ar fi făcut la timp exproprierile şi nici nu ar fi eliberat aliniamentele. Totodată, ministrul Şova spunea că la finalul lunii mai va avea un raport complet cu privire la tronsoanele de autostrăzi care se află în construcţie, însă până acum nu a fost dat publicităţii niciun document în acest sens.

Spre comparaţie, România a finalizat anul trecut tot circa 140 de kilometri de autostrăzi şi variante de ocolire la standard de autostradă. Astfel, în 2012 au fost inaugurate autostrada Bucureşti-Ploieşti (mai puţin cei 6,5 kilometri dintre şoseaua Petricani din Capitală şi Centura Capitalei), autostrada Cernavodă-Medgi­dia-Constanţa, Timişoara-Lugoj, lot 1, precum şi variantele de ocolire la standard de autostradă ale oraşelor Arad şi Constanţa. Pe final de an, s-au finalizat şi aproape 15 kilometri din autostrada Deva-Orăştie, pe ruta Simeria-Deva.

În prezent, România are 548 de kilometri de autostrăzi şi se află în continuare pe ultimele locuri din Uniunea Europeană la capitolul reţea de autostrăzi.

Anul 2014 va fi însă mai „sărac“ în ceea ce priveşte tăierile de panglici de noi autostrăzi, având în vedere că pentru anul viitor este prevăzută doar deschiderea a 6 kilometri de autostradă de pe lotul al treilea al tronsonului Orăştie-Sibiu, care au fost afectaţi de alunecări de teren şi în cazul cărora a fost prelungit termenul de execuţie. Cel puţin teoretic, în perioada următoare ar trebui să înceapă lucrările pe alţi 100 de kilometri de autostrăzi, care au fost atribuiţi prin licitaţie la finalul anului trecut, dar şi la sfârşitul lunii mai.

Lotul al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu cuprinde şi cel mai mare viaduct din România, cu o lungime de 1 km şi o înălţime de 74 metri, în apropierea localităţii Aciliu din judeţul Sibiu. În imagine, şantierul viaductului la începutul lunii iunie

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 13.06.2013

 
Cuvinte cheie:
autostrazi
, finalizare
, autostrada
, cnadnr
, analiza
, constructie

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide