Eveniment

Dezastrul de la POS-T: România are 4,4 miliarde de euro pentru infrastructură şi a atras doar o treime. „Nu s-au depus cereri consistente de rambursare“

Foto Andreea Alexandru

Autor: Andreea Neferu, Bogdan Alecu

09.07.2014, 00:07 1209

Beneficiarii programului de finanţare cu fonduri europene a infrastructurii de transport (POS-T) pentru perioada 2007-2013 nu au depus cereri de rambursare „consistente“ în prima ju­mătate a anului, astfel că gradul de ab­sorb­ţie a banilor europeni a fost mai redus decât ţinta propusă pentru primele şase luni ale lui 2014, a declarat ieri Cătălin Costache, director al direcţiei programare al Autori­tăţii de Management pentru Programul Ope­­ra­­­ţional Sectorial Transport (AMPOST), în cadrul conferinţei „Mediafax Talks about Transport & Logistics“.

„Pentru 2014, ţinta de absorbţie este de 1,1-1,2 miliarde de euro. Situaţia absorbţiei în semestrul unu nu este însă îmbucu­rătoare. Doar 30% din ţinta propusă a fost realizată. Cauza este performanţa foarte slabă a circuitului lucrărilor, avizărilor, plăţilor şi rambursărilor. Bene­ficiarii pro­gra­mului nu au depus cereri de rambursare consistente“, a spus Costache.

CNADNR şi CFR SA sunt principalii beneficiari ai POS-T, circa 95% din alo­cările acestui program îndreptându-se către cele două companii, potrivit lui Costache.

Dacă la începutul anului acesta ram­bursările totale de la Comisia Europeană pe POS-T se ridicau la 876 de milioane de euro, la finalul lunii iunie acestea crescuseră la 1,412 miliarde de euro, potrivit datelor de la Ministerul Fondurilor Europene. Pentru anul acesta plafonul de decomitere (suma pentru care România este obligată să transmită la Bruxelles cereri de rambursare pentru lucrările efecuate pentru a nu pierde bani) este de 690 de milioane de euro, potrivit lui Costache.

O situaţie dificilă o are CNADNR, care şi-a propus anul acesta să absoarbă în total, prin Fondul de Coeziune şi prin Fondul European de Dezvoltare Regională, circa 1,9 mld. lei (432 mil. euro). La finalul pri­melor cinci luni ale acestui an însă, statul român a autorizat transmiterea către Bru­xelles a unor cereri de rambursare de doar 103 milioane de lei (23 mil. euro), potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la AMPOST.

În România au fost finalizaţi până acum 215 kilometri de autostrăzi finanţaţi şi din fonduri europene. Printre proiectele fina­lizate şi cu bani europeni (contribuţia naţională este de 15% ca regulă generală) se numără şi autostrăzi care au beneficiat de bani nu doar de la UE, ci şi din alte surse, precum Banca Europeană de Investiţii, aşa cum sunt Arad - Timişoara şi Cernavodă - Medgidia - Constanţa.

România a atras până la finalul lunii iunie doar o treime din cele 4,3 mld. euro pe care Comisia Europeană le-a alocat pe pro­gramul de finanţare cu fonduri euro­pene a infrastructurii de transport (POS-T) pentru perioada 2007-2013. Deşi sunt într-o cursă contra cronometru, în care mai poate atrage celelalte 2,9 mld. euro disponibile doar până la finalul lui 2015, autorităţile au autorizat ce­reri de rambursare a banilor europeni de doar 53 mil. euro în primele cinci luni ale anului. „În mod clar, restul de absorbit trebuie să se realizeze anul acesta şi anul viitor pentru a ajunge la 100% absorbţie. Este o ţintă foarte dificilă. (…) Greu este în anul 2015, când absorbţia trebuie să fie peste două miliarde de euro“, a mai spus Costache.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO