Eveniment

Eliminarea mai rapidă a clauzelor abuzive din contracte se amână până în iulie

Eliminarea mai rapidă a clauzelor abuzive din contracte se amână până în iulie

ARB a solicitat printr-o scrisoare trimisă către BNR şi Ministerul Justiţiei pe 13 noiembrie 2012 sprijin pentru modificarea unui articol din legea de aplicare a Codului de procedură civilă, care facilita eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit. Solicitarea bancherilor nu a rămas fără ecou, iar aplicarea articolului respectiv a fost amânată cu cinci luni.

Autor: Ciprian Botea

01.02.2013, 00:06 630

Articolul, a cărui apli­care a fost amânată până în luna iulie, îi împuternicea pe ju­decători să oblige băncile să elimine o clauză abuzivă din toate contractele de acelaşi gen atunci când constatau existenţa acesteia într-un anumit caz. Legea ar fi trebuit să intre în vigoare în forma iniţială luna aceasta.

Asociaţia Română a Băn­cilor a cerut în toamna anului trecut Băncii Naţionale şi Ministerului Justiţiei spri­jin pentru modi­ficarea artico­lului respectiv, consi­derând că intrarea în vigoare a acestuia "ar putea pune în difi­cultate industria bancară", pierderile băncilor fiind estimate la peste 600 mil. euro.

Bancherii şi-au mani­festat îngrijorarea în con­textul în care mii de clienţi persoane fizice au denunţat în ultimii ani clauzele abuzive din contractele de credit, iar în unele ca­zuri băncile au fost obligate să retur­neze o parte din comisioane sau să re­ducă drastic marjele de dobândă aplicate.

Juriştii apreciază însă că legea nu poate fi interpretată în sensul în care instanţa ar putea să oblige băncile să returneze şi comisioanele percepute în trecut pe baza clauzelor consi­de­rate abuzive, ci doar să elimine aceste clauze din con­tracte şi să nu mai per­ceapă astfel de comisioane în viitor. Practic, clienţii care vor să îşi recu­pereze banii tot ar trebui să înainteze o acţiune individuală în justiţie. "Este surprin­zătoare reac­ţia băncilor. Legea cere doar eliminarea clau­zelor abuzive din con­tracte, nu şi re­turnarea comisioanelor. Pentru a-şi recupera prejudiciul clienţii tre­buie să intenteze procese separate. Dacă există clauze abuzive nu putem vorbi de prejudicii aduse băncilor, ci de pre­judicii aduse cli­enţilor. Banii res­pectivi au ajuns ilegal la bănci şi tre­buie retur­naţi", afirmă avocatul Gheor­­ghe Piperea, care a repre­zentat mai multe grupuri de clienţi nemulţu­miţi în procesele intentate băncilor.

Chiar dacă instanţa nu va putea obliga băncile să re­turneze comi­sioa­nele încasate ilegal tuturor clienţilor printr-o singură decizie, faptul că anumite clauze vor fi declarate abu­zive pentru toate con­tractele va fa­ci­lita procesul de recuperare a banilor.

Băncile au în derulare mii de pro­cese cu clienţii care reclamă exis­tenţa unor clauze abuzive în con­trac-te. Fe­nomenul clienţilor nemul­ţumiţi a explodat în 2010, odată cu adop­tarea cu­noscutei Ordonanţe 50 - care a scos la iveală problemele din multe contracte de credit şi a creat un cu­rent de opinie nevaforabil băn­cilor.

Atunci băncile au reuşit să obţină mo­dificarea anumitor pre­ved­eri in­cluse iniţial în Ordonanţa 50, consi­derate ca având un impact financiar semnificativ asupra siste­mului ban­car. ARB a recunoscut în scriso­rile adre­sate toamna trecută auto­rităţilor că modificarea din 2010 a legislaţiei se dato­rează inter­venţiilor BNR şi ale Fondului Monetar Inter­naţional (FMI).

Premierul Victor Ponta a recunoscut ieri că şi de data aceasta amânarea intrării în vigoare a clauzei din legea de aplicare a Codului de procedură civilă a fost convenită cu FMI, afirmând că a fost luată această decizie deoarece este nevoie de "timp".

"Mă bănuiţi că sunt prieten cu bancherii. Nu sunt prieten deloc. Sunt prieten cu cei care beneficiază şi, la un moment dat, sunt abuzaţi de anumite contracte şi clauze. Aceea a fost o clauză pentru a cărei implementare - asta a fost discuţia şi cu FMI - este nevoie de o perioadă de timp, dar ea se aplică de la 1 iulie", a declarat Ponta, citat de Mediafax.

Avocatul Gheorghe Piperea spune că băncile nu aveau niciun motiv să ceară amânarea pentru că ar fi fost şi în avantajul lor să se aplice această clauză în condiţiile în care astfel s-ar fi diminuat numărul proceselor intentate de clienţii nemulţumiţi de clauzele abuzive şi, mai mult, instituţiile de credit şi-ar fi gestionat mai uşor portofoliul pentru că în loc să aibă două categorii de contracte, unele modificate în instanţă şi altele nemodificate, ar fi avut o singură categorie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO