Eveniment

FMI impune Guvernului să renegocieze urgent contractul păgubos al CFR pentru linia Vâlcea-Vâlcele

FMI impune Guvernului să renegocieze urgent contractul păgubos al CFR pentru linia Vâlcea-Vâlcele

Autor: Mediafax

13.02.2012, 13:24 677

Fondul Monetar Internaţional a impus Guvernului să renegocieze contractul pentru linia de cale ferată Vâlcea-Vâlcele, a cărui valoare a crescut de patru ori după ce a fost suspendat unilateral de CFR încă din anii 90, şi să găsească soluţii de finanţare a proiectului, chiar şi cu garanţii de stat.

Obligaţiile au fost introduse în scrisoarea de intenţie convenită de Guvern şi Fondul Monetar Internaţional (FMI) în urma ultimei misiuni de evaluare, din ianuarie-februarie.

Procedurile de renegociere a contractului şi de identificare a sursei de finanţare trebuie încheiate până la sfârşitul lunii aprilie, relevă documentul.

În 1996, CFR a semnat cu aso­cierea dintre compania italiană Secol şi societatea americană Royal Inter Trade un contract de realizare a liniei de cale ferată Vâlcea-Vâlcele şi de refacere, consolidare şi supraînălţare a căii ferate în zona Porţile de Fier I, la o valoare de 138 milioane do­lari. Ulterior, Guvernul a decis să renunţe la proiect, iar CFR a reziliat unilateral contractul, dar antrepre­no­rul italo-american a obţinut la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie o hotărâre defi­ni­tivă şi irevocabilă de realizare a lucrării, cu daune de 1.000 dolari pentru fiecare zi de întârziere plătite de partea română.

În condiţiile în care, pe fondul lipsei de fonduri alocate de Guvern, compania CFR tot nu şi-a dat acordul pentru executarea lucrării, în contul operatorului feroviar s-au adunat daune totale de circa 1,3 milioane dolari. Cumularea acestor penalităţi ar înceta doar după executarea contractului, a cărui valoare este însă estimată în prezent la de patru ori mai mult decât suma iniţială, din cauza majorării preţurilor la materii prime, materiale şi manoperă.

În anul 1989, lucrările la linia ferată între localităţile Râmnicu Vâlcea (judeţul Vâlcea) şi Vâlcele (judeţul Argeş) erau în diferite stadii de finalizare, pe ansamblu procentul de realizare fiind de peste 70%. Alunecările de teren numeroase de pe acest tronson au făcut însă ca linia să fie închisă în 1998, iar în 2004 şinele de cale ferată au fost scoase şi depozitate în gări, în lipsa fondurilor alocate pentru reabilitarea tronsonului.

Linia ferată ar asigura legătura cu magistralele de transport Bucureşti-Piteşti-Sibiu şi Bucureşti-Braşov-Arad, fiind de altfel proiectată pentru a reduce distanţa şi a decongestiona traficul de pe aceste rute.

Scrisoarea FMI mai prevede că CFR va trebui să încheie până la sfârşitul lunii iunie o înţelegere cu constructorul belgian Eurostation pentru modernizarea Gării de Nord din Bucureşti, să pună în funcţiune, până la sfârşitul lunii iulie, inelul de cale ferată al municipiului Bucureşti şi să îşi majoreze în acest an cu zece procente veniturile din bunurile închiriate.

România şi Belgia au încheiat, în luna septembrie a anului trecut, un memorandum de colaborare în domeniul transporturilor, care prevede inclusiv modernizarea Gării de Nord din Bucureşti.

În privinţa inelului feroviar al Bucureştiului, care ar urma să înconjoare Capitala pe o distanţă de 62 kilometri şi care presupune o investiţie estimată la 200-300 milioane euro, ultimul termen indicat şi nerespectat de autorităţi pentru finalizarea lucrărilor de reparaţie era anul 2011.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO