FOCUS: Joburile din turism sunt permisive şi ofertante pentru tineri, dar sunt insuficient promovate

23 sep 2017 Autor: Dan Straut

Tinerii au oportunităţi multiple de angajare în domeniul turismului, unde joburile nu sunt pretenţioase din punctul de vedere al studiilor, dar ei nu ajung să cunoască ofertele pentru că acestea sunt insuficient promovate, consideră specialiştii în resurse umane consultaţi de MEDIAFAX.

Angajarea pe posturi ca recepţioner sau barman ori valet, în cadrul unui hotel, este ideală pentru un tânăr aflat la început de drum în carieră, pentru că în acest domeniu se formează aptitudinile de comunicare directă cu oamenii şi de adaptare la cerinţele pieţei.

Raluca Pârvu, Business Manager BPI Group, consideră că - dincolo de salariul obţinut pe un post de debutant - principalul interes vine din deprinderea lucrului cu clienţii. „Industria ospitalităţii este un bun formator în acest sens, şi o asemenea experienţă poate fi valorizată ulterior. Nu pare, dar la recepţia unui hotel de exemplu, înveţi mult despre natura umană, despre vânzări şi despre ce nivel de serviciu aşteaptă clientul, nu doar să zâmbeşti. Al doilea interes este că se pot găsi locuri de muncă flexibile, cu timp parţial sau sezoniere, care să convină unui student sau proaspăt absolvent. Să adăugăm şi vorbirea curentă a limbii engleze”.

Pentru a creşte şansele de angajare în unităţi de bun nivel, din lanţuri internaţionale, şi apoi pentru a-şi creşte şansele de promovare, „bine-ar fi ca tânărul nostru să caute stagii de practică şi să se gândească la cursuri de calificări pentru respectiva meserie”, mai arată Raluca Pârvu. Iar pentru nivelul mediu de studii „tânărul nu prea are acces la joburile front office, de contact direct cu clientul; poate, în schimb, să înceapă printr-un stagiu de practică şi să caute să confirme prin munca sa. Într-un hotel, însă, pot fi multe alte posibilităţi – în restaurant, bucătărie, bar, depozit, mentenanţă, curăţenie, valet etc. Se impune, totuşi, de multe ori, o bună cunoaştere a limbii engleze, dacă jobul presupune interacţiune cu clientul”.

Şi Sorin Faur, fondator Academia de HR, consideră că pentru tinerii debutanţi sunt potrivite posturile din domeniul turismului. „Orice experienţă profesională este de dorit pentru un tânăr absolvent, reprezintă o ocazie de a acumula experienţă şi de a învăţa despre ce înseamnă să ai un job. Până la urmă, pentru un tânăr absolvent priorităţile sunt să intre rapid pe piaţa muncii, să îşi clarifice obiectivele de carieră, să se familiarizeze cu disciplina programului şi să facă ceva bani”, afirmă Sorin Faur. El adaugă: „Dacă vorbim în mod specific despre industria ospitalităţii, avantajele ţin de faptul că în general condiţiile de angajare pentru tinerii absolvenţi pot fi mai permisive decât în alte domenii şi evoluţia profesională poate fi extrem de rapidă pentru cei care îşi doresc şi vor să se dezvolte. Trebuie menţionate şi abilităţile pe care le dezvoltă acest domeniu: comunicare şi spirit de observaţie (prin interacţiunea cu un număr mare de oameni diverşi) şi, mai ales, customer service. Cine înţelege cu adevărat nevoile clientului poate lansa mai târziu orice fel de business! Nu în ultimul rând, pot fi menţionate şi motive foarte practice, precum posibila flexibilitate a programului de muncă, faptul că poate fi un excelent job sezonier (de vară, de iarnă), cu bani de buzunar şi bonus din tipsuri)”.

Specialistul subliniază că în turism sunt multe posibilităţi şi job-uri care nu cer experienţă şi nici nu sunt foarte pretenţioase sub aspectul educaţiei finalizate. „Sigur, sunt şi alte posturi unde este recomandat să termini facultăţile cu profil de turism. Dar este un excelent domeniu de entry, mai importante fiind atitudinea şi abilităţile personale şi, desigur, limba engleză. Un tânăr cu pregătire medie poate deveni un excelent bellman, recepţioner, barman, şofer, curier şi apoi poate evolua către posturi mai importante”, arată specialistul.

Cătălina Stanciu, Key Account Manager la compania de consultanţă Adecco Romania, arată că tinerii au parte de expunerea directă la un model de business de succes, o structură de proceduri şi practici ce pot modela evoluţia noului absolvent şi îl poate susţine să construiască o bază solidă în cariera sa. „Procedurile şi bunele practici pot fi asimilate cu răbdare şi motivaţie şi de persoanele care se încadrează în categoria pregatire medie sau sub-medie şi în special de acele persoane care, chiar dacă au ales să nu continue traseul educaţional, au o orientare naturală către lucrul cu oamenii, un talent care se poate observa cu uşurinţă. Mă refer aici cu precădere la hotelurile afiliate unui lanţ internaţional (fie în proprietatea directă a lanţului, în sistem de management sau de franciza)”, menţionează managerul Adecco.

Referindu-se la salarizarea posturilor din turism, specialiştii admit că veniturile sunt la început modeste, dar precizează că acestea pot creşte pe măsura dobândirii unor abilităţi. Raluca Pârvu arată că salariile devin atractive pe măsură ce se acumulează experienţă, „dar mai ales în hotelurile de standard foarte bun sau pentru competenţe rare, cum ar fi cele de chef, respectiv manageriale. Se ajunge însă greu aici, după mulţi ani de efort şi acumulare de experienţă. Se oferă, într-adevăr, o masă caldă, uneori şi cazare (mai ales în sezon), acces la anumite facilităţi ale unităţii, uniforma de lucru etc. Diferenţa o vor face totuşi salariul, bonusul şi atmosfera din unitate. Practica din industrie nu e unitară şi este trasabilă mai mult pentru unităţile ce aparţin unui lanţ hotelier internaţional”, menţionează reprezentanta BPI Group.

Sorin Faur spune că printre cele mai atractive sunt „posturile unde poţi face un ban în plus din tips; bellman, ospătar, barman, baristă), mai ales la hotelurile mari sau la cele internaţionale ori la mare, în sezon”, tips-urile reprezentând „un argument important şi deloc de neglijat”.

„Pentru cei care îşi doresc, zona de bucătărie/restaurant este iarăşi interesantă, au şansa să înveţe cum se face managementul acestor operaţiuni, şi asta poate fi calea spre un post de chef, de exemplu - sau similar - în marile hoteluri. Sigur, pentru cei care vor să facă o carieră în domeniu, mai mult decât (doar) venituri suplimentare, contează în primul rând cine este angajatorul (lanţurile internaţionale care oferă pregătire în domeniu, posibilităţi rapide de evoluţie în carieră, un mediu plăcut, solicitant desigur dar oferă şi statut – e ceva să spui că lucrezi pentru un hotel internaţional de 5 stele! – sunt evident preferate). Interesante sunt şi poziţiile din zona de evenimente, pentru că ai şansa să lucrezi cu clienţi interesanţi, iar piaţa de evenimente este în creştere, nu doar în hoteluri”, subliniază fondatorul Academiei de HR.

Şi Cătălina Stanciu arată că, în general, veniturile în acest sector pleacă de la salariul minim pe economie şi cresc în funcţie de poziţia ocupată şi de vechime. „Prin natura activităţii, majoritatea hotelurilor afiliate (de brand) din marile oraşe au posibilitatea de a oferi angajaţilor diverse bonusuri, inclusiv o masă caldă completă în cantine dedicate personalului hotelului respective”.

Ce posturi sunt cel mai mult solicitate? Practic, pe toate posturile din hoteluri se pot găsi locuri vacante, spun specialiştii. „Se caută intens oameni în industrie, pe absolut toate posturile - în restaurante (barmani, ospătari, personal în bucătărie), la recepţie, la curăţenie etc. Toate site-urile de joburi oferă asemenea oportuniţăţi în număr mare. Unele sunt posturi nou-create, dar cele mai multe provin din înlocuirea salariaţilor care aleg alt drum. Adesea, cei cu experienţă pleacă apoi să o fructifice pe nave de croazieră sau în ţări unde vor câştiga mult mai bine”, a remarcat Raluca Pârvu.

La rândul său, Cătălina Stanciu arată că sunt două categorii de poziţii într-un hotel, şi anume cele din operaţional (recepţie, restaurante, cameră) şi cele din TESA (vânzări + funcţii de suport). „Pe partea de operaţional, cele mai atractive poziţii sunt cele de recepţioner, iar pe partea de TESA sunt poziţiile din vânzări pentru că acestea oferă cea mai mare apropiere de modelul mai sus menţionat”.

În fine, cum se explică interesul relativ slab al tinerilor pentru angajarea în turism? Raluca Pârvu răspunde că „piaţa românească are un defect sistemic, şi anume faptul că mizează mult pe bacşişul oferit de către client, mai ales în restaurante. Se oferă salarii mici, uneori chiar muncă la negru, orele suplimentare nu sunt întotdeauna plătite... Multe unităţi de cazare şi restaurante nu-şi găsesc deloc personal şi aleg chiar să închidă o parte din unitate decât să caute alte soluţii. Sau chiar, mai de curând, încearcă soluţia importului de mână de lucru ieftină, din afara Uniunii Europene. Cunoaştem locaţii care în ciuda bunei reputaţii pierd temporar salariaţi în sezon, în favoarea Italiei sau Greciei, de exemplu. Pe termen lung, vor trebui găsite soluţii, pentru că pierderile în cifra de afaceri sunt duble: în loc să câştigi mai mulţi clienţi, ajungi să-i refuzi”.

Sorin Faur mai spune că atractivitatea depinde de ce caută fiecare dintre candidaţii la un job în turism, dar programul prelungit, lucrul în ture - sâmbăta şi duminica inclusiv - nu sunt pe gustul oricui. La fel şi statul în picioare sau munca intensă în orele de vârf. „Acestea sunt datele de plecare. În balanţă ar trebui să cântărească şi elementele pozitive: experienţa în lucrul cu clienţii, potenţial un mediu de lucru mai select, cu ritm alert şi numeroase posibilităţi de promovare, o atmosferă tinerească şi - sperăm - un venit coroborat cu munca efectiv furnizată de salariat”, menţionează reprezentanta BPI Group.

Sorin Faur este de părare că interesul slab al tinerilor are la bază mai multe cauze: unii nu ştiu ce vor, alţii vor mult prea mult faţă de valoarea pe care o oferă, alţii însă nu înţeleg ce are domeniul de oferit. „Şi mai este şi generaţia Millennials, cu propriile caracteristici de care trebuie ţinut cont. Trebuie luat în calcul şi deficitul generalizat de talente şi competiţia între angajatori pentru personal, mai ales pentru tinerii care cunosc una-două limbi străine, au câteva abilităţi de calculator, sunt prezentabili, inteligenţi şi motivaţi – chiar dacă nu au încă experienţă. Acesta este publicul ţintă pentru marea majoritate a multinaţionalelor, competiţia este deci dură”.

„Dar este şi vina celor din industria ospitalităţii, că nu ştiu foarte bine să îşi construiască brandul de angajator şi s-a propagat ideea că joburile din domeniu sunt mai slab plătite – ceea ce trebuie văzut de la caz la caz. Salariul este doar o parte din ecuaţie, angajatorii din hoteluri ar trebui să îşi comunice mai bine oferta de valoare, nu doar să publice anunţuri de recrutare dintre care unele arată că acum 20 de ani! Atractivitatea unui domeniu ţine în primul rând de cei din acel domeniu şi de modul cum ştiu să se prezinte – cu atât mai mult într-un mediu ultracompetiţional”, precizează fondatorul Academiei de HR.

Iar în opinia Cătălinei Stanciu interesul relativ slab al tinerilor este o consecinţă a lipsei de cunoaştere a proceselor şi modului de organizare dintr-un hotel. „Considerăm că o mai bună promovare a acestora şi o creştere a nivelului salarial ar putea să crească atractivitatea acestor tipuri de locuri de muncă printre tinerii absolvenţi”, conchide reprezentanta companiei Adecco.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.09.2017

 
Cuvinte cheie:
TURISM
, JOBURI
, LOCURI DE MUNCĂ ÎN TURISM
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide