Eveniment

GfK: Creşterea economiei nu se vede în buzunarele consumatorilor, care nu au bani decât pentru traiul de zi cu zi

GfK: Creşterea economiei nu se vede în buzunarele...
23.10.2016, 10:00 899

Economia României traversează una dintre cele mai bune perioade ale sale, cu o creştere a PIB-ului de circa 6% în trimestrul secund comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015. 

Totuşi, cea mai mare parte a consumatorilor finali nu resimt acest avans şi în portofele în contextul în care aceştia îşi permit doar cheltuielile de strictă necesitate, potrivit unui raport al companiei de cercetare de piaţă GfK.

„Majoritatea co­pleşitoare a populaţiei îşi permite în conti­nuare să cumpere doar articolele esenţiale pen­tru traiul zilnic. Produ­sele şi serviciile cu o valoare ridicată rămân în continuare în afara posibilităţii de cumpărare a majorităţii consuma­torilor“, spun analiştii de la Gfk.

Mai mult, consumatorii sunt sceptici în ceea ce priveşte următoarele câteva luni, mulţi afirmând că nu exclud chiar un declin economic. Aşteptările eco­nomice au scăzut cu 3 puncte din luna iunie, ajungând la 1,2 puncte în septembrie. Cu un an în urmă, indicatorul arăta 18,5 puncte în plus.

Aşteptările consumatorilor români merg mână în mână cu cele ale celorlalţi europeni. Astfel, deşi aproape toate ţările raportează o creştere economică, iar rata şomajului este în scădere, consumatorii nu se arată a fi optimişti în ceea ce priveşte aşteptările lor privind economia în ansamblu şi veniturile lor totodată. De aceea, ei aleg să fie precauţi şi nu se avântă în a face cumpărături.

„Nici tendinţa de cumpărare nu a fost întotdeauna în con­cordanţă cu dezvoltarea economică generală din fiecare ţară. În prezent par să joace un rol important alte probleme specifice ţărilor, dar şi factori psihologici generali şi incertitudini fundamentale, precum continuarea războiului din Siria, atacurile teroriste din Franţa şi Germania, creşterea popularităţii partidelor de extremă dreapta la alegeri şi în sondaje şi viitoarele alegeri prezidenţiale din SUA.“ 

O altă problemă majoră a fost Brexitul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO