Cheltuielile de capital, adică investiţiile făcute de stat, aufost pe o tendinţă descendentă în ultimii doi ani şi jumătate,comparativ cu vârful atins în 2008, de 26,7 mld. lei, iarscăderile au continuat şi în primele cinci luni din acest an înciuda îmbunătăţirii vizibile a încasărilor bugetare.
Pe hârtie guvernul Boc are foarte multe programe, dar înrealitate investiţiile statului sunt la pământ. Iar calitatea slabăa infrastructurii demonstrează eficienţa scăzută a cheltuielilorrealizate. De la "cheltuielile de capital ale statului" s-aaşteptat ieşirea din criză, dar banii nu s-au dus în economie, ciîn salarii şi pensii, spune analistul Aurelian Dochia.
Bani sunt, dar nu avem proiecte viabile, acuză Cristian Pârvan,secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România.Directorul general interimar al FMI, John Lipsky, a spusluni-seară, după aprobarea primei evaluării a noului acord, că estenevoie de un progres mai rapid în îmbunătăţirea cheltuielilor decapital şi absorbţia fondurilor de la UE.
De asemenea, el a spus că este necesar ca guvernul să facă eforturisuplimentare pentru a atinge ţinta de deficit bugetar de 3% dinPIB în 2012, care este an electoral.
"În sectorul de sănătate sunt în curs reforme importante, dareste nevoie de un progres mai rapid în îmbunătăţirea cheltuielilorde capital şi absorbţia fondurilor UE, reducerea arieratelor şiîmbunătăţirea administrării taxelor", a declaratLipsky.
În anii de criză 2009 şi 2010 investiţiile publice nu şi-aujucat rolul de pârghie a programului anticriză, în pofidapromisiunilor. De aproape trei ani economia se zbate să iasă dinrecesiune, timp în care 40.000 de companii au intrat îninsolvenţă. În toată această perioadă, TVA-ul a urcat de la 19%la 24%, inflaţia a ajuns la 8% pe an, România a pierdut peste 30mld. euro din PIB, iar creşterea economică din ultimele douătrimestre este extrem de anemică.
Analiştii au repetat în ultimii doi ani că investiţiile, înspecial în infrastructură, au fost neglijate, ceea ce a lovitdirect în economie, în capacitatea de a ieşi din recesiune.Soluţia aplicată de guvernul Boc pentru atingerea ţintelor dedeficit agreate cu FMI şi Comisia Europeană a fost reducereasubstanţială a cheltuielilor de capital.
"La începutul crizei, fără dubiu, cheltuielile de capital aufost, din păcate, instrumentul prin care s-au ajustatcheltuielile bugetare. Dacă privim în dinamică etapizareaajustării cheltuielilor, constatăm că întâi s-au tăiatcheltuielile de capital, apoi cheltuielile cu bunuri şi serviciişi ulterior cheltuielile curente cu salariile. Din păcate,cheltuielile de capital au fost buffer-ul de unde s-au făcutajustări. Acum, când lucrurile s-au mai aşezat este momentul săaccesăm fonduri europene şi să facem cheltuieli de capital maimari", a comentat Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscalşi economistul-şef al Raiffeisen Bank.
La sfârşitul lunii mai cheltuielile de capital totalizau 5,08mld. lei, în scădere cu 5,4% comparativ cu aceeaşi perioadă aanului trecut. Însă cheltuielile totale pentru investiţii careinclud, pe lângă cheltuielile de capital, şi sumele aferenteprogramelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externeau totalizat pe primele cinci luni 10,6 mld. lei, faţă de 9,8 mld.lei înregistrate în aceeaşi perioadă a anului precedent.
Dumitru consideră că lucrurile au început să se mişte, dar"mult prea încet", fiind necesară realizarea unui inventar alproiectelor de investiţii, o analiză costuri-beneficii,prioritizarea proiectelor şi bugetarea lor multianuală.
"Trebuie pornit de la o viziune strategică privindinvestiţiile stringente. Apoi, să le bugetăm multianual. Altfel,tot timpul o să ne plângem că nu sunt bani. Trebuie să schimbămfilosofia. Să acceptăm şi ideea că nu putem face toateinvestiţiile de care are nevoie ţara din fonduri publice.Parteneriatele public-private pot să joace un rol. Banii de labuget pot să fie mobilizatori."
Analistul economic Aurelian Dochia aminteşte că de lacheltuielile de capital s-a aşteptat chiar ieşirea din criză, darcă pe măsură ce veniturile statului au scăzut, o parte din baniidestinaţi investiţiilor au fost transferaţi spre salarii şiajutoare sociale. Pe măsură însă ce în administraţie reforma începesă-şi arate efectele, trendul ar trebui să se inverseze.
"Pentru 2011 ar trebuie să existe o inversare a acesteitendinţe (de transfer al banilor spre zonele sociale - n.n.). Esteîn curs o reformă de reducere a cheltuielilor, ajutoarele socialesunt restricţionate, în vreme ce veniturile statului aucrescut. Aş aştepta o perioadă mai mare de cinci luni pentru avedea dacă trendul se inversează, iar banii vor firedirecţionaţi spre investiţii", spune Dochia. El crede căinvestiţiile în infrastructură şi-au adus într-un anume felaportul la oprirea declinului economic, dar arată că problema esteîn altă parte: proiectele nu au fost bine direcţionate, nu au fostbine pregătite, drept urmare nu au fost duse la capăt. "Există oîncrengătură de interese. Multe proiecte au fost cu dedicaţie.Iată că UE anchetează acum modul în care au fost folosite sumeimportante - peste 800 mil. euro. Cred că problema este la acestnivel al administraţiei."
Analizând alocările pentru investiţii la nivel regional, seconstată că România a avut în în perioada 2006-2009 cea mai marealocare (atât ca procent din PIB, cât şi ca procent din veniturilebugetare, standarde ESA 95) pentru investiţii publice încomparaţie cu ţările din UE27. Cu toate acestea, rezultatele întermeni de îmbunătăţire a calităţii infrastructurii au fostmodeste.
"Deşi România a avut în perioada 1995-2009 printre cele mai maricheltuieli de capital în cadrul ţărilor europene, cu cheltuielide capital mai mici, ţări precum Polonia, Ungaria, Bulgaria au ocalitate a infrastructurii mai bună, ceea ce demonstreazăeficienţa scăzută a acestor cheltuieli în cazul României", semenţionează în raportul anual pentru 2010 al ConsiliuluiFiscal.
România s-a plasat pe ultima poziţie în UE în ceea ce priveşteindicele calităţii infrastructurii, conform World CompetitivenessReport din 2010.
Secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri dinRomânia (AOAR) Cristian Pârvan crede că investiţiile nu sunt lapotenţialul lor nu din lipsă de bani, ci de proiecte viabile."Atât suntem capabili să facem, atât este administraţia capabilă săse mobilizeze. Nu este aici vorba despre bani, ci de faptul cănu s-au efectuat lucrări de banii care sunt. Şi nu s-au făcutpentru că nu au fost proiecte bune. Resursa există, fie că estevorba despre bani de la buget, bani europeni sau bani dinîmprumuturi de la BEI sau BERD." El spune că dacă s-ar putea folosibanii europeni, de pildă pentru infrastructură, acest lucru arantrena în jocul economic şi alte sectoare, lucru care arcontribui la revenirea economică.
Am cerut deficit bugetar mai mare pentruinvestiţii
În 2010 Finanţele au programat iniţial în buget cheltuieli decapital de 20,4 mld. lei, însă nivelul a fost rectificat prin celedouă rectificări bugetare la 19,6 mld. lei. În cele din urmă,Finanţele au raportat că pentru cheltuieli de capital s-aucheltuit 19,4 mld. lei.
Pentru 2011, guvernul s-a lăudat că a primit acceptul FMI pentrua da drumul cheltuielilor de investiţii încă de la începutulanului, însă cifrele nu au arătat un proces investiţionalîncurajator din partea statului. Pentru primul trimestru, ţintamaximă pentru deficit a fost majorată la 8 mld. lei tocmai pentru aangaja cheltuieli mai mari pentru investiţii. Dar autorităţile auamânat investiţiile, deficitul însumând la sfârşitul lunii martie5,2 mld. lei.
Deşi factura socială a fost ajustată, nu a fost redusă suficientde mult astfel încât să se elibereze resurse din buget pentruinvestiţii. Plata salariilor din sectorul public, a pensiilor şi aaltor ajutoare sociale a reprezentat anul trecut mai mult dejumătate din cheltuielile bugetare totale, în timp ceinvestiţiile de capital şi cofinanţarea proiectelor finanţate dinbani europeni au reprezentat 14,1% din cheltuieli, înregistrândcreştere faţă de 2009 exclusiv pe seama cofinanţării proiectelorfinanţate din fonduri nerambursabile.
Realizarea programelor de investiţii publice presupunecapacitate administrativă şi parcurgerea mai multor paşibirocratici, o mare parte din banii alocaţi pe acest segmentajungând să fie cheltuiţi spre finalul anului.
Potrivit datelor prezentate recent de Andreea Paul Vass,consilierul economic al premierului Emil Boc, alocărilebugetare pentru investiţii publice au crescut în 2011 la 35,2mld. de lei, reprezentând 6,5% din PIB, faţă de 6,3% din PIB în2008, când s-a înregistrat vârful de creştere economică.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels