Eveniment

Guvernul Cioloş a aprobat bugetul, dar Consiliul Fiscal vorbeşte de abateri grave de la regulile de prudenţă

Guvernul Cioloş s-a văzut obligat să preia în cea mai mare parte indicatorii financiari imaginaţi de cabinetul fostului premier Victor Ponta

Guvernul Cioloş s-a văzut obligat să preia în cea mai mare parte indicatorii financiari imaginaţi de cabinetul fostului premier Victor Ponta

Autor: Iulian Anghel

10.12.2015, 00:07 1930

După ce au stat în dezbatere publică şase zile, proiectul bugetului de stat şi cel al bugetului asigurărilor sociale au fost aprobate la nivelul Executivului şi înaintate Parlamentului spre dezbatere.

La o creştere economică anticipată de 4,1% şi un PIB de 747 de miliarde de lei, Ministerul Finanţelor mizează pe venituri la bugetul general consolidat de 231 miliarde de lei (31% din PIB) şi estimează cheltuieli de 252 de miliarde de lei (33,8% din PIB), cu un deficit de 21 miliarde de lei.

Deficitul bugetar (cash) a fost estimat la 2,8% din PIB (21 miliarde de lei), ceea ce corespunde unui deficit ESA de 2,95% din PIB şi unui deficit structural de 2,73% din PIB.

Consiliul Fiscal a criticat ieri aceste cifre şi filosofia bugetului, arătând că acesta consemnează o abatere deliberată şi de amploare de la regulile fiscale şi poate conduce la derapaje pe deficit a căror corectare va genera costuri economice şi sociale mai mari decât beneficiile pe termen scurt ale relaxării fiscale.

„Proiectul de buget pe anul 2016 consemnează o abatere deliberată şi de amploare de la toate regulile fiscale instituite atât de legislaţia naţională, cât şi de tratatele europene semnate de România şi induce o vulnerabilizare de proporţii a poziţiei finanţelor publice complicând substanţial gestionarea acestora în eventualitatea manifestării unor şocuri adverse“, arată Consiliului Fiscal în opinia semnată de şeful instituţiei, Ionuţ Dumitru.

Consiliul acuză legiferarea concomitentă a unor reduceri de taxe şi a unor majorări de cheltuieli, ambele cu impact bugetar permanent, arătând că acestea sunt de natură să creeze premisele unei abateri de durată şi foarte dificil de corectat de la echilibrul bugetar.

Evaluările Consiliului Fiscal indică o probabilitate ridicată de apariţie a unui gap negativ de venituri la nivelul anului 2016 (de 0,3% din PIB), având drept sursă o probabilă supraevaluare a veniturilor din TVA. În aceste condiţii, Consiliul subliniază pericolul depăşirii deficitului maxim admis de 3% din PIB în 2016 şi cu atât mai mult în 2017, ca urmare a măsurilor de relaxare fiscală şi de majorare a salariilor.

Prin urmare, spune Consiliul, guvernul trebuie să accelereze măsurile de reformă structurală cu impact asupra ratei de colectare a veniturilor bugetare şi asupra eficienţei cheltuirii banilor publici.

Bugetul aprobat de guvern se bazează într-o proporţie covârşitoare pe datele şi proiecţiile moştenite de la guvernul Ponta. Pentru anul viitor acesta estimează o creştere eco­nomică de 4,1%, o majorare cu 3,5% a numă­rului mediu de salariaţi, în paralel cu diminuarea ratei şomajului, de la 5,1% la sfârşitul acestui an la 4,8% la finalul anului 2016. Câştigul salarial mediu brut pe economie ar urma să crească cu 7,2%, ceea ce ar crea premisele de majorare a câştigului salarial real pe economie cu 6,6%, estimează guvernul.

Majorările de indemnizaţii şi salarii vor avea drept efect creşterea cu aproximativ 13 miliarde de lei a cheltuielilor bugetare.

Cheltuielile cu investiţii cuprinse în bugetul general consolidat sunt de 37,7 miliarde lei. Creşterea faţă de 2015 este de 4 miliarde de lei.

 

Cifrele bugetului:

♦ Creşterea economică: 4,1%

♦ PIB nominal: 746,6 mld. lei

♦ Deficit cash: 2,8% din PIB (21 mld. lei)

♦ Deficit ESA: 2,95% din PIB

♦ Deficit structural: 2,73% din PIB (faţă de 1% din PIB convenit anterior cu UE în cadrul mecanismului MTO - Medium Term Objective)

♦ Inflaţia medie: 0,5%

♦ Veniturile bugetului general consolidat: 31% din PIB (231 mld. lei)

♦ Cheltuielile bugetului general consolidat: 33,8% din PIB (252 mld. lei)

♦ Cheltuielile de investiţii: 5,1% din PIB (37,7 mld. lei)

 

Contribuţiile la Pilonul II: plus 0,1 puncte în 2016 şi 0,9 în 2017

Guvernul amână până în 2017 termenul până la care contribuţiile pentru pensiile administrate privat să crească la plafonul maxim de 6%, astfel că anul viitor contribuţia va avansa cu 0,1 puncte, iar în 2017 se va majora cu alte

0,9 puncte procentuale. Măsurile au fost aprobate prin ordonanţa de urgenţă privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016. Măsura a fost criticată de Consiliul Fiscal. Contribuţiile la Pilonul II vor fi anul viitor de 5,1%. Raluca Ghinea - Mediafax
 

Bugetarii nu primesc tichete nici în 2016

Guvernul a aprobat ieri ordonanţa de urgenţă care prevede că personalul bugetar nu va primi nici anul viitor premii,

tichete de masă, tichete cadou, vouchere de vacanţă, indemnizaţii de ieşire la pensie, de trecere în rezervă sau retragere, excepţiile fiind aplicate şi în anii trecuţi.

Ordonanţa mai prevede că munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru se va compensa numai cu timp liber. Toţi bugetarii au primit majorări salariale de la 10-25%. Raluca Ghinea - Mediafax
 

Punctul de pensie creşte cu 5%, la 871,7 lei

Pensiile se vor indexa anul viitor cu 5%, în loc de 4,31%, cât reieşea din calculele anterioare, astfel că punctul de pensie va urca la 871,7 lei, de la 830,2 lei în acest an, potrivit unei ordonanţe de urgenţă aprobate ieri de guvern. Ordonanţa arată că, prin derogare de la prevederile legii privind sistemul unitar de pensii publice, în 2016 valoarea punctului de pensie se majorează cu 5%, la 871,7 lei. Pentru acest an, valoarea punctului de pensie a fost de 830,2 lei, iar anul trecut s-a situat la 790,7 lei. Raluca Ghinea - Mediafax

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO