Eveniment

Încă o promisiune: în 2018 vom avea o cale ferată între Gara de Nord şi Aeroportul Otopeni

Încă o promisiune: în 2018 vom avea o cale ferată...

Autor: Iulian Anghel

19.10.2016, 00:00 446

Legătura feroviară Gara de Nord - Aeroportul Henri Coandă Otopeni va fi finalizată în primăvara lui 2018, urmând să se construiască 2,3 kilometri de cale ferată, în timp ce aproximativ 17 kilometri vor fi reabilitaţi şi electrificaţi, a anunţat ieri Sorin Buşe, ministrul transporturilor. Proiectul unei linii de metrou care să lege Gara de Nord de Aeroportul Coandă, programată să devină funcţioanlă iniţial în 2018-2019 şi apoi în 2020, a fost aruncat în aceeaşi cutie de vechituri ca multe alte proiecte croite în ultimii 20 de ani. În urmă cu două săptămâni, Ionel Oprea, directorul tehnic al Metrorex, a susţinut că o astfel de linie nu poate fi gata până în 2021. Proiectul magistralei de metrou Gara de Nord – Aeroportul Coandă este evaluat la un miliard de euro plus TVA. Metrorex are în jur de 300 de milioane de euro dintr-un împrumut agreat în 2010 de România şi Agenţia Internatională de Cooperare a Japoniei. Restul banilor trebuie însă găsiţi din alte surse – fonduri UE, împrumuturi guvernamentale sau de la buget.

Strategia de dezvoltare a României pe următorii 20 de ani arată că proiectele la metrou au nevoie de 10 miliarde de euro.

Dar guvernul nu a identificat deocamdată decât fonduri de 683 de milioane de euro de la UE şi 200 mil. euro din buget. Adică sub nivelul de finanţare cerut de o singură linie, cea până la aeroport. De asemenea, calea ferată ar avea nevoie şi ea de peste 14 miliarde de euro, dar nu are decât 4,4 mld. euro finanţare identificată. Se face din aceşti bani calea ferată până la aeroport? Ministrul transporturilor a susţinut ieri, citat de Mediafax, că lucrările nu sunt scumpe. Costul total al intervenţiei ar fi de 88,8 milioane de euro, inclusiv TVA şi va fi asigurat din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul de stat.

Călătoria Bucureşti-Otopeni va dura 18 minute, iar preţul unui bilet întreg va costa 3,9 lei. Construcţia liniei ferate va asigura legătura Aeroportului Otopeni cu Gara de Nord Bucureşti, cu cartierele şi localităţile limitrofe Bucureştiului, inclusiv Polul de Cercetare „Laser Valley”, dar şi cu reţeaua feroviară naţională.

„Dorim să asigurăm legătura aeroportului nu numai cu Bucureştiul, dar şi cu alte oraşe, Ploieşti, Brasov, ca oamenii să poată ajunge la Otopeni şi ne gândim chiar la legături poate cu sudul Bulgariei, să atragem pasagerii care altfel ar merge la Sofia, să vină într-un timp relativ scurt aici, la Otopeni”, susţine ministrul transporturilor­.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO