Eveniment

Întoarcere în timp: după investiţii de 1 mld. euro, trenul face până la mare tot cât făcea acum 20 de ani

Întoarcere în timp: după investiţii de 1 mld. euro, trenul face până la mare tot cât făcea acum 20 de ani

Autor: Andreea Mioara Neferu

15.07.2011, 00:05 1504

După cinci ani de reabilitări şi investiţii de peste 900 demilioane de euro, CFR se pregăteşte să anunţe prima victorie:începând de astăzi, durata unei călătorii cu trenul de la Bucureştila Constanţa se va reduce cu o oră şi 30 de minute faţă de varatrecută, până la două ore şi 30 de minute.

Problema vizavi de această cale ferată este că şi în urmă cu 20de ani drumul până la mare cu trenul avea aceeaşi durată, de douăore şi jumătate, astfel că reparaţiile pe care Mi­nisterulTransporturilor şi Infrastructurii le-a realizat nu aduc niciunprogres faţă de începutul anilor '90.

De asemenea, un alt neajuns al reabilitării căii ferate estefaptul că numai patru trenuri rapid, din totalul de 20 de trenuricare circulă între Bucureşti şi Constanţa, vor parcurge distanţa de224 de kilometri între cele două localităţi în două ore şijumătate. Pe site-ul infofer.ro deja au apărut modificări privinddurata călătoriilor începând cu 15 iulie, dar vor exista încontinuare trenuri accelerat care vor parcurge aceeaşi distanţă înpeste trei ore, unul dintre acestea, pe relaţia Bucureşti -Constanţa, ur­mând să parcurgă cei 224 de kilometri ai căii ferateîn 3 ore şi 13 minute.

Lucrările la calea ferată spre litoral, care face parte dinCoridorul IV de transport paneuropean, se vor încheia în 2012,urmând ca de anul viitor durata drumului de la Bucureşti laConstanţa să fie de două ore şi 15 minute, iar trenurile să circulecu 160 de kilometri la oră pe mai bine de 70% din tronsonul de 224de kilometri, anunţă CFR.

Modernizarea acestei căi ferate se ridică la puţin peste 913milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilorprezentate de Ministerul Transporturilor.

Lucrările la reabilitarea liniei de cale ferată Bucureşti -Constanţa au început în 2006 sub conducerea lui Gheorghe Dobre,ministrul trans­porturilor, construcţiilor şi turismului la aceavreme, şi aveau ca termen iniţial de finalizare anul 2009.

"Deocamdată vom face doar două ore şi 30 de minute pentru cădoar o parte din lucrări sunt finalizate şi, de ase­me­nea, existănişte perioade tehnice în care trenurile nu au voie să circulechiar la viteza maximă proiectată. Mai mult, trebuie să luăm înconsiderare şi faptul că podurile de la Feteşti-Cernavodă nu suntîncă finalizate şi că această porţiune, deşi de doar 2-3 kilometri,şi durata călătoriei creşte cu aproxi­mativ 15 minute", a afirmatŞtefan Roşeanu, secretar general al Asociaţiei Industriei Feroviaredin România.

Situaţia căilor ferate a fost puternic criticată la începutullunii iunie de inginerii feroviari şi de oficialii AsociaţieiGenerale a Inginerilor din România (AGIR), care au arătat căinfrastructura din România ultimilor 20 de ani este dramatică dincauza dezinteresului Guvernului, în condiţiile în care nu există ostrategie coerentă, iar infrastructura feroviară rămâne slabfinanţată.Căile ferate române primesc de la buget mai puţinesubvenţii decât administraţia drumurilor, cu toate că tendinţa înUniunea Europeană este de încurajare a transportului pe caleaferată, mult mai nepoluant şi mai sigur. Anul trecut s-au alocatdoar 50 de milioane de lei (12,5 mil. euro) pentru lucrări dereparaţii şi întreţinere a căii ferate, o sumă de cinci ori maimică decât cea primită pentru drumuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO