Eveniment

Jucătorii din auto protestează: Politicienii vor să profite de alegeri şi să transforme România într-un cimitir auto

Jucătorii din auto protestează: Politicienii vor să...

Autor: Bogdan Alecu

25.10.2016, 00:03 801
Politicienii, dar şi guvernul au în plan eliminarea timbrului de mediu în perioada următoare, lansând în dezbatere publică proiectul exact înaintea alegerilor din luna decembrie a acestui an, în condiţiile în care dispariţia taxei ar majora puternic importul de maşini vechi şi poluante.

Astfel, după ce Ministerul Mediului a descoperit în vara acestui an faptul că în România se importă ilegal tone de deşeuri, acum acelaşi minister vrea să dea drumul vehiculelor uzate să intre liber în ţară.

Actualul timbru de mediu adus la situaţia în care 75% din maşinile intrate în ţară sunt Euro 4, 5 şi 6 şi numai 25% sunt mai poluante. Mai mult, o a doua problemă o reprezintă maşinile cu volan pe dreapta, pe care statul român le lasă să intre în ţară fără probleme, cu toate că în 90% din accidentele în care au fost implicate şoferul maşinii cu volan pe dreapta a fost vinovat, potrivit datelor din piaţă.

În ceea ce priveşte poluarea în Europa, în 2012 peste 28.000 de oameni au murit din cauza aerului populat, iar acum România va concentra cea mai mare parte a poluării prin aceste importuri.

Cu toate că politicienii şi ministrul mediului au catalogat actualul timbru de mediu intrat în vigoare în martie 2013 ilegal, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) precizează că deciziile Curţii Europene de Justiţie nu stabilesc ilegalitatea formulei de calcul sau a cuantumului timbrului, ci a modului său de aplicare, respectiv faptul că sunt scutite de plata acestuia autove­hiculele pentru care s-a achitat anterior (înainte de martie 2013) una din variantele taxei de poluare.

„Ca urmare, soluţia simplă şi rapidă de rezolvare a problemei este cuprinsă chiar în formularea deciziilor CJUE şi ea poate fi cea de menţinere a actualei formule a Timbrului de Mediu, dar cu eliminarea exceptării prevăzute în OUG 9/2013 pentru autove­hiculele pentru care anterior instituirii Tim­brului de Mediu (martie 2013) s-a achitat o formă a taxei de poluare, iar aceasta nu a fost recuperată (dar care oricum va trebui restituită, iar Ministerul Mediului s-a angajat la acest lucru prin OUG 40/2015)“, menţionează APIA.

În ultima vreme au fost vehiculate în spaţiul public mai multe propuneri de eliminare a timbrului de mediu pentru autovehiculele înmatriculate în România şi de înlocuire a acestui sistem cu o taxă pe carburant.

Potrivit unui studiu recent efectuat de PwC România, un astfel de sistem nu va rezolva problema de fond a României în ceea ce priveşte sectorul auto şi anume: existenţa unui parc auto îmbătrânit şi po­luant. Ca să nu spunem că o astfel de eliminare ar şterge de la bugetul fondului de mediu aproximativ 570 mil. lei anual (echivalentul sumei colectate în 2015 din taxa de timbru) şi ar anula toate eforturile făcute în cei 12 ani de derulare a programului „Rabla“.

„Varianta propusă, printre alţii şi de autorităţile de mediu, de înlocuire a timbrului de mediu cu o taxă pe carburant considerăm că nu respectă principiul „poluatorul plăteşte”, distribuind povara taxării pe umerii tuturor proprietarilor de autovehicule, indiferent de clasa de motorizare şi deci de noxele pe care le emit. Din acest punct de vedere, aceasta falsă soluţie ar încuraja de fapt înmatricularea şi mai multor autovehicule vechi poluante, mai ales dacă se va aplica o taxă pe carburant de 5 bani pe litru (sub 1% din preţul la pompă) care ar putea chiar sa treacă neobservata de către consumatori având în vedere fluctuaţiile zilnice ale preturilor carburanţilor. Astfel, considerăm ca această taxă este de natură să agraveze problemele cu care România se confruntă deja.

În situaţia în care autorităţile fiscale şi de mediu din România ar lua decizia de  eliminare a timbrului de mediu, această decizie ar putea genera o depreciere semnificativă a parcului auto naţional prin creşterea importului de autovehicule vechi, poluante  cu impact asupra siguranţei în trafic şi ar dăuna sănătăţii populaţiei, ca urmare a creşterii cantităţii de emisii poluante.

De altfel, taxe similare cu timbrul de mediu au fost instituite şi de alte 19 state membre ale Uniunii Europene.

În acest context, şi luand în calcul exemplele unor ţări precum Germania bunăoară, care aplică un sistem dual de impozitare centrat pe componente de protejare a mediului înconjurător (norma de poluare, emisii CO2, noxe, etc) este un moment oportun de regândire a modului de aplicare a impozitului pe mijloace de transport.

Considerăm că numai prin implementarea unui sistem de impozitare care să cuprindă atât timbrul de mediu cât şi o nouă formulă a impozitului anual auto, care ar trebui regândit astfel încât să ţină seama de emisiile de CO2 şi norma Euro, se poate ajunge, în timp, la o înnoire a parcului auto naţional, care să conducă la reducerea poluării, obiectiv major al oricărei strategii de mediu corecte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO