Eveniment

La târgul de joburi pentru studenţi, tinerii aleg mai degrabă programele de internship decât joburile full time

Printre angajatorii care au fost prezenţi la ASE Job & Internship Fair  se mai numără KPMG, Mega Image, Orange, P&G, Lidl, Banca Naţională a României, HP, Rompetrol, Genpact, PwC, Henkel, ING sau Coca-Cola Hellenic.

Printre angajatorii care au fost prezenţi la ASE Job & Internship Fair se mai numără KPMG, Mega Image, Orange, P&G, Lidl, Banca Naţională a României, HP, Rompetrol, Genpact, PwC, Henkel, ING sau Coca-Cola Hellenic.

Autor: Corina Mirea

03.04.2014, 00:03 1373

Peste 20 de companii de pe plan local au scos la concurs aproximativ 1.900 de locuri de muncă şi poziţii în programe de internship la cea de-a doua ediţie a târgului de cariere organizat de Uniunea Studenţilor Academiei de Studii Eco­nomice din Bucureşti (USASE). De la ora 10.00, studenţii ASE au început să se perinde ieri pe la standurile angaja­torilor, în speranţa de a-şi face loc pe „lista scurtă“ a companiilor.

Surprinzător însă, cei mai mulţi tineri au spus că şi-ar dori să obţină o poziţie într-un program de internship pe perioada verii şi nu un job full time, pentru a putea să se ducă în continuare la cursuri sau doar ca să cunoască mai bine compania şi domeniul în care vor să lucreze. Semn că au înţeles faptul că angajatorii nu mai acceptă nici măcar pe poziţii de entry-level persoane care să nu fi făcut măcar un internship sau câteva ore de voluntariat înainte de primul job.

„Nu vreau să mă angajez încă, îmi doresc să prind un loc într-un program de internship pentru că în momentul acesta un job ar presupune sacrificarea unui timp considerabil din cel alocat facultăţii. Pentru mine, acum, studiul este foarte important şi aş vrea să intru într-o companie pentru a învăţa mai mult despre pieţele de capital. Nu mă grăbesc să îmi caut un loc de muncă pentru că ai mei încă mă pot susţine financiar şi mi-aş dori ca după terminarea studiilor să fac un master în străinătate şi abia după ce îl termin să mă angajez, ca să fiu cât mai bine pregătit“, spune Cristi, 20 de ani, din Suceava, student în anul doi la finanţe. El şi-ar dori ca anul viitor să fie acceptat la o facultate din Olanda, unde să poată să se specializeze în investment banking, domeniu slab dezvoltat în România, pentru ca ulterior să se angajeze în industrie la Londra.

Chiar şi oferta angajatorilor însă a înclinat mai mult spre programele de internship la această ediţie, 57% din poziţiile scoase la concurs fiind dedicate internilor, restul fiind joburi full time. Ieri, cele 23 de companii care au fost prezente la târg s-au „bătut“ pe un număr de aproximativ 8.000 de studenţi care vor absolvi anul acesta ASE (licenţă şi master). Şi pentru Claudia, o tânără de 21 de ani, studentă tot în anul doi, însă la relaţii economice internaţionale, un job în afara graniţelor este cea mai bună soluţie.

Anul viitor, ea vrea să se înscrie la un master la o facultate din Spania, unde să poată continua specializarea urmată la ASE.

„Nu am lucrat până acum, am făcut doar un stagiu de practică într-o bancă şi am venit la târg tot cu gândul de a găsi un program de internship pe perioada verii. Nu cred că ar fi o idee bună să încep să lucrez de acum, pentru că nu vreau să neglijez facultatea. Dar mi-ar plăcea să mai fac un internship într-o companie pe marketing sau management“, explică ea. În condiţiile în care s-ar ivi oportunitatea unui loc de muncă anul viitor sau imediat după terminarea studiilor, tânăra spune că nu ar accepta să lucreze pe un salariu mai mic de 1.200 de lei (în jur de 270 de euro), având în vedere că nu are experienţă relevantă pe piaţa muncii.

Sunt însă şi tineri care nu au venit „ţintit“ la târg şi care şi-ar dori orice job doar pentru a intra în rândul oamenilor cu un loc de muncă, nu pentru că s-ar simţi presaţi de lipsa banilor, spre exemplu.

„Simt că este momentul să-mi caut un job, am şi aşteptat perioada asta a târgurilor. Nu vreau să mă angajez pentru că am nevoie de bani, ci pentru că un venit suplimentar este binevenit, dar şi pentru că simt că trebuie să intru în rândul oamenilor cu loc de muncă. Nu pot spune că îmi doresc ceva anume, aş accepta orice job, dar m-aş descurca pe o poziţie administrativă“, afirmă Aurel, 23 de ani, student în anul întâi la masterul de comunicare în afaceri din cadrul ASE. El spune că nu ar accepta să primească de la primul job mai puţin de 300 de euro şi că ar prefera să lucreze într-o bancă, unde salariile sunt mai mari de cât în alte industrii.

Printre companiile care au venit la târg doar cu oferte de joburi full time se numără firma de consultanţă şi audit EY, care caută tineri pentru poziţii entry-level în Bucureşti, dar şi Timişoara (pe audit, taxe şi advisory).

Dezorientarea, susţin unii dintre angajatori, s-a văzut ieri pe feţele mai multor tineri care s-au prezentat la târg. Încă există studenţi care nu ştiu ce poziţie ar vrea să ocupe într-o companie, ce face, efectiv, organizaţia pentru care aplică sau cum să se „vândă“ în faţa recruiterului.

„Am venit cu o ofertă personalizată, adaptată profilului celor care vin la acest targ de joburi,  şi anume, studenţi care au nevoie să îşi crească nivelul de angajabilitate. Cum se poate realiza acest lucru? În primul rând,  să facă foarte bine ceea ce fac în prezent, să înveţe. În acelaşi timp, să fie deschişi la oportunităţi de tipul internshipurilor, voluntariatelor, workshop-urilor, pentru a avea un bagaj variat de  cunoştinţe, să fie cu adevărat pregătiţi atunci când încep să-şi caute un loc de muncă“, a precizat Adela Jansen, directorul de HR al BRD, grup cu aproximativ 9.000 de angajaţi pe plan local. Ea susţine că un program de internship este o ocazie pentru tineri de a vedea care este viaţa dintr-o companie, cultura organizaţiei respective, dar şi desfăşurarea anumitor procese în realitate.

„Dincolo de aspectele pur profesionale, internshipul reprezintă şi o excelentă ocazie de a-şi dezvolta competenţe comportamentale (comunicare, vânzare, project management, etc). Anual, în jur de 1.300 de stagiari trec prin BRD, într-o formă sau alta“, mai spune Jansen.

La târgul organizat ieri în cadrul ASE, cele mai multe oferte de joburi şi internshipuri au vizat domenii precum cel financiar-bancar, contabilitate, audit, taxe, vânzări şi achiziţii.

Printre angajatorii care au fost prezenţi la ASE Job & Internship Fair (unde au fost organizate şi workshop-uri începând cu data de 31 martie) se mai numără KPMG, Mega Image, Orange, P&G, Lidl, Banca Naţională a României, HP, Rompetrol, Genpact, PwC, Henkel, ING sau Coca-Cola Hellenic.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 03.04.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO