Eveniment

„Marea infrastructură“ va fi vedetă la finanţarea UE între 2014-2020

Foto Shutterstock

Autor: Iulian Anghel

29.04.2013, 00:06 1388

„Marea Infrastuctură“ va fi cel mai important program opera­ţional sec­torial (POS) ce va fi finanţat în exer­ci­ţiul financiar multianual al UE 2014-2020.

Deocamdată, Co­mi­sia Euro­pea­nă aşteaptă să vadă câţi bani va pune Gu­vernul de la Bucureşti în proiectele de infra­struc­tură (în între­ţi­nerea celor exis­tente şi în pro­iectele viitoare) pen­tru a decide câţi bani va da, la rându-i, pen­tru aces­te proiecte.

De aceas­tă dată Bru­xel­lesul vrea să ştie, de pildă, ce pro­cent din PIB va aloca Gu­ver­nul pen­tru fi­nan­ţarea in­fra­struc­turii de trans­port – cel mai bine finan­ţat pro­gram şi în exer­ciţiul financiar 2007-2013 (4,5 mld. euro prin POS-T), dar care are şi cea mai sla­bă rată de absorb­ţie, sub 7% din total.

În perioada de programare 2014-2020, Ministerul Fondurilor Euro­pe­ne va gestiona cea mai mare parte a ba­nilor alo­caţi pentru progra­mele struc­tu­rale – 21,8 mld. euro în total (alte pes­te 18 mld. eu­ro merg la dezvoltare ru­rală, pescuit şi plăţi directe). Alo­ca­rea ge­nerală este sta­bilită, dar nu şi cea pentru fiecare program în parte.

Structura progra­me­lor va fi diferită faţă de pro­gramarea 2007-2013 – dispar ce­l mai bine fi­nan­ţate programe ope­ra­ţio­nale, POS-T şi POS Me­diu, cu o fi­nan­ţare cu­mu­lată de aproape 10 mld. euro în actualul exer­ciţiu financiar mul­ti­anual. Ele vor fi incluse într-un pro­gram mamut „POS Infra­struc­tură“ care va mai cu­prinde, pe lân­gă „trans­por­turi“ şi „mediu“, „auto­străzi“ şi „energie“.

Toate cele patru domenii de mai sus vor fi gestionate de aşa-numitele Or­ga­nis­me Intermediare (OI), aflate în sub­ordinea Autorităţii de Management (AM) care va fi Ministerul Fondurilor Eu­ro­pene. Astfel, ministrul de resort Eu­gen Teodorovici va deveni una din­tre cele mai importante piese ale Guver­nului de la Bucureşti (chiar şi în ciuda fap­tului că fondurile UE reprezintă doar 2% din PIB-ul anual al României).

Este o centralizare clară a gestio­nă­rii fondurilor – doar trei ministere vor avea calitate de autoritate de manage­ment – Ministerul Fondurilor Euro­pe­ne, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Mi­nisterul Agriculturii, faţă de opt, în actualul exerciţiu financiar.

 

Cum vor arăta vitoarele programe operaţionale

POS Marea infrastructură

Va coordona Organismul intermediar (OI) Transport (actualul POS T, care nu va mai fi autoritate de management, ci doar organism intermediar), OI Autostrăzi, OI Mediu (actualul POS Mediu) şi OI Energie. Autoritatea de management va fi Ministerul Fondurilor Europene (acum autorităţile sunt ministerele Transporturilor şi Mediului)

POS Competitivitate

Va coordona OI Cercetare/dezvoltare/industrie.  OI Agenda digitală. Autoritatea de management va fi Ministerul Fondurilor Europene (Ministerul Economiei, în prezent).

Programul Operaţional Regional.

Va coordona OI Regionale/ competitivitate/IMM şi OI Turism. Autoritate de management va fi Ministerul Dezvoltării Regionale (ca şi în prezent).

PO Asistenţa Tehnică

Este un program mic, ca şi în actuala etapă de programare unde are alocate 160 mil. euro. Autoritatea de management va fi Ministerul Fondurilor Europene.

POS Fond Social (actual POSDRU)

Va coordona OI Educaţie şi OI Ocupare şi intruziune socială. Autoritatea de management va fi Ministerul Fondurilor Europene (acum este Ministerul Muncii).

PO Capacitate Administrativă

Autoritatea de management va fi Ministerul Fondurilor Europene (ca şi până acum).

Dezvoltarea rurală şi plăţile directe – separate de fondurile structurale, dar cu care va interacţiona - şi care va avea între 2014 şi 2020 peste 18 mld. euro, nu suferă modificări de structură, rămând în gestionarea Ministerului Agriculturii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO