„Marea Infrastuctură“ va fi cel mai important program operaţional sectorial (POS) ce va fi finanţat în exerciţiul financiar multianual al UE 2014-2020.
Deocamdată, Comisia Europeană aşteaptă să vadă câţi bani va pune Guvernul de la Bucureşti în proiectele de infrastructură (în întreţinerea celor existente şi în proiectele viitoare) pentru a decide câţi bani va da, la rându-i, pentru aceste proiecte.
De această dată Bruxellesul vrea să ştie, de pildă, ce procent din PIB va aloca Guvernul pentru finanţarea infrastructurii de transport – cel mai bine finanţat program şi în exerciţiul financiar 2007-2013 (4,5 mld. euro prin POS-T), dar care are şi cea mai slabă rată de absorbţie, sub 7% din total.
În perioada de programare 2014-2020, Ministerul Fondurilor Europene va gestiona cea mai mare parte a banilor alocaţi pentru programele structurale – 21,8 mld. euro în total (alte peste 18 mld. euro merg la dezvoltare rurală, pescuit şi plăţi directe). Alocarea generală este stabilită, dar nu şi cea pentru fiecare program în parte.
Structura programelor va fi diferită faţă de programarea 2007-2013 – dispar cel mai bine finanţate programe operaţionale, POS-T şi POS Mediu, cu o finanţare cumulată de aproape 10 mld. euro în actualul exerciţiu financiar multianual. Ele vor fi incluse într-un program mamut „POS Infrastructură“ care va mai cuprinde, pe lângă „transporturi“ şi „mediu“, „autostrăzi“ şi „energie“.
Toate cele patru domenii de mai sus vor fi gestionate de aşa-numitele Organisme Intermediare (OI), aflate în subordinea Autorităţii de Management (AM) care va fi Ministerul Fondurilor Europene. Astfel, ministrul de resort Eugen Teodorovici va deveni una dintre cele mai importante piese ale Guvernului de la Bucureşti (chiar şi în ciuda faptului că fondurile UE reprezintă doar 2% din PIB-ul anual al României).
Este o centralizare clară a gestionării fondurilor – doar trei ministere vor avea calitate de autoritate de management – Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Ministerul Agriculturii, faţă de opt, în actualul exerciţiu financiar.
Cum vor arăta vitoarele programe operaţionale
POS Marea infrastructură
Va coordona Organismul intermediar (OI) Transport (actualul POS T, care nu va mai fi autoritate de management, ci doar organism intermediar), OI Autostrăzi, OI Mediu (actualul POS Mediu) şi OI Energie. Autoritatea de management va fi Ministerul Fondurilor Europene (acum autorităţile sunt ministerele Transporturilor şi Mediului)
POS Competitivitate
Va coordona OI Cercetare/dezvoltare/industrie. OI Agenda digitală. Autoritatea de management va fi Ministerul Fondurilor Europene (Ministerul Economiei, în prezent).
Programul Operaţional Regional.
Va coordona OI Regionale/ competitivitate/IMM şi OI Turism. Autoritate de management va fi Ministerul Dezvoltării Regionale (ca şi în prezent).
PO Asistenţa Tehnică
Este un program mic, ca şi în actuala etapă de programare unde are alocate 160 mil. euro. Autoritatea de management va fi Ministerul Fondurilor Europene.
POS Fond Social (actual POSDRU)
Va coordona OI Educaţie şi OI Ocupare şi intruziune socială. Autoritatea de management va fi Ministerul Fondurilor Europene (acum este Ministerul Muncii).
PO Capacitate Administrativă
Autoritatea de management va fi Ministerul Fondurilor Europene (ca şi până acum).
Dezvoltarea rurală şi plăţile directe – separate de fondurile structurale, dar cu care va interacţiona - şi care va avea între 2014 şi 2020 peste 18 mld. euro, nu suferă modificări de structură, rămând în gestionarea Ministerului Agriculturii.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels