Eveniment

Mari nemulţumiri pe infrastructură: guvernul vrea desfiinţarea CNADNR

Mari nemulţumiri pe infrastructură: guvernul vrea...

Autor: Sorin Pâslaru

23.06.2016, 00:07 9825

Ministerul Transporturilor a cheltuit pe primele cinci luni pentru investiţii în infrastructură doar 10% din banii alocaţi în 2016, iar CNADNR ar urma să fie desfiinţată prin preluarea într-o altă structură a unor mari proiecte strategice, au spus pentru Ziarul Financiar mai multe surse apropiate unor înalţi oficiali.

„Există o mare nemuţumire la nivel înalt privind chel­tui­rea banilor pentru autostrăzi. Rezultatele sunt catas­trofale“, au spus sursele citate. Guvernul inten­ţionează să definească o serie de mari proiecte strategice – printre care centura Bucureştiului, Sibiu-Piteşti, coridorul IV, autostrada Transilvania - care să fie scoase de la CNADNR şi administrate separat.

Datele de la Ministerul Finanţelor privind execuţia cheltuielilor bugetare ale Ministerului Transporturilor pe primele cinci luni ale anului arată că cheltuielile de inves­tiţii la „Drumuri şi poduri“ au fost de doar 90 milioane de lei (20 milioane de euro) din cele 2,4 miliarde de lei cheltuieli totale făcute de acest minister.

„Sunt proiecte blocate din diverse motive: lipsa de autorizaţii de construcţie, revizia acordurilor de mediu, întârzierea procedurilor de expropriere suplimentară. Se blochează hârtiile la oameni“, a spus sursa citată.

Ministerul Transporturilor are alocate pentru anul acesta 11,8 miliarde de lei conform Legii  bugetului de stat pe 2016, deci la 2,4 mld. lei deconturi la cinci luni a cheltuit 20% din sumă, deşi ar fi trebuit să cheltuie 40% dacă aceste plăţi s-ar desfăşura liniar, în sume egale lunar pe parcursul anului. 

Din aceste plăţi efectuate însă, în top este subvenţia pentru susţinerea transportului feroviar de călători (CFR Călători) – 465 milioane de lei, apoi subvenţia pentru întreţinerea infrastructurii feroviare (CFR SA) – 387 milioane de lei.

La categoria drumuri şi poduri pe primul loc este suma plătită pentru întreţinerea infrastructurii rutiere, de 281 milioane de lei. În toată descrierea poziţiilor de cheltuieli făcute de Ministerul Transporturilor şi postate pe site-ul mfinante.ro la noua categorie creată de Ministerul Finanţelor, în 2016 pentru transparenţă bugetară nu există cuvântul „autostrăzi“.

Compania Naţională de Drumuri, care are un buget de circa 4 miliarde de lei în 2016, nu are cheltuielile lunare publicate pe site-ul mfinante.ro la Transparenţă bugetară. Andreea Gheorghe, purtător de cuvânt al ministrului de finanţe, a explicat că Ministerul Finanţelor a creat acest nou subsite al Finanţelor, Transparenţă bugetară, dar este „la latitudinea companiilor naţionale sau a altor instituţii să publice datele pe site“.

Contactaţi de ZF pentru explicaţii, oficialii Ministerului Transporturilor nu au răspuns până ieri la închiderea ediţiei  care este stadiul cheltuirii banilor alocaţi pentru autostrăzi în 2016.

O evaluare negativă a ritmului de cheltuire a banilor pentru investiţii fusese făcute deja de către Ministerul de Finanţe în raportul privind execuţia bugetară pe primele trei luni din 2016: 

„Cheltuielile bugetare  pentru investiţii efectuate în primul trimestru sunt mult sub cele estimate. Nivelul scăzut al cheltuielilor de natura investiţiilor reflectă o întârziere în graficul de execuţie a lucrărilor, însă plăţile urmează a fi realizate în următoarele luni.  Este necesar ca la nivelul ordonatorilor principali de credite să fie luate măsuri care să conducă la diminuarea discrepanţelor între cheltuielile programate şi cele efectuate, precum şi în ceea ce priveşte creşterea gradului de absorbţie a fondurilor externe nerambursabile“, se arăta în comunicatul Finanţelor care a însoţit execuţia bugetară la trei luni.

Ritmul prea redus de cheltuire a banilor pentru investiţii a fost principala critică ce s-a adus guvernului Ponta în 2015, care a fost acuzat că a sacrificat autos­trăzile pentru a ţine deficitul buge­tar sub control în contextul scăderii TVA la alimente introduse în iunie 2016.

Guvernul Cioloş nu reuşeşte la rândul său să spargă blocajul de la CNADNR, una din instituţiile cele mai închise, un adevărat „stat în stat“ care în mod real nu dă socoteală nimănui: nici ministrului transporturilor, nici premierului sau preşedintelui.

Astfel, România cheltuie an de an câte 1 - 1,5 mld. euro pentru şosele şi au­tos­trăzi, dar banii se duc în reabilitări de drumuri, proiectele de autostradă sunt mult întârziate iar zeci de milioane de euro sunt cheltuite pe studii de feza­bilitate care nu se mai folosesc ulterior.

Nici măcar rapoartele Curţii de Conturi sau ale Consiliului Concurenţei, care au criticat în repetate rânduri modul de cheltuire a banilor publici de către CNADNR, nu au avut efect. Desfiinţarea CNADNR devine practic singura soluţia în faţa lipsei de rezultate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO