Eveniment

Master Planul pe Transport: niciun proiect concret, doar investiţii ce vor fi „testate“

Dan Şova, ministrul transporturilor: Master Planul va fi aprobat de guvern până la 30 iunie. Foto Marius Dumbrăveanu

Dan Şova, ministrul transporturilor: Master Planul va fi aprobat de guvern până la 30 iunie. Foto Marius Dumbrăveanu

Autor: Andreea Neferu

17.04.2014, 00:05 329

Documentele publicate pe site-ul Au­torităţii de Management al Progra­mu­lui Operaţional Sectorial Transport (AMPOST), care se doreau a fi o primă va­riantă a Master Planului General de Trans­port, ce va stabili ce investiţii sunt ne­cesare în infrastructura de transport, nu prezintă niciun proiect concret care ar urma să fie realizat în România pe termen mediu şi lung.

„M-a anunţat astăzi ministrul Şova (mi­nistrul transporturilor – n.red.) că, în sfârşit, Master Planul de transport, lista proiectelor considerate admise pentru Master Planul de transport - e vorba de 530 de proiecte, transport rutier, feroviar, naval, aerian şi intermodal - vor fi puse în dezbatere publică şi, pe baza acestora, România va transmite mai departe către Comisia Europeană proiectele concrete, după dezbatere publică şi după toate procedurile“, a anunţat premierul Victor Ponta, în şedinţa de ieri a Guvernului.

În realitate însă, cele 530 de pro­iec­te reprezintă doar propuneri „admise“ a fi testate pentru a se vedea dacă se vor încadra în master plan sau nu. Spre exemplu, în domeniul autostrăzilor, există 29 de tronsoane de autostrăzi ce ar urma să fie testate, majoritatea fiind însă cele deja propuse de guvernul Ponta încă din iarna anului trecut a fi construite până în 2020. Printre tronsoanele de autostrăzi noi care vor fi analizate se numără Arad-Oradea sau Timişoara-Moraviţa.

În rest, pe site-ul AMPOST sunt pu­blicate ghiduri şi metodologii de realizare a master planului.

Ministrul transporturilor Dan Şova anunţase anterior că la jumătatea lunii aprilie va fi publicat Master Planul Ge­ne­ral de Transport. Ministerul Trans­porturilor susţine că pentru elaborarea şi aprobarea finală a master planului, în perioada următoare acest prim draft publicat ieri va fi supus dezbaterii publice, urmând apoi să fie realizată testarea proiectelor şi prioritizarea lor. „Definitivarea celui de-al doilea draft al master planului şi propunerea pentru aprobare în Guvernul României este stabilită pentru 30 iunie 2014“, potrivit Ministerului Transporturilor. 

„Ministerul Transporturilor a publicat ieri şi astăzi (marţi şi miercuri – n.red.) frânturi din ceea ce  ar trebui să fie MasterPlanul General de Transport al României. Documentele nu sunt însă decât o mică parte din ceea ce ar trebui să fie o strategie de dezvoltare a infrastructurii de transport până în 2030“, spune Alexandru Nazare, fost ministru al transporturilor.

Doar jumătate din cei aproape 80.000 de kilometri de drumuri din România au o calitate bună, potrivit unui raport privind definierea problemelor din infrastructura românească, publicat pe site-ul AMPOST.

„Numai 50% din reţeaua naţională (de drumuri –n.red.) este considerară a fi de calitate bună, alte 30% sunt considerate de calitate medie, iar 20% de calitate slabă“, potrivit acestui raport.

Firma AECOM este consultantul statului la realizarea Master Planului de Transport care stă la baza pregătirii proiectelor finanţate din fonduri europene în perioada 2014-2020, dar şi la estimarea cererii de transport pentru termen mediu şi lung. Valoarea contractului de realizare a master planului, semnat în 2012, se ridică la 9,5 milioane de lei (2,1 milioane d euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO