Eveniment

Megalicitaţia de 2 mld. lei pentru trenurile Magistralei 5 de Metrou a ajuns la DNA

Licitaţia vizează achiziţia a minimum 43 şi maximum 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon

Licitaţia vizează achiziţia a minimum 43 şi maximum 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon

Autor: Ioan Dornescu

28.04.2015, 00:05 283

Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a suspendat soluţionarea contestaţiilor depuse de Alstom Transport, parte a grupului francez Alstom, şi Astra Vagoane Călători, deţinută de omul de afaceri Valer Blidar, la licitaţia pentru trenurile noi de metrou organizată de Metrorex, o afacere uriaşă de aproape 2 mld. lei cu TVA (440 mil. euro), după ce Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) a intrat pe fir, licitaţia fiind acum în atenţia procurorilor.

Soluţionarea contestaţiilor a fost oprită până la finalizarea dosarului iniţiat de DNA. Instituţia a respins şi o cerere venită din partea administratorului metroului bucureştean, care a solicitat suspendarea procedurii de atribuire.

Alstom şi Astra Vagoane au contestat la finele lunii martie licitaţia organizată de Metrorex pentru cumpărarea a 51 trenuri noi pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, atribuită companiei spaniole CAF. Subsidiara Alstom a cerut anularea deciziei autorităţii contractante prin care oferta depusă de Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) a fost considerată admisibilă şi declarată câştigătoare, precum şi obligarea Metrorex la continuarea procedurii de atribuire în sensul reluării acesteia, prin reanalizarea şi evaluarea ofertelor CAF şi Alstom. La rândul lor, reprezentanţii Astra Vagoane Călători au solicitat CNSC, printre altele, să constate nelegalitatea şi netemeinicia rezultatului procedurii de atribuire şi să o anuleze.

Deciziile CNSC, de suspendare a soluţionării contestaţi­ilor Astra şi Alstom, respectiv de respingere a cererii de suspendare a procedurii de atribuire, venită din partea Metrorex, pot fi atacate în termen de zece zile de la comunicare.

Reprezentanţii CNSC declarau la jumătatea lunii aprilie că aşteaptă răspunsul DNA privind eventuale nereguli anchetate în legătură cu desfăşurarea procedurii organizate de Metrorex. Preşedintele CNSC Lehel-Lorand Bogdan a confirmat ieri pentru ZF că a fost primită confirmarea din partea DNA privind începerea urmăririi penale împotriva a patru persoane din cadrul Metrorex, iar în aceste condiţii instituţia pe care o conduce a decis suspendarea soluţionării contestaţi­ilor.

Licitaţia cu o valoare estimată de aproximativ 440 milioane euro, cu TVA, vizează achiziţia a minim 43 şi maxim 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, cu 258, respectiv 306 vagoane, printr-un acord-cadru cu până la patru contracte subsecvente.

Pentru acest contract, Metrorex a primit la 15 octombrie oferte din partea Astra Vagoane Călători (1,14 miliarde lei), Alstom Transport (322,2 milioane euro), CAF (309,3 milioane euro), CSR din China (272,3 milioane euro) şi Pesa din Polonia (1,5 miliarde lei). Sumele nu includ TVA.

Presa a relatat în luna martie că procurorii DNA au făcut percheziţii la Metrorex, fiind suspectate fapte de corupţie în cazul licitaţiei pentru cumpărarea trenurilor.

Metrorex anunţa în decembrie că amână până cel târziu în luna martie desemnarea câştigătorului contractului, din cauza „complexităţii ofertelor“.

La 10 martie, administratorul metroului bucureştean a comunicat că a finalizat etapa de evaluare a ofertelor, dar rezultatele finale, stabilirea câştigătorilor şi atribuirea contractelor de achiziţie publică vor fi comunicate printr-un anunţ de atribuire, publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după expirarea termenelor de contestare sau soluţionare la CNSC.

Contractul estimat la peste 1,5 miliarde lei fără TVA va fi finanţat dintr-un credit extern de la BEI, garantat de stat, şi bani de la buget, potrivit anunţului de participare lansat la jumătatea anului trecut de Metrorex.

Luând în calcul valoarea estimată, contractul ar fi cel mai mare de acest tip încheiat până în prezent de Metrorex.

Metrorex a mai atribuit companiei spaniole CAF, în anul 2011, un contract în valoare de 97 milioane euro, pentru livrarea a 16 garnituri. Acordul a fost extins la finele anului trecut cu încă opt trenuri, cu un cost de 47 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO