Ministerul Dezvoltării a mai atribuit trei contracte de 330 de milioane de euro pentru drumurile judeţene. Noii câştigători sunt: Nelu Iordache şi Umbrărescu

10 oct 2011 Autor: Andreea Neferu

Ministerul Dezvoltării a atribuit până în prezent contracte de 3,8 mld. lei (circa 900 mil. euro) pentru reabi­litarea drumurilor judeţene şi locale, proiect evaluat la circa 2,6 mld. euro. Marii câştigători sunt Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu) şi Romstrade (Nelu Iordache).

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, condus de cel mai influent ministru al guvernului Boc, Elena Udrea, continuă seria atribuirilor de contracte pentru modernizarea de drumuri judeţene şi locale, anunţând câştigătorii reabilitării şoselelor din judeţele Hunedoara, Timiş, Arad, Bihor, Tulcea şi Galaţi.

Acesta este cel mai important calup de contracte din punctul de vedere al valorii anunţat de Ministerul Dezvoltării (MDRT), cele trei proiecte pentru cele şase judeţe ridicându-se la 1,4 miliarde de lei (circa 333 milioane de euro). Printre câştigători se numără consorţiul Confort (Georgică Cornu) - Bring Consult - Triskele, care va moderniza drumurile din Hunedoara şi Timiş, dar şi asocierea Romstrade (Nelu Iordache) şi Primacons ce se va ocupa de şoselele din Arad şi Bihor. Pe de altă parte, firmele Tancrad (Adriana Elena Stancic) - Delta ACM '93 (Florea Diaconu)-Primacons Group - Aquaform vor reface drumurile din judeţele Tucea şi Arad.

Ministerul va plăti aproape 2,6 mld. euro fără TVA pentru cei circa 8.600 km de drumuri judeţene şi locale pe care i-a scos la licitaţie în perioada aprilie-mai, potrivit calculelor ZF care iau în considerare estimările ministerului cu privire la costul fiecărui pachet. Până în prezent au fost atribuite 7 din cele 20 de pachete de drumuri pentru toate judeţele ţării, cu o valoare totală de circa 3,8 miliarde de lei (900 de milioane de euro).

Cel mai important câştigător de până acum este Dorinel Umbrărescu, care prin intermediul constructorilor Spedition UMB şi Tehnostrade a primit până în prezent contracte de 260 mil. euro, adică o zecime din banii destinaţi acestui program. De asemenea, Nelu Iordache, care controlează firma Romstrade, a obţinut două contracte cu o valoare totală de peste 310 milioane de euro, însă în asociere cu firma Primacons.

Spre deosebire de alte lucrări de infrastructură, finanţarea reabilitărilor de drumuri judeţene şi locale se va face iniţial de către constructori, urmând ca din 2013 guvernele viitoare să achite valoarea lucrărilor pe măsură ce vor fi finalizate. Acesta ar fi primul program prin care statul se angajează să plătească mai târziu cu doi ani furnizorii de lucrări. Deşi au existat discuţii potrivit cărora astfel de proiecte nu ar fi bancabile, constructorii contrazic această poziţie şi spun că au găsit soluţia de finanţare pentru aceste lucrări.

"Lucrările pot fi începute imediat, pentru proiectare şi execuţie, având în vedere că se va lucra pe baza unui credit furnizor. Noi luăm credit de la bănci în baza unei scrisori de garanţie emisă de Eximbank. Într-adevăr, a fost o discuţie lungă pe acest subiect, cum că aceste proiecte nu ar fi bancabile, în contextul în care condiţiile din contracte nu ar fi convenabile pentru bănci, dar atât timp cât ai o scrisoare de garanţie de la o bancă de stat, aceste contracte vor fi finanţate", a declarat Florea Diaconu, omul de afaceri care controlează firma Delta ACM 93. El a mai spus că în mod sigur va găsi un creditor, deşi nu se află încă în poziţia de a cere o scrisoare de garanţie, pentru că nu a fost anuţat încă oficial de câştigarea contractului pentru reabilitarea drumurilor judeţene în Tulcea şi Galaţi.

Ministerul a finalizat la jumătatea lunii mai scoaterea la licitaţie a tuturor celor 20 de pachete de drumuri pentru toate judeţele ţării, care includ 1.800 de kilometri de drumuri judeţene, restul de circa 6.900 de kilometri fiind şosele de interes local.

În medie, reabilitarea sau modernizarea unui kilometru de drum judeţean sau local va costa circa 302.000 de euro, potrivit calculelor ZF, în condiţiile în care standardele de cost prevăd ca modernizarea unui kilometru de drum comunal să coste circa 165.000 de euro fără TVA, reabilitarea unui kilometru de drum judeţean - 274.000 de euro, în timp ce modernizarea unui kilometru de drum judeţean este estimată la 330.000 de euro.

Investiţiile fac parte din Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care se va derula în perioada 2011-2020 şi care include, pe lângă asfaltarea şi modernizarea drumurilor judeţene şi locale, şi mo­dernizarea satului românesc şi realizarea sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cu apă a localităţilor. Programul este estimat la circa 3,3 miliarde de euro şi reprezintă cea mai mare licitaţie din istoria României din punctul de vedere al valorii.

Campania AutostraDA, la "România, te iubesc!"

Pro TV a început campania AutostraDA România odată cu deschiderea celui de-al şaptelea sezon al emisiunii "România, te iubesc!", în care prezintă cum este posibil ca în 21 de ani să fie construiţi doar 210 kilometri de autostradă. Emisiunea a prezentat ieri seară povestea rezilierilor de contracte pentru construcţia tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, pentru care s-ar fi cerut o mită de 440 de milioane de euro, potrivit dezvăluirilor făcute de un fost director al departamentului juridic din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Care este situaţia actuală, cu ce istorie se "mândresc" autostrăzile din România, de ce avem atât de puţine, ce nereguli se întâlnesc pe anumite tronsoane, cine sunt vinovaţii şi ce lecţie dau celelalte ţări europene în acest domeniu, aflaţi într-un demers jurnalistic de Alex Dima, prezentat în primele ediţii ale celui de-al şaptelea sezon al emisiunii "România, te iubesc!".

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.10.2011

 
Cuvinte cheie:
Ministerul Dezvoltării
, drumuri
, reabilitare
, Spedition UMB
, Romstrade
Vizualizari:
Printeaza
Momentan este un comentariu Comenteaza si tu
Comentarii (1):
iulian din roma - 10 octombrie 2011, 09:41

Locuiesc de zece ani in Italia si visez la ziua cand voi merge pana acasa pe autostrada,dar am urmarit emisiunea lui ALEX DIMA si ma-m crucit fratilor ,chiar asa de mult urasc politicieni tara noastra? CE DUMNEZEU? nici cei mai incompetenti oameni din europa nu ar fi reusit sa provoace atatea daune tarii noastre , in loc sa se zbata , sa traga cu dintii , ei ce au facut? pe viata mea ,emisiunea lui baiatul asta ma tulburat mult. nu vreu sa ma mai uit.......

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Abonează-te la Închide