Eveniment

Ministerul Transporturilor scoate la vânzare CFR Marfă, declarându-se astfel incapabil să administreze eficient o activitate considerată strategică în state ca Germania sau Austria

Ministerul Transporturilor scoate la vânzare CFR Marfă, declarându-se astfel incapabil să administreze eficient o activitate considerată strategică în state ca Germania sau Austria
05.08.2010, 23:53 308

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a finalizatstrategia de privatizare a CFR Marfă şi va scoate la vânzare în2011 întregul pachet de acţiuni printr-o licitaţie cu strigare.

Decizia vine în contextul în care compania a fost administratăineficient în ultimii trei ani şi a fost vlăguită de managerii careau condus-o în această perioadă. Mulţi dintre directorii CFR Marfăau preferat să plece la competitorii privaţi şi nu au reuşit săoprească declinul companiei, care a pierdut cotă de piaţă şicontracte importante.

Pe de altă parte, transportul feroviar de marfă este văzut demajoritatea statelor ca o activitate strategică, prin care unguvern poate să sprijine sau să controleze un anumit sector dinindustrie, în funcţie de necesităţi. De aceea, ţări precum Germaniasau Austria deţin controlul operatorilor de transport de marfă DBSchenker (parte a Deutsche Bahn) şi Rail Cargo (parte a grupuluiOBB), care au căutat în ultimii ani să se extindă în regiune.

În schimb, competitorii privaţi au înregistrat creşteriputernice ale businessului şi au rămas profitabili şi în 2009, înciuda crizei economice. Specialiştii din industria feroviară susţincă va fi foarte dificil de vândut CFR Marfă anul viitor, mai alesla preţul de un miliard de euro, din cauza problemelor cu care seconfruntă compania şi a majorării de tarife pe care vrea să o facăMTI.

"Privatizarea CFR Marfă nu cred că va avea loc în 2011, mai alesîn contextul în care Guvernul vrea să mărească tarifele companieişi taxa de utilizare a infrastructurii (TUI). Compania va aveaastfel preţuri mai mari, care nu vor mai fi atractive pentrupotenţialii cumpărători şi ar putea conduce la scăderea cotei depiaţă", susţine Ştefan Roşeanu, secretarul general al AsociaţieiIndustriei Feroviare din România (AIFR), care reprezintă intereselea 20 de companii, cu afaceri anuale de circa un miliard deeuro.

MTI exclude listarea CFR Marfă pe piaţa de capital, deoarececompania are nevoie de investiţia unui operator strategic pentrua-şi îmbunătăţi profitabilitatea, potrivit strategiei deprivatizare stabilite de minister. Încă nu a fost decisă data lacare va fi începută licitaţia şi nici preţul de pornire, care vorfi stabilite după alegerea unui consultant. Radu Berceanu,ministrul de resort, anunţa anul trecut că statul ar putea obţinepeste un miliard de euro din vânzarea companiei, urmând ca banii sărămână în sistemul feroviar, care are nevoie urgentă de investiţii.Spre comparaţie, guvernul rus vrea să vândă 25% din operatorulferoviar de stat RZB pentru un miliard de euro, dar ruşiitransportă de zece ori mai multă marfă decât CFR. Cifra de afaceria CFR Marfă a scăzut în primul semestru cu 14% faţă de aceeaşiperioadă a anului trecut, până la 424 mil. lei, în timp cepierderile s-au diminuat cu 29,5%, până la 145 mil. lei. Ţintacompaniei este ca anul acesta pierderile să se apropie de zero,după ce în 2009 acestea s-au ridicat la 341 mil. lei (80,6 mil.euro). CFR Marfă nu a mai fost pe plus din 2007, când a înregistratun profit net de 4,7 mil. lei. Compania are o cotă de piaţă decirca 50%, însă aceasta s-a aflat în declin continuu în ultimiitrei ani. Scăderea businessului CFR Marfă a fost cauzată şi decreşterea numărului de operatori feroviari privaţi, care sunt înprezent circa 25.

CFRMarfă este dezavantajată şi de stadiul precar al infrastructuriiferoviare, având în vedere că în perioada 2005-2009 au fostelectrificaţi 38 km şi reabilitaţi alţi 540 km din totalul lungimiide 10.800 km.

În plus, compania a înregistrat o dublare a costurilor cusalariaţii în ultimii patru ani. Dacă în 2006, costul cu salariaţiia reprezentat 25,4% din cifra de afaceri, în 2009 acesta a ajuns la52,5%. În acest context, Guvernul a decis în primăvară sărestructureze 6.400 de salariaţi din totalul de 17.000.

"Situaţia financiară actuală a CFR Marfă indică o stabilitatefinanciară relativă pe termen scurt. Din perspectiva pe termenlung, situaţia financiară a societăţii este foarte expusă lainfluenţe externe, cum ar fi cursul valutar, costul de capital şielementele de impozitare", afirmă reprezentanţii ministerului.

Potrivit strategiei de vânzare stabilită de MTI, garanţia departicipare la licitaţie va reprezenta 20% din valoarea nominală apachetului de acţiuni scos la vânzare. Taxa de participare lalicitaţie pentru fiecare investitor/grup de investitori care depunedocumente de participare este de 5% din valoarea nominală apachetului de acţiuni scos la vânzare. În procesul de vânzare MTIva constitui o comisie de privatizare compusă din cincireprezentanţi ai MTI, unul al Ministerului Apărării Naţionale şiunul din partea Ministerului Finanţelor Publice. Strategia deprivatizare a CFR Marfă a fost realizată de consorţiul deconsultanţi format din Deloitte şi societatea Boştină şiAsociaţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO