Eveniment

Ministrul Transporturilor: Criza vagoanelor de la CFR Călători frizează asasinatul economic. Voi sesiza procurorii. Printre şefii CFR Călători SA a fost şi Alexandra Gătej, fost director la Unilever

Ministrul Transporturilor: Criza vagoanelor de la CFR...

Autor: Ionel Dancu

10.08.2018, 13:49 256

Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a anunţat, vineri, că va sesiza procurorii pentru a investiga de ce s-a ajuns ca „din 1.200 de vagoane pe care CFR Călători ar trebui să le aibă în trafic, are doar 800 de vagoane” şi a apreciat că situaţia „frizează asasinatul economic”.

„Din 1.200 de vagoane pe care CFR Călători ar trebui să le aibă în trafic, are doar 800 de vagoane, deci lucrează cu două treimi din parcul său, lucru generat de nesusţinerea activităţilor de reparare a vagoanelor la ritmul corespunzător în anii trecuţi. La începutul mandatului meu, în ianuarie-februarie, am găsit 400 de vagoane şi jumătate din trenurile Săgeata Albastră, ansamblurile de zi, trase la gard. Pentru ca să le repunem în piaţă, am luat măsuri de repornire a unor licitaţii privind reparaţia acestor vagoane, pot să spun că azi avem semnate contracte însă este prea târziu pentru a produce efecte aşteptate anul acesta şi mai ales în sezonul de vârf”, a declarat ministrul Transporturilor, într-un interviu la DCNews Live.

„Pierdem şi nu pot să nu mă refer la faptul că responsabilităţile celor care au administrat interesele căii ferate, companiei de călători în anii trecuţi, frizează asasinatul economic, pur şi simplu. Să duci compania naţională de transport pasageri într-un deficit de 30% din capacitatea sa de transport este extrem de grav, şi acest lucru eu nici nu cred că a fost întâmplător, pentru că - spre exemplu - anul trecut, din 80 de milioane, nu au cheltuit aproape nimic pe reparaţii. Şi în răspunsul pe care l-am primit de la fostul manager mi-a explicat că nimeni nu se prezintă la licitaţiile de reparaţii, lucru absolut fals”, a mai spus oficialul.

Liviu Şova a adăugat că va sesiza procurorii după ce a a făcut evaluări interne cu privire la situaţia vagoanelor de la CFR Călători.

„Am făcut evaluări interne şi am rezultate care mă îndreptăţesc să promovez, deşi nu îmi place lucrul acesta ca panaceu universal, să apelez la investigaţii profesioniste, din partea procurorilor, profesionişti zic, pentru a vedea despre ce este vorba. Iar managementul în care este inclus şi Consiliul de Administraţie al CFR Călători va beneficia, cu ghilimelele de rigoare, de o sesizare din partea mea către organele statului care să aibă abilităţile, calificarea şi prerogativele să facă investigaţii consistente în acest domeniu. Pentru că este prea puţin să spunem <Nu am cheltuit 80 de milioane, am făcut licitaţii, nu s-a prezentat nimeni, uite am pierdut o treime din parc>”, a menţionat ministrul Transporturilor.

La începutul lunii iulie, Confederaţia Meridian şi Federaţia sindicatelor din transporturile feroviare au avertizat că achiziţia în 2021-2023 de material rulant (vagoane) pentru CFR Călători, prin intermediul Autorităţii de Reformă Feroviară, „va fi tardivă” şi „îi va favoriza doar pe operatorii străini de transport”.

„Confederaţia Sindicală Naţională Meridian şi Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) consideră că proiectul implementat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu asistenţa Băncii Europene de Investiţii (BEI), în scopul achiziţiei de material rulant, poate răspunde unor viitoare nevoi ale operatorilor de transport feroviar, însă nu are cum să ajute în prezent la achiziţia urgentă de material rulant pentru CFR Călători SA şi nici pentru operatorii români privaţi de transport feroviar de călători”, arătau reprezentanţii sindicatelor.

Obiectivul acestui program împlementat în colaborare cu experţi selectaţi de BEI este de a sprijini nou înfiinţata Autoritate de Reformă Feroviară să realizeze în perioada următoare achiziţii de material rulant pentru a fi pus, în anumite condiţii, la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de pasageri din România. Sarcinile atribuite consultanţilor în acest proiect sunt:
1. Realizarea unui studiu de fezabilitate (până la sfârşitul anului 2019);
2. Realizarea procedurilor de atribuire a Contractelor de Serviciu Public;
3. Realizarea procedurilor de licitaţie a materialului rulant (până în anul 2021 cu finalizare în 2023);
4. Depunerea cererii de finanţare din fonduri UE (dacă nu se depăşeşte termenul prevăzut pentru folosirea acestor bani europeni).

„ARF doreşte ca prin acest proiect să înnoiască parcul de material rulant pentru transportul de pasageri din ţara noastră cu 100 de rame electrice noi (EMU), însă, din păcate termenele şi condiţiile legale care sunt impuse de procedurile birocratice naţionale şi europene scot din joc nu numai pe principalul operator de transport feroviar de călători din România, CFR Călători SA, dar şi pe ceilalţi operatori privaţi din acest domeniu de activitate. În situaţia în care se continuă cu aceeaşi abordare de până acum, putem spune că rezultatele implementării proiectului ar putea să fie deosebit de favorabile numai operatorilor de transport feroviari din străinătate”, au menţionat reprezentanţii sindicatelor.

În concluzie, arată sindicaliştii, „în contextul în care cererea de servicii de transport feroviar pasageri este mult mai mare decât oferta operatorilor din piaţă, CSN Meridian şi FSTFR mai trag încă o dată un semnal de alarmă asupra crizei de la CFR Călători, datorată în special lipsei automotoarelor, ramelor electrice, vagoanelor şi locomotivelor, fără de care nu se pot asigura nevoile pieţei de transport feroviar din România, cu un impact direct asupra călătorilor”.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO