Eveniment

Miting al salariaţilor Dacia pentru autostradă de la Piteşti la Sibiu şi învăţământ industrial competitiv

Între 5 şi 10.000 de salariaţi de la Dacia au protestat ieri la Mioveni

Între 5 şi 10.000 de salariaţi de la Dacia au protestat ieri la Mioveni

Autor: Bogdan Alecu

05.03.2014, 22:17 1282
Pentru prima dată de când Renault a preluat uzina Dacia de la Mioveni, salariaţii nu au mai început anul cu cereri pentru creşterea salariilor, ci cu un miting prin care cer creşterea competitivităţii industriei auto din România.

În centrul oraşului Mioveni, între cinci şi zece mii de salariaţi ai Dacia, dar şi ai unor furnizori ai companiei precum Johnson Controls şi Leoni Wi­ring Sys­tems, au cerut demararea lu­crărilor la autostrada Piteşti-Sibiu, amâ­nată de guvern după 2022, un nou Cod al muncii care să reglementeze statutul angaja­ţilor cu contract pe o perioadă determinată, dar şi îmbună­tăţirea învăţă­mântului profesional şi industrial.

„Investitorii au venit în Ro­mâ­nia şi la Mioveni nu pentru zidurile uzinei Dacia, ci pentru forţa de muncă. Acum companiile îşi pierd interesul pen­tru că şcolile profesionale nu mai sunt ce au fost. Trebuie investit într-un program naţional pentru învăţământul profesional“, a spus Ion Iordache, viceliderul Sindicatului Dacia. Pro­blema auto­străzii Pi­teşti-Sibiu a fost ridicată în ultimele luni atât de preşedintele Băsescu, cât şi de ambasadorul Franţei, în contextul în care acum uzina Dacia de la Mioveni concurează ca pro­ducti­vitate cu cea din Tanger, Maroc. Acolo infrastructura este mai dez­­voltată, iar pentru a ajunge la re­ţeaua de autostrăzi vest-europene trebuie traversată strâm­toarea Gibraltar. Dan Şova, noul ministru al transporturilor, promite că autostrada se va face până la urmă, dar lucrările încep în doi ani.

„De câţiva ani se conturează în Muntenia o zonă industrială cum este Bavaria în Germania (unde sunt uzine ale BMW, Audi şi Continental - n.red.). Avem Dacia la Mioveni, Ford la Craiova şi producători de componente la Ploieşti. Aceste companii au nevoie de un drum spre piaţa tradiţională a acestora - Europa de Vest. Momentan guvernul a anunţat doar autostrăzi spre zone unde există interese de partid. România are nevoie de o autostradă care să lege portul Constanţa, Piteştiul, Sibiul de graniţa de vest şi de Occident“, a subliniat Iordache.

Salariaţii de pe platforma industrială a Dacia văd autostrada ca o modalitate de a atrage noi clienţi pentru furnizori, iar reducerea costurilor ar însemna pentru ei salarii mai mari.

„Noi fabricam până de curând doar tobe de eşapament pentru Dacia. Acum nu mai suntem integraţi în uzină şi producem mai nou şi pentru Iveco. O autostradă spre Sibiu ar însemna eficienţă mai mare şi comenzi mai multe, adică salarii mai mari şi mai mulţi angajaţi. Oricine ar vrea să facă 4 ore până la graniţă, nu 8 sau 12 cum fac în prezent“, a spus un angajat al unui furnizor. Un alt salariat din cadrul uzinei Dacia spune că „reducerea costurilor va permite companiei să majoreze suplimentar salariile. Creşterile de anul trecut s-au simţit, dar au crescut între timp şi costurile. În cel mai bun caz putem spune că am rămas pe zero“.

În acest context, Dan Şova, ministrul marilor proiecte de infrastructură, a scris ieri pe blogul personal că lucrările la autostrada Sibiu-Piteşti vor demara în termen de doi ani. Proiectul nu are cum să demareze mai repede deoarece 6 luni va procesul de selectare a consultantului pentru studiul de fezabilitate, 12 luni realizarea acestuia şi alte 6 luni licitaţia şi atribuirea lucrărilor. Anul trecut guvernul a lansat un „masterplan“ al autostrăzilor prin care se angaja să construiască până în 2020 autostrăzi precum Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti, Bucureşti-Alexandria sau Buzău-Focşani. Sindicatul Dacia susţine de asemenea perfecţionarea învăţământu­lui profesional şi industrial, în contextul în care în prezent aproape toate companiile trebuie să investească singure în programe de training pentru angajaţi.

„Investitorii nu au venit la Dacia pentru zidurile uzinei, ci pentru forţa de muncă înalt calificată. Din acest motiv statul trebuie să lanseze un program naţional pentru învăţământul profesional. Investitorii îşi pierd interesul dacă nu găsesc aici angajaţi calificaţi“, a spus viceliderul sindicatului Dacia.

O a doua problemă pentru care au protestat salariaţii de pe platforma industrială a fost cea a contractelor de muncă pe perioadă determinată. Aceştia doresc modificarea Codului muncii, iar salariaţii să beneficieze de contracte pe o perioadă nedeterminată.

„Tinerii nu mai au o perspectivă din moment ce sunt angajaţi doar pe câte trei sau şase luni şi sunt chiar unii salariaţi cu contracte prelungite din lună în lună. Legea actuală reduce drastic drepturile muncitorilor“, au spus liderii de sindicat.

Angajaţii cu contract pe o perioadă determinată sunt trataţi precum colaboratori de către companii şi nu beneficiază de primele şi beneficiile angajaţilor permanent şi nici nu intră sub negocierile din contractul colectiv de muncă. Din 2011 legislaţia muncii a trecut mai mult în favoarea angajatorului, şi nu a angajatului, cum era până atunci.

Industria auto a României rulează anual un business de peste 12-13 miliarde de euro, iar numai uzina Dacia reprezintă 10% din exporturi şi aproape 3% din Produsul Intern Brut. Odată cu demararea producţiei la Craiova în 2012, şi Ford a reuşit în 2013 să urce pe locul trei în topul exportatorilor, după Dacia şi Rompetrol Rafinare, cu toate că americanii au produs mai puţin de 70.000 de maşini anul trecut, în timp ce Dacia a reuşit în 2013 o producţie record de peste 342.000 de maşini. Producţia celor două uzine au propulsat România pe locul opt în topul celor mai mari ţări producătoare de autoturisme, depăşind într-un singur an Italia şi Belgia.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 06.03.2014

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO