Eveniment

Moştenitorii unor antreprenori care proiectau filme cu Charlie Chaplin în anii ’30 în cinematografele româneşti vor despăgubiri de 2 miliarde de dolari de la statul român

Povestea companiei CIRO Films a început în anii 1920, când fratele mai mare, Melik Soukias (unchiul reclamanţilor), cetăţean american cu domiciliul în SUA, a început să cumpere filme de scurtmetraj, mute, în alb şi negru, cu Charlie Chaplin.

Povestea companiei CIRO Films a început în anii 1920, când fratele mai mare, Melik Soukias (unchiul reclamanţilor), cetăţean american cu domiciliul în SUA, a început să cumpere filme de scurtmetraj, mute, în alb şi negru, cu Charlie Chaplin.

Autor: Adelina Mihai

07.01.2016, 15:36 3572
Jak Sukyas şi Edward Sukyas, doi fraţi născuţi în România, cer despăgubiri de la statul român după ce o afacere de familie înfiinţată la mijlocul anilor ’30 sub numele de Cinegrafia Română (CIRO Films) a fost expropriată în timpul regimului comunist. Cei doi, care în prezent au cetăţenie americană, respectiv canadiană, au chemat în judecată statul român şi RADEF România Film (Regia Autonomă a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor „RomâniaFilm“). Ministerul Finanţelor – care reprezintă statul român în acest proces – a făcut o solicitare de servicii pentru avocaţi care să îi reprezinte în acest caz.

CIRO a fost înfiinţată la mijlocul anilor ’20 în Bucureşti şi, susţin reclamanţii, era o companie lider în industria pro­ducţiei şi postpro­duc­ţiei de pelicule ci­ne­­ma­tografice pen­tru zona balca­nică. Ei solicită acum despă­gubiri şi îna­poierea moştenirii. În 1948, regimul comunist ar fi expropriat CIRO, companie care în acel moment era deţinută de către fraţii Melik Soukias şi Vahram Sukyas, respectiv unchiul şi tatăl reclamanţilor. Ulterior, compania ar fi fost condusă de companii de stat, iar ultima succesoare este RADEF România Film, o regie autonomă aflată în subordinea Ministerului Culturii, susţin reclamanţii în cererea de chemare în judecată.

Contactaţi de ZF, reprezentanţii RADEF au menţionat că până la acest moment soluţiile pronunţate în toate litigiile care s-au promovat în contradictoriu cu regia de către reclamanţii Jak Sukyas şi Edward Sukyas privind revendicarea imobilului situat în şos. Străuleşti nr. 3-5, sector 1, Bucureşti, numit Laboratorul de prelucrare a peliculei Mogoşoaia, au fost defavorabile acestora.

„Menţionăm că în toate litigiile regia a probat cu documente că imobilul nu a făcut obiectul unei exproprieri ilegale, iar instanţele au respins cererile reclamanţilor Jan Sukyas şi Edward Sukyas. Mai mult, imobilul reprezentat de sediul admi­nistrativ Labo­rator de prelucrare a peliculei Mogoşoaia situat în Bucureşti, sector 1, sos. Stră­uleşti nr.3-5 nu s-a aflat  niciodată în proprietatea Regiei Auto­nome a Distri­buţiei şi Exploatării Filmelor «RomâniaFilm», ci  numai în administrarea regiei, potrivit dispoziţiilor (…) din Legea cinematografiei nr. 630/2002”, se arată în răspunsul furnizat către ZF de Adrian Mironescu, directorul RADEF, şi Dana Marie Georgescu, şef serviciu juridic în cadrul aceleiaşi instituţii.

În 2014, RADEF a avut venituri de 8,1 milioane de lei şi a înregistrat pierderi de 3,2 milioane de lei, potrivit datelor furnizate de oficialii instituţiei. La finalul lui 2014 regia avea 171 de salariaţi, dar a rămas cu 152 de salariaţi până la finalul anului trecut.

Potrivit unor informaţii apărute în luna martie pe Courthouse News Service, o platformă de ştiri destinată avocaţilor, reclamanţii susţin că estimările unor experţi arată că pierderea CIRO a produs pagube moştenitorilor de până la 2 miliarde de dolari până în octombrie 2013.

Potrivit reclamanţilor, povestea companiei CIRO Films a început în anii 1920, când fratele mai mare, Melik Soukias (unchiul reclamanţilor), cetăţean american cu domiciliul în SUA, a început să cumpere  filme de scurtmetraj mute, în alb şi negru, cu Charlie Chaplin, pe care le trimitea unui prieten din România să le distribuie şi să fie proiectate pentru public. Ulterior, acesta şi-a rugat fratele, Vahram (cetăţean turc care trăia în România şi tatăl moştenitorilor reclamanţi), să fie reprezentantul său în România, luând toate filmele pe care Melik le trimitea din SUA. Reclamanţii-moştenitori susţin, în cererea de chemare în judecată, că „până la sfârşitul anilor ’20 şi până la începutul anilor ’30 afacerea CIRO explodase”, iar în a doua parte a anilor ‘20 au extins businessul în zona de distribuţie de filme (prin achiziţia unui laborator de film nou, cu studiouri de producţie şi facilităţi de postproducţie), înfiinţând CIRO Films.

Până la închiderea ediţiei, avocaţii fraţilor Sukyas nu au răspuns solicitării ZF.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO