Noua lege a marcilor: companiile trebuie sa se apere de „pirati”

17 mai 2010 Autor: Mihaela Popescu

Companiile trebuie sa monitorizeze permanent marcile nou aparute pe piata pentru a evita ca brandurile pe care le detin sa fie copiate. Odata cu intrarea in vigoare a unei noi legi in domeniu, nr. 66/2010 (publicata in Monitorul Oficial nr 226/09.04.2010), din data de 10 mai a acestui an, OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci) nu mai poate refuza din start inregistrarea unei marci deja existente in baza de date a institutiei, astfel incat sarcina de a impiedica copierea unei marci revine companiilor care detin deja marci inregistrate.

"Se renunta la examinarea din oficiu a motivelor relative de refuz, respectiv nu se vor mai examina din oficiu potentialele conflicte cu drepturile anterioare (de proprietate asupra unor marci - n.. red.)", explica Ovidiu Dinescu, purtatorul de cuvant al OSIM.

Consultantii se asteapta sa creasca numarul disputelor intre companii, dar spun ca legea va curata piata de marci inactive, care blocau intrarea unor branduri internationale in Romania doar pentru ca fusesera inregistrate anterior la OSIM.

"Pentru a impiedica dubla inregistrate a unei marci, titularul marcii deja inregistrate trebuie sa-si monitorizeze marca, sa se sesizeaze si sa depuna, pe cheltuiala lui, o opozitie oficiala fata de noua cerere depusa", afirma Radu Bozocea, partener al companiei de consultanta in domeniul proprietatii intelectuale Ariana.

Proprietarii de marci trebuie sa reactioneze in doua luni daca vor sa impiedice dubla inregistrare a marcii pe care o detin, potrivit noilor reglementari.

Pentru fiecare opozitie la inregistrarea unei marci, companiile trebuie sa plateasca insa o taxa, care potrivit reprezentantului OSIM este de minim 216 lei (circa 54 de euro).

Un alt cost suplimentar generat de noua lege ar putea fi cel al monitorizarii cererilor de inregistrare a unei marci.

Consultantii cer, in medie, 40 de euro pe luna pentru un astfel de serviciu, insa reprezentantii OSIM au precizat ca monitorizarea se poate face fara costuri, accesand site-ul institutiei cu baza de date a tuturor inregistrarilor de marci.

"Partea buna este ca se elimina marcile de blocaj, adica cele inregistrate pentru a bloca concurenta sau chiar pentru a fi vandute ulterior", afirma Bozocea. El prognozeaza ca schimbarea legii va genera consultantilor un business mai mare din medierea disputelor intre companii.

Anterior, marcile inactive pe piata erau sterse din baza de date a OSIM dupa cinci ani.

In 2006 erau inregistrate la OSIM aproximativ 200.000 de marci, potrivit datelor institutiei. Inregistrarea unei marci la OSIM pentru zece ani costa cel putin 500 de euro, potrivit datelor din piata.

De ce a fost necesara o noua lege a marcilor?

Bozocea spune ca noile reglementari aliniaza legislatia romaneasca la cea comunitara, idee sustinuta si de reprezentantii OSIM.

Proiectul de lege a fost initiat de OSIM cu putin timp inainte de intrarea Romaniei in UE.

"Romania, ca aproape toate celelalte state din Europa, a considerat ca nu mai este oportun ca o decizie administrativa sa primeze in fata unei decizii a pietei. Practic, acum lasam titularul dreptului anterior sa decida singur daca este deranjat sau nu de posibila aparitie pe piata a unui alt drept exclusiv", spune Ovidiu Dinescu, purtatorul de cuvant al OSIM.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.05.2010

 
Cuvinte cheie:
marci
, companii
, branduri
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide