Eveniment

Noua lege a marcilor: companiile trebuie sa se apere de „pirati”

17.05.2010, 00:00 5186

Companiile trebuie sa monitorizeze permanent marcile nou aparutepe piata pentru a evita ca brandurile pe care le detin sa fiecopiate. Odata cu intrarea in vigoare a unei noi legi in domeniu,nr. 66/2010 (publicata in Monitorul Oficial nr 226/09.04.2010), dindata de 10 mai a acestui an, OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventiisi Marci) nu mai poate refuza din start inregistrarea unei marcideja existente in baza de date a institutiei, astfel incat sarcinade a impiedica copierea unei marci revine companiilor care detindeja marci inregistrate.

"Se renunta la examinarea din oficiu a motivelor relative derefuz, respectiv nu se vor mai examina din oficiu potentialeleconflicte cu drepturile anterioare (de proprietate asupra unormarci - n.. red.)", explica Ovidiu Dinescu, purtatorul de cuvant alOSIM.

Consultantii se asteapta sa creasca numarul disputelor intrecompanii, dar spun ca legea va curata piata de marci inactive, careblocau intrarea unor branduri internationale in Romania doar pentruca fusesera inregistrate anterior la OSIM.

"Pentru a impiedica dubla inregistrate a unei marci, titularulmarcii deja inregistrate trebuie sa-si monitorizeze marca, sa sesesizeaze si sa depuna, pe cheltuiala lui, o opozitie oficiala fatade noua cerere depusa", afirma Radu Bozocea, partener al companieide consultanta in domeniul proprietatii intelectuale Ariana.

Proprietarii de marci trebuie sa reactioneze in doua luni dacavor sa impiedice dubla inregistrare a marcii pe care o detin,potrivit noilor reglementari.

Pentru fiecare opozitie la inregistrarea unei marci, companiiletrebuie sa plateasca insa o taxa, care potrivit reprezentantuluiOSIM este de minim 216 lei (circa 54 de euro).

Un alt cost suplimentar generat de noua lege ar putea fi cel almonitorizarii cererilor de inregistrare a unei marci.

Consultantii cer, in medie, 40 de euro pe luna pentru un astfelde serviciu, insa reprezentantii OSIM au precizat ca monitorizarease poate face fara costuri, accesand site-ul institutiei cu baza dedate a tuturor inregistrarilor de marci.

"Partea buna este ca se elimina marcile de blocaj, adica celeinregistrate pentru a bloca concurenta sau chiar pentru a fivandute ulterior", afirma Bozocea. El prognozeaza ca schimbarealegii va genera consultantilor un business mai mare din mediereadisputelor intre companii.

Anterior, marcile inactive pe piata erau sterse din baza de datea OSIM dupa cinci ani.

In 2006 erau inregistrate la OSIM aproximativ 200.000 de marci,potrivit datelor institutiei. Inregistrarea unei marci la OSIMpentru zece ani costa cel putin 500 de euro, potrivit datelor dinpiata.

De ce a fost necesara o noua lege a marcilor?

Bozocea spune ca noile reglementari aliniaza legislatiaromaneasca la cea comunitara, idee sustinuta si de reprezentantiiOSIM.

Proiectul de lege a fost initiat de OSIM cu putin timp inaintede intrarea Romaniei in UE.

"Romania, ca aproape toate celelalte state din Europa, aconsiderat ca nu mai este oportun ca o decizie administrativa saprimeze in fata unei decizii a pietei. Practic, acum lasamtitularul dreptului anterior sa decida singur daca este deranjatsau nu de posibila aparitie pe piata a unui alt drept exclusiv",spune Ovidiu Dinescu, purtatorul de cuvant al OSIM.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO