Eveniment

Noua sefa pe fondurile UE pentru HR: Nu putem face minuni. Ne-am ingreunat singuri situatia

Noua sefa pe fondurile UE pentru HR: Nu putem face minuni. Ne-am ingreunat singuri situatia
07.03.2010, 23:13 71

"Este inca devreme sa estimam cati bani vom absorbi pana lasfarsitul anului, probabil ca nu vom putea absorbi suma in procentde 100%. E imposibil sa vii la final si sa reusesti sa faci minuni,pentru ca minuni n-avem cum sa facem", a explicat Zevedei pentruZF, in primul interviu acordat presei dupa numirea sa in functie.Cristina Iova, fostul director general al institutiei, a fostdemisa la inceputul lunii februarie.

In intervalul 2007 - 2010, Romania are o alocare financiara depeste 6,3 mld. lei (1,5 mld. euro) pentru proiectele de resurseumane, din care numai 330 mil. lei (78 mil. euro) au intrat efectivin conturile beneficiarilor (din rambursari si cheltuieli),potrivit raportarilor Autoritatii pentru Coordonarea InstrumentelorStructurale (ACIS).

Au externalizat procesul de contractare a proiectelor laBostina & Asociatii

In prezent, la autoritatea de management exista cereri derambursare in valoare de 60 mil. lei (14 mil. euro), iar valoareaestimata a cererilor de prefinantare pentru anul 2010 este de 543mil. lei (130 mil. euro), sume care are mai putea sa creasca intimp.

La finele saptamanii trecute, AMPOSDRU a incheiat un contract cucasa de avocatura Bostina si Asociatii pentru a externalizaprocesul de contractare a proiectelor finantate din fondurileeuropene pentru HR. Firma de avocatura va prelua activitatile deanaliza si evaluare a dosarelor, precum si semnarea contractelor definantare.Pentru ca gradul de absorbtie a fondurilor este scazut,autoritatea "trebuie sa incerce sa salveze ceea ce mai poate fisalvat" si sa se descurce cu cei aproximativ 50 de angajati.

"Prin externalizarea contractarii ne degrevam de o activitatefoarte solicitanta si pe care n-am fi putut s-o desfasuram lacapacitate maxima. Urmeaza sa fie semnate circa 1.200 de contractein perioada imediat urmatoare, activitate pe care nu am fi pututs-o derulam din cauza lipsei acute de personal". Teoretic, inschema de personal a AMPOSDRU exista 88 de posturi, insa gradul deocupare este undeva la jumatate, iar aceasta a constituitprincipala problema de pana acum a institutiei.

Mai multe atributii pentru organismeleintermediare

"Organismele intermediare (institutii regionale care fac o primaanaliza a dosarelor pentru obtinerea de finantare - n.r.) au ungrad de ocupare mult mai mare in schema de personal decat cel pecare il are autoritatea de management, undeva intre 80 si 90%. Vatrebui sa facem un act aditional prin care sa delegam atributiisuplimentare organismelor regionale, astfel incat autoritatea demanagement sa ramana doar cu rolul de coordonare si deverificare."

Zevedei a fost anterior director in cadrul OrganismuluiIntermediar din cadrul programului de alocare a fondurilor UE pe HRpentru regiunea Bucuresti-Ilfov (functie pe care o ocupa din lunamai a anului trecut), unde avea in subordine 40 de angajati. Inprezent, exista opt organisme intermediare in cadrul programului dealocare a fondurilor pentru HR, cu care autoritatea de management aincheiat un acord de delegare.

Un plan de comunicare cu beneficiarii

In acest an, AMPOSDRU nu a facut niciun anunt cu privire lalansarile primelor linii de finantare din 2010, desi in aniitrecuti potentialii beneficiari puteau depune proiecte incepand culunile februarie sau martie.

"Vor fi lansari si anul acesta, dar nu pot sa spun cand, pentruca am decis ca inainte de a face acest lucru sa stabilim nisteintalniri cu beneficiarii si sa facem dezbateri pe margineaghidului solicitantului", mai spune Zevedei. Una dintreprioritatile mandatului de interimat (pentru o perioada de saseluni) pe care il are Zevedei este aceea de a inlatura uneleelemente de birocratie din sistem si de a gasi scheme mai rapideprin care sa se acceseze banii europeni.

"Din discutiile pe care le-am avut pana acum am inteles ca noiam devenit mai rigurosi decat cei de la CE, ca ne-am ingreunatsinguri parcursul documentelor. Beneficiarii au venit cu tot felulde propuneri, care trebuie sa fie discutate", explica Zevedei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO