Noua sefa pe fondurile UE pentru HR: Nu putem face minuni. Ne-am ingreunat singuri situatia

7 mar 2010 Autor: Adelina Mihai

Rata de absorbtie de 5% din fondurile europene pentru resurse umane va creste pana la finele anului, dar nu vom reusi sa absorbim suma de 1,5 mld. euro pe care o avem la dispozitie pana la sfarsitul acestui an, este de parere Cristina Zevedei, 34 de ani, noul director general al autoritatii care gestioneaza 4,2 mld. euro pentru resurse umane.

"Este inca devreme sa estimam cati bani vom absorbi pana la sfarsitul anului, probabil ca nu vom putea absorbi suma in procent de 100%. E imposibil sa vii la final si sa reusesti sa faci minuni, pentru ca minuni n-avem cum sa facem", a explicat Zevedei pentru ZF, in primul interviu acordat presei dupa numirea sa in functie. Cristina Iova, fostul director general al institutiei, a fost demisa la inceputul lunii februarie.

In intervalul 2007 - 2010, Romania are o alocare financiara de peste 6,3 mld. lei (1,5 mld. euro) pentru proiectele de resurse umane, din care numai 330 mil. lei (78 mil. euro) au intrat efectiv in conturile beneficiarilor (din rambursari si cheltuieli), potrivit raportarilor Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS).

Au externalizat procesul de contractare a proiectelor la Bostina & Asociatii

In prezent, la autoritatea de management exista cereri de rambursare in valoare de 60 mil. lei (14 mil. euro), iar valoarea estimata a cererilor de prefinantare pentru anul 2010 este de 543 mil. lei (130 mil. euro), sume care are mai putea sa creasca in timp.

La finele saptamanii trecute, AMPOSDRU a incheiat un contract cu casa de avocatura Bostina si Asociatii pentru a externaliza procesul de contractare a proiectelor finantate din fondurile europene pentru HR. Firma de avocatura va prelua activitatile de analiza si evaluare a dosarelor, precum si semnarea contractelor de finantare.Pentru ca gradul de absorbtie a fondurilor este scazut, autoritatea "trebuie sa incerce sa salveze ceea ce mai poate fi salvat" si sa se descurce cu cei aproximativ 50 de angajati.

"Prin externalizarea contractarii ne degrevam de o activitate foarte solicitanta si pe care n-am fi putut s-o desfasuram la capacitate maxima. Urmeaza sa fie semnate circa 1.200 de contracte in perioada imediat urmatoare, activitate pe care nu am fi putut s-o derulam din cauza lipsei acute de personal". Teoretic, in schema de personal a AMPOSDRU exista 88 de posturi, insa gradul de ocupare este undeva la jumatate, iar aceasta a constituit principala problema de pana acum a institutiei.

Mai multe atributii pentru organismele intermediare

"Organismele intermediare (institutii regionale care fac o prima analiza a dosarelor pentru obtinerea de finantare - n.r.) au un grad de ocupare mult mai mare in schema de personal decat cel pe care il are autoritatea de management, undeva intre 80 si 90%. Va trebui sa facem un act aditional prin care sa delegam atributii suplimentare organismelor regionale, astfel incat autoritatea de management sa ramana doar cu rolul de coordonare si de verificare."

Zevedei a fost anterior director in cadrul Organismului Intermediar din cadrul programului de alocare a fondurilor UE pe HR pentru regiunea Bucuresti-Ilfov (functie pe care o ocupa din luna mai a anului trecut), unde avea in subordine 40 de angajati. In prezent, exista opt organisme intermediare in cadrul programului de alocare a fondurilor pentru HR, cu care autoritatea de management a incheiat un acord de delegare.

Un plan de comunicare cu beneficiarii

In acest an, AMPOSDRU nu a facut niciun anunt cu privire la lansarile primelor linii de finantare din 2010, desi in anii trecuti potentialii beneficiari puteau depune proiecte incepand cu lunile februarie sau martie.

"Vor fi lansari si anul acesta, dar nu pot sa spun cand, pentru ca am decis ca inainte de a face acest lucru sa stabilim niste intalniri cu beneficiarii si sa facem dezbateri pe marginea ghidului solicitantului", mai spune Zevedei. Una dintre prioritatile mandatului de interimat (pentru o perioada de sase luni) pe care il are Zevedei este aceea de a inlatura unele elemente de birocratie din sistem si de a gasi scheme mai rapide prin care sa se acceseze banii europeni.

"Din discutiile pe care le-am avut pana acum am inteles ca noi am devenit mai rigurosi decat cei de la CE, ca ne-am ingreunat singuri parcursul documentelor. Beneficiarii au venit cu tot felul de propuneri, care trebuie sa fie discutate", explica Zevedei.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 08.03.2010

 
Cuvinte cheie:
Cristina Zevedei
, fonduri UE
, HR
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide