Eveniment

Noul şef al AMPOSDRU cere la verificare şi biletele de autobuz decontate în proiectele plătite din banii europeni pentru resurse umane

Noul şef al AMPOSDRU cere la verificare şi biletele de autobuz decontate în proiectele plătite din banii europeni pentru resurse umane

Cristian Ababei, noul şef al AMPOSDRU

Autor: Adelina Mihai

02.07.2012, 00:06 2569

Companiile, ONG-urile şi universităţile care derulează proiecte de resurse umane finanţate prin POSDRU va trebui să justifice până şi biletele de autobuz, bonurile de benzină sau declaraţiile depuse la Fisc folosite în cadrul proiectelor europene, ca urmare a unei dispoziţii date de noua conducere a AMPOSDRU, care cere ca 80% din cheltuielile unui proiect să fie justificate prin documente.

Toţi beneficiarii de proiecte finanţate din fondurile europene pentru resurse umane din programul POSDRU, adică peste 25.000 de persoane şi peste 10.000 de instituţii, trebuie să aducă documente justificative suplimentare pentru cheltuielile făcute în cadrul proiectelor.

O instrucţiune (61/26.06.2012) dată de către Cristian Ababei, noul şef al

AMPOSDRU (instituţia care gestionează fondurile europene pentru HR în valoare de 4,25 miliarde de euro), mută toate cele aproape 2.500 de proiecte aflate în desfăşurare din gradul de risc A (cel mai scăzut) şi B în gradul de risc mai ridicat, C, unde se aflau doar o mică parte din proiecte. Cu alte cuvinte, dacă până acum un beneficiar care avea un proiect încadrat la gradul de risc A trebuia să aducă, la fiecare verificare a cererii de rambursare, câte un document care să justifice fiecare tip de cheltuială, de acum încolo, toţi beneficiarii trebuie să aducă la verificat peste 80% din documentele care să justifice cheltuielile pe fiecare categorie.

Principalele tipuri de cheltuieli din cadrul unui proiect POSDRU se clasifică în câteva categorii mari, care solicită diverse documente justificative atunci când sunt verificate: salariale (inclusiv fişe de post sau de pontaj sau declaraţii de plăţi de CASS), cazarea, transportul (inclusiv biletele de autobuz sau bonuri de benzină şi foile de parcurs), diurna, subvenţiile şi bursele acordate în cadrul proiectelor, dar şi cheltuieli juridice (taxe notariale etc.).

Gradul de risc al unui proiect este acordat de către experţii de la autoritatea de management şi organismele intermediare din program, care fac verificări la faţa locului pentru a controla cheltuielile efectuate. Există patru categorii de risc: A (cel mai scăzut), B2 sau B1 (risc moderat) şi C (cel mai ridicat grad de risc). Autorităţile motivează decizia de modificare a gradului de risc a tuturor acestor proiecte ca fiind o măsură de implementare a unui memorandum semnat de premierul Victor Ponta. "Decizia de modificare a gradului de risc aferent tuturor proiectelor finanţate din POSDRU în gradul de risc C reprezintă o decizie administrativă a AMPOSDRU, necesară în vederea reverificării aprofundate a tuturor proiectelor prin creşterea numărului de documente verificate. Această modificare nu este neapărat determinată de modul de implementare a proiectelor finanţate din POSDRU, ci

decurge din obligaţiile asumate de AMPOSDRU pentru implementarea măsurilor aprobate prin Memorandum în cadrul Guvernului în data de 23 mai 2012", se arată într-un comunicat publicat pe site-ul programului, www.fseromania.ro. Reprezentanţii Comisiei Europene au făcut un audit al programului în luna mai, iar în urma discuţiilor cu ministrul muncii şi al afacerilor europene, premierul Ponta a semnat un memorandum prin care a semnalat o serie de deficienţe care trebuie rezolvate pentru a nu se suspenda din nou plăţile. Printre măsurile de urgenţă anunţate atunci se afla, într-adevăr, verificarea tuturor proiectelor aflate în implementare şi revizuirea procedurii privind verificarea cererilor de rambursare.

Beneficiarii spun însă că această modificare va întârzia primirea rambursărilor de la Comisia Europeană anul acesta, ca urmare a creşterii nivelului birocraţiei din proiecte.

"Ne afectează foarte tare, e o instrucţiune venită ca un şoc pentru beneficiari şi care este posibil să întârzie rambursarea. Mă aştept ca în următoartele 2 - 3 luni să nu îmi primesc salariul", spune R., expert în cadrul unui proiect strategic căruia i-a scăzut gradul de risc de la A la C.

Însă Cristian Ababei, noul şef al AMPOSDRU, spune că nu se va întâmpla acest lucru.

"Într-adevăr, se va păstra procedura de verificare prin eşantion, doar că se vor cere mai multe documente. Rambursările nu vor fi afectate", a spus el.

Din 2008 până la finele lunii mai 2012, prin POSDRU au fost făcute plăţi din bani europeni în cuantum de 268 de milioane de euro către beneficiari, rata de absorbţie fiind de 7,7%. Însă din cele 4,25 miliarde de euro puse la dispoziţie în perioada 2007- 2013 prin POSDRU, în conturile beneficiarilor au intrat în total 1,1 miliarde de euro, majoritatea fiind bani de la bugetul de stat acordaţi prin prefinanţări. Comisia Europeană a întrerupt de mai multe ori plăţile făcute prin acest program, ultima oară din cauza deficienţelor la nivel de management.

Cum se face verificarea proiectelor POSDRU în funcţie de gradul de risc

  • A. se verifică câte un document justificativ aferent fiecărui tip de cheltuială din proiect;

  • B1. se verifică documente justificative aferente procentului de minim 25% din valoarea cheltuielilor declarate în cererea de rambursare pentru fiecare tip de cheltuială;

  • B2. se verifică documente justificative aferente procentului de minim 35% din valoarea cheltuielilor declarate în cererea de rambursare pentru fiecare tip de cheltuială;

  • C. se verifică documente justificative aferente procentului de minim 80%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO