Outsourcing-ul va fi afectat doar pe termen scurt de criza

27 oct 2008 Autor: Sabin Popescu

Din ce in ce mai multe companii ar putea apela la externalizare pentru a-si reduce costurile operationale.

Criza financiara internationala va determina o diminuare pe termen scurt a veniturilor inregistrate de jucatorii de pe piata locala de outsourcing, potrivit estimarilor firmei de analiza A.T. Kearney, dar apoi va fi o revenire.

Efectele crizei se vor face simtite pana in a doua jumatate a anului 2009, dupa care piata de externalizare va reintra pe crestere.
"Potrivit unor estimari realizate la nivel mondial, cel putin 10% din veniturile marilor firme de BPO (Business Process Outsourcing) se afla in risc. Este greu de determinat expunerea firmelor active in Romania la institutiile financiare internationale, insa pe termen scurt estimez un impact negativ", a declarat Bogdan Belciu, manager in cadrul A.T. Kearney Romania, in cadrul seminarului "Tendinte pe piata de outsourcing", organizat de revista Business Magazin, in parteneriat cu Sixt New Kopel, Ericsson, Xerox si Class IT Outsourcing.
Principala problema pe care a ridicat-o criza este cresterea eficientei operationale, a adaugat reprezentantul A.T. Kearney. "Toate firmele se straduiesc sa devina mai eficiente pentru a compensa o crestere mai mica si margini mai mici ale profitului. Scaderea costurilor in sine implica o sansa mai mare de externalizare", a spus el.
De aceeasi parere este si Bogdan Tudor, presedintele companiei Class IT Outsourcing. El anticipeaza o "explozie" pe partea serviciilor de externalizare IT, care vor reprezenta prima optiune a companiilor care urmaresc sa isi taie din cheltuieli.
Potrivit estimarilor acestuia, outsourcing-ul IT are o pondere de sub 10% din totalul pietei. "Acest procent este mult mai scazut comparativ cu alte tari din Europa Centrala si de Vest (30-40%), respectiv Statele Unite, unde procentul urca la 70-80%, deoarece costurile cu forta de munca sunt prohibitive", a declarat el.
Class IT Outsourcing anticipeaza un avans de 50% al cifrei de afaceri in 2008, la 1,5 milioane de euro. Compania are in portofoliu peste 150 de companii, este prezenta in sapte orase din Romania si are peste 60 de angajati.
Tudor si Belciu au precizat ca nu pot face estimari cu privire la valoarea totala a pietei de servicii de externalizare. Belciu a precizat ca, din punct de vedere calitativ, piata locala de outsourcing se afla intr-un stadiu incipient, sub jumatate din nivelul pietelor din Ungaria si Cehia.
"Insa Romania continua sa aiba potential, in special daca reuseste sa treaca peste problemele disponibilitatii fortei de munca si cresterii costurilor salariale", a explicat directorul A.T. Kearney. El a mai spus ca este de asteptat ca atunci cand firmele vor decide sa apeleze la externalizare, acestea vor purta negocieri extrem de agresive.
Anul trecut, Romania a coborat pe locul 33 intr-un top al atractivitatii pietei de outsourcing pentru investitorii straini, conform unui studiu al A.T. Kearney. Tara noastra se plasa pe locul 24 in 2005, insa a coborat in clasament in urma cresterii costurilor, in special a celor cu personalul, precum si din cauza reducerii disponibilitatii fortei de munca, a explicat Belciu.
"Regional, Romania este pe antepenultimul loc, urmatorii clasati fiind Rusia si Ucraina. Tari ca Bulgaria (locul 9), Slovacia (locul 12) si Polonia (locul 18) au limitat cresterile salariale si au imbunatatit pregatirea personalului", a declarat directorul A.T. Kearney.
Potrivit firmei de analiza, tendintele observate in Romania sunt similare celor din Cehia (locul 16) si Ungaria (locul 24), acolo unde imbunatatirile aduse mediului economic nu au fost suficiente pentru a compensa ascensiunea cheltuielilor. 
Clasamentul "Global Services Location Index" (GSLI) a fost realizat de A.T. Kearney pe baza a patru criterii - atractivitatea financiara, care are o pondere de 40% in rezultatul final, pregatirea si gradul de disponibilitate al fortei de munca, cu o pondere de 30%, si mediul de afaceri, cu 30%.
Belciu a adaugat ca, desi a coborat in clasamentul general, Romania continua sa-si mentina atractivitatea financiara pentru companii, fiind clasata in topul primelor 25 de tari, peste Rusia, Polonia, Ungaria, Cehia, insa depasita de state precum Bulgaria, China sau India.
Studiul A.T. Kearney releva faptul ca locatiile off-shore din regiune isi vor pastra avantajul competitiv pentru o perioada de cel putin 20 de ani.
Motivele pentru care companiile straine apeleaza la forta de munca din Romania sunt costurile reduse pe care le implica externalizarea unor servicii, decalajul salarial comparativ cu tari mai dezvoltate ale Uniunii Europene, calitatea fortei de munca si nivelul redus al barierelor culturale si lingvistice, a precizat Cristina Mereuta, sef serviciu programare si strategie ocupare din cadrul Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse (MMFES).
"Procentul companiilor care investesc in formarea profesionala a propriilor angajati a crescut la aproape 40% in intervalul 2001 - 2005, insa nivelul este cu mult sub media europeana", a mai spus Mereuta.
Compania suedeza Ericsson detine in Romania un centru de servicii de dezvoltare software si operatiuni de front office/back office pentru operatorii telecom.
Potrivit declaratiilor lui Alan Triggs, vicepresident managed services IT si directorul Ericsson GSDC Romania, compania si-a depasit tinta initiala de a atinge un numar de 200 de angajati, efectivul companiei numarand in prezent aproape 400 de salariati.
"Vom angaja cu siguranta cateva sute de oameni, iar in urmatoarele sase luni urmeaza sa stabilim locatia in care ne vom extinde centrul de servicii - in Bucuresti sau in provincie. Tinem cont in primul rand de costurile salariale si imobiliare si ce impact va avea evolutia economiei asupra acestora", a spus Triggs.
"Trebuie de asemenea sa vedem cat de facil este sa ne impartim operatiunile intre mai multe orase, infrastructura rutiera si de comunicatii jucand aici un rol important", a adaugat oficialul Ericsson. In ceea ce priveste criza financiara, Triggs spune ca majoritatea companiilor vor fi obligate sa isi evalueze propria activitate, costurile si modul in care ar evolua independent comparativ cu un partener din outsourcing.
"Cred ca operatorii telecom vor analiza foarte atent posibilitatea de a externaliza. Acesta este un lucru bun, insa criza ne-ar putea afecta negativ businessul de retail traditional", a precizat el.
Triggs a mai spus ca centrul Ericsson din Romania lucreaza numai cu clienti din afara tarii, dezvoltand peste 60-70 de proiecte, printre care portalul de stiri pentru mobile al CNN.
O alta companie care ia in considerare extinderea pe teritoriul Romaniei este firma americana Xerox, sucursala regionala a unuia dintre cei mai mari furnizori de copiatoare si imprimante din lume.
"Luam in considerare dezvoltarea in teritoriu, existand posibilitatea transferului proceselor manuale din operatiunea de procesare a facturilor", a declarat Theodor Dumbrava, Business Process Services Manager al Xerox Romania.
"Costul procesarii manuale pentru o singura factura poate ajunge pana la 50 de dolari, iar automatizarea activitatii de procesare a facturilor poate duce la reducerea costurilor cu pana la 80%", a adaugat Dumbrava.
Compania estimeaza atingerea unei cifre de afaceri de peste 74 mil. dolari (50 mil. euro) anul acesta, dupa ce a raportat un avans de 22% al businessului in 2007, la 61 mil. dolari (44,6 mil. euro).
In luna octombrie a anului trecut, Xerox a deschis un nou centru de scanare si arhivare in Pipera, in care a investit circa 500.000 de dolari. Departamentul, care vizeaza optimizarea fluxurilor informationale atat din cadrul companiilor locale, cat si din cadrul firmelor din afara tarii a inregistrat un avans de 30% al veniturilor.
In timp ce Ericsson lucreaza numai cu clienti din afara tarii, iar Class IT Outsourcing se axeaza exclusiv pe companii autohtone, Sixt New Kopel Romania, divizia uneia dintre cele mai mari companii de inchirieri auto si leasing operational din Europa, are o proportie aproximativ egala intre clienti multinationale si firme locale.
Potrivit declaratiilor Monicai Ionescu, directorul de vanzari al companiei, pe fondul crizei financiare, utilizarea serviciilor de leasing operational asigura o predictibilitate a cheltuielilor, iar clientii nu se mai confrunta cu cheltuieli neprevazute si cresteri ale costurilor pe perioada contractului de leasing.
Compania a fost infiintata in 2005 si a incheiat contracte de leasing operational cu peste 100 de companii romanesti si multinationale, avand in administrare peste 5.000 de autovehicule.
Pe de alta parte, compania chinezeasca Lenovo, al patrulea mare producator de PC-uri din lume, a anuntat ca ar putea lua in calcul deschiderea unei fabrici de asamblare a computerelor personale in Europa Centrala si de Est, una dintre tintele luate in calcul fiind si Romania.
"Am purtat, anii trecuti, discutii pentru deschiderea unei fabrici in Europa Centrala si de Est. Romania era pe lista scurta, insa a fost selectata alta locatie. Subiectul ramane deschis, insa locatia cu siguranta nu va fi Capitala, ci un oras din zona Ardealului", a declarat Diana Munteanu, Channel Manager in cadrul Lenovo Romania.
Reprezentantul companiei nu a dorit sa furnizeze detalii suplimentare.
In 2005, Lenovo, liderul pietei de profil in China, a achizitionat divizia de computere personale a IBM, pentru
1,25 mld. dolari (circa 1 mld. euro). Compania are 12 fabrici si facilitati de asamblare a PC-urilor, cele mai noi fiind deschise in Polonia, Cehia si Mexic. Volumul anual de productie al Lenovo depaseste 17 milioane de PC-uri.
Munteanu a expus, de asemenea, o noua tendinta in industrie - worldsourcing - o noua strategie de globalizare, care nu mai tine cont de impartirea tarilor dezvoltate/emergente si urmareste utilizarea tuturor resurselor disponibile pretutindeni.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.10.2008

 
Cuvinte cheie:
Outsourcing
, criza financiara
, A.T. Kearney
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide