Eveniment

Petroliştii au profitat de minivacanţa de Rusalii şi au scumpit benzina

Petroliştii au profitat de minivacanţa de Rusalii şi...

Autor: Roxana Petrescu

02.06.2015, 00:04 316

Companiile petroliere au profitat de weekendul prelungit prin creşterea preţului la benzină şi motorină, una dintre posibilele explicaţii fiind că de obicei în astfel de perioade cererea de carburanţi creşte simţitor.

Astfel, dacă vineri 28 mai un litru de benzină costa 5,83  lei la staţia Petrom de pe strada Lucreţiu Pătrăşcanu din Bucureşti, ieri acelaşi litru de benzină ajusese la 5,88 lei. La fel, litrul de motorină s-a scumpit de la 5,75 lei la 5,78 lei, după cum arată datele colectate de ZF de pe site-ul Petrom.

Într-un interviu acordat recent, Radu Căprău, preşe­dintele consiliului de administraţie al OMV Petrom Mar­ke­ting, compania de 3,2 mld. euro care cumulează afacerile ce­lor 544 de staţii Petrom şi OMV din România, spunea că în astfel de perioade vânzările se pot dubla faţă de o zi normală, lucru care explică politica firmelor petroliere de a creşte preţurile.

De la începutul anului, preţul carburanţilor a reintrat pe o pantă ascendenţă, odată cu uşoara revenire a preţului petrolului. Spre finalul anului trecut, pentru prima dată în ultimii patru ani de zile, preţul benzinei a coborât sub pragul de cinci lei pe litru, dar acum se îndreaptă din nou spre nivelul de 6 lei pe litru. De altfel, statisticile europene arată că firmele petroliere din România sunt printre cele mai grăbite când vine vorba de scumpiri. De exemplu, în perioada 05.01-25.05.2015 benzina din România s-a scumpit cu aproape 13% în euro, potrivit Oil Bulletin, aceasta fiind a 11-a cea mai mare scumpire la nivelul UE. La motorină, în aceeaşi perioadă au fost aplicate scumpiri de 8% în euro, România ocupând locul 12 la nivel european în topul celor mai mari scumpiri aplicate de la începutul anului.

În România activează mai bine de 2.000 de benzinării, businessul acestora fiind de circa 9,5 miliarde de euro. Cel mai mare jucător din piaţa petrolieră locală este Petrom, cu 544 de staţii, poziţie greu de atacat de competitorii săi. Poziţia secundă este ocupată de Rompetrol, iar podiumul este completat deLukoil. Pe locul patru la vânzările de carburanţi se află ungurii de la MOL, care au ajuns la 200 de benzinării în urma preluării staţiilor Agip de la rivalii de la ENI. Anul trecut însă, MOL a anunţat că vrea să urce pe podiumul pieţei petroliere locale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO