Eveniment

Prăpastia dintre America protecţionistă şi Germania dependentă de comerţul liber se adânceşte şi mai mult. Relaţiile dintre America protecţionistă a lui Donald Trump şi Germania preelectorală a Angelei Merkel merg din rău în mai rău

Harald Krueger, CEO-ul BMW: „Comerţul liber este esenţial pentru ca afacerile şi economiile de peste tot în lume să prospere“.

Harald Krueger, CEO-ul BMW: „Comerţul liber este esenţial pentru ca afacerile şi economiile de peste tot în lume să prospere“.

Autor: Bogdan Cojocaru

27.06.2017, 20:30 1553

Economia creşte, afacerile merg bine, însă firmele de familie din Germania se tem din ce în ce mai mult de Bre­xit, de sancţiunile economice şi financiare impuse de Occi­dent Rusiei şi de protecţionismul american.

Sutele de mii de firme de familie au rădăcini adânc înfipte în comerţul internaţional şi reprezintă coloana vertebrală a celei mai mari economii europene.  Nu doar afacerile privesc situaţia  cu teamă. Încrederea publicului german în SUA s-a prăbuşit de când Trump a venit la Casa Albă. Sondajele arată că la niciun aliat important al SUA încrederea în preşedintele american n-a căzut atât de mult ca în cazul Germaniei de la venirea lui Trump la preşedinţia americană, în ianuarie, scrie The Local.de. Washingtonul oferă constant motive de neîncredere.

Spre exemplu, după ce a atacat producătorii auto germani care-şi vând maşinile pe piaţa americană, Trump a nominalizat importurile de oţel german drept posibilă ameninţare pentru siguranţa naţională, notează Deutsche Welle.

În ceea ce priveşte importurile de oţel, o problemă delicată în Europa din cauza locurilor de muncă, dar şi a dificultăţilor din industria de profil, comisarul european al comerţului Cecilia Malmstrom a avertizat luni că UE va răspunde dacă producătorii europeni vor suferi din cauza restricţiilor la import luate în considerare de administraţia Trump.

În aceste condiţii, nu este de mirare că secretarul american pentru comerţ, investitorul Wilbur Ross, şi-a anulat în ultimul moment, fără explicaţii, vizita pe care ar fi trebuit s-o întreprindă astăzi în Germania. Ross, care a spus că de decenii SUA sunt în război comercial, ar fi trebuit să se întâlnească cu ministrul german al economiei Brigitte Zypries şi să vorbească la un eveniment organizat de consiliul economic al partidului cancelarului Angela Merkel, scrie CNBC.  Pentru că în toamnă vin alegeri federale, Merkel, care va lupa pentru un nou mandat de cancelar, se foloseşte de conflictul dintre Berlin şi Washington pentru a arăta diferenţele dintre ideile ei şi cele ale lui Trump. Într-un interviu apărut luni, cancelarul a spus că modul în care vede globalizarea „diferă foarte mult“ de cel al lui Trump. De asemenea, ea a cerut Europei să-şi evalueze interesele în comerţul liber. Comentariile vin în contextul în care în mai puţin de două săptămâni Merkel va fi gazda unui summit G20 la care va fi prezent şi Trump. Ca fapt divers, ea a explicat că din când în când mai caută tweet-urile preşedintelui american, instrumentele preferate de acesta pentru a-şi face publice gândurile despre chestiunile importante şi, în unele cazuri, chiar ameninţările.

 Spre deosebire de Trump, Merkel nu are cont de Twitter.

Întrebată despre comentariile făcute în mai în care spunea că zilele în care Europa putea conta pe alţii „au apus oarecum“, Merkel a răspuns că acestea reflectă o schimbare geopolitică, o tendinţă care a început pe vremea preşedintelui Barack Obama şi care a ajuns la un nou nivel după ce Trump a ajuns la Casa Albă. Preşedintele american vede globalizarea ca o competiţie în care „fiecărui câştigător îi corespunde un pierzător.“

„Are un concept al globalizării care diferă foarte mult de al meu. Trebuie să iei acest lucru în considerare când îţi evaluezi interesele. Trebuie să fii realist.“

Realiste sunt şi firmele germane de familie, mari şi mici, celebrele Mittelstand, tot mai îngrijorare de situaţia de pe pieţele externe. Politica externă devine un subiect tot mai important pentru ele. SUA şi Marea Britanie se numără printre cele mai mari pieţe ale lor. Celor mai mari dintre firme pieţele externe le aduc mai mult de jumătate din vânzări. Mulţi dintre patroni au spus că vor încerca să intensifice legăturile cu reprezentanţii lor din parlamentele naţionale.

Merkel a mai spus că nu vede interese comune între SUA şi Europa în ceea ce priveşte schimbările climatice şi politicile comerciale.

Între timp, BMW, unul dintre cei mai cunoscuţi constructori auto germani, şi întăreşte cea mai bună apărare contra politicilor comerciale protecţioniste ale lui Trump majorându-şi investiţiile şi personalul din America. BMW a  prezentat luni o versiune actualizată a SUV-ului X3 la fabrica sa din Spartanburg, Carolina de Sud, şi a anunţat planuri pentru majorarea cheltuielilor pentru crearea a 1.000 de locuri de muncă. BMW are acolo cea mai mare fabrică a sa din lume. Trump a refuzat o invitaţie din partea companiei germane pentru a participa luni la un eveniment „ 25 de ani de existenţă a fabricii de la Spartanburg.

„Comerţul liber a făcut posibilă în SUA această poveste de succes“, a spus CEO-ul BMW Harald Krueger. „Comerţul liber este esenţial pentru ca afacerile şi economiile de peste tot în lume să prospere.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO